Leken som scenkonstens grundPoäng (4 sp)
Kod: SP25BS01
Poäng
4 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- Har kunskap i lekteori
- Förstår vilka pedagogiska och gruppdynamiska mål kan uppnås via lekar
- Förstår lekens betydelse för scenkonsten
- Förstår relationen mellan lek och scenkonst
- Kan identifiera lekarnas pedagogiska syfte
- Kan planera målmedvetna uppvärmningsprogram och workshopar
- Kan modifiera lekarna för respektive målsättning
- Har förståelse för hållbarhetsfrågor gällande arbetsetik
Studieperiodens (kursens) innehåll
Introduktion till lekteori och pedagogiska mål
Leken och inlärning
Lekens betydelse för scenkonsten
Planering, utveckling och anpassning av lekar
Planering av kortare workshops/ undervisning
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
- retunerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Anmälningstid
15.06.2025 - 31.08.2025
Tajmning
01.09.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Ida-Maria Rak
Lärare
Ida-Maria Rak
Grupper
-
UMS25DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier
Lärandemål
Studerande:
- Har kunskap i lekteori
- Förstår vilka pedagogiska och gruppdynamiska mål kan uppnås via lekar
- Förstår lekens betydelse för scenkonsten
- Förstår relationen mellan lek och scenkonst
- Kan identifiera lekarnas pedagogiska syfte
- Kan planera målmedvetna uppvärmningsprogram och workshopar
- Kan modifiera lekarna för respektive målsättning
- Har förståelse för hållbarhetsfrågor gällande arbetsetik
Innehåll
Introduktion till lekteori och pedagogiska mål
Leken och inlärning
Lekens betydelse för scenkonsten
Planering, utveckling och anpassning av lekar
Planering av kortare workshops/ undervisning
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
- retunerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav