Grundutbildning i skådespelarkonst 2, del 2Poäng (4 sp)
Kod: SP25BS07
Poäng
4 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- Känner till specifika perioder, rörelser och teaterpraktiker som har påverkat skådespelarkonsten. Analyserar deras relevans för dagens scenkonst
- Kan identifiera skillnaden mellan psykologiskt och icke psykologiskt närmande av roll/ situation/ scen.
- Kan relatera den egna scennärvaron till principer för röstens och kroppens rörelser i förhållande till tid och rum och till ensemblen som helhet
- Känner till begreppen situation/riktning/vändpunkt samt verfremdung/gestus och kan utnyttja dem i sin sceniska gestaltning.
- Kan utforska avancerade improvisationsövningar och hur de kan användas för att utveckla skådespelarnas kreativitet och spontanitet
- Kan ge vägledning gällande gestaltning, röstteknik och scenisk närvaro.
- Kan utveckla och genomföra lektioner om skådespelarkonst. Använda olika didaktiska principer för att engagera eleverna.
- Kan omsätta sina kunskaper i skådespelarkonst i relation till audiovisuella medier, som film och radio. Den studerande har utvecklat kompetens i mikrofon- och kamerateknik och förstår vilka möjligheter de erbjuder för skådespelarkonst.
- Behärskar diskutera etiska frågor som kan uppstå inom skådespelarkonst
Studieperiodens (kursens) innehåll
Skillnaden mellan psykologiskt och icke psykologiskt närmande av roller och situationer
Begreppen situation, riktning och vändpunkt
Konceptet verfremdung och gestus
Improvisationsmetoder
Kunskap i att ge vägledning gällande gestaltning, röstteknik och scenisk närvaro
Förkunskapskrav
Kurs: grundutbildning i skådespelarkonst 1 (del 1 och 2), grunder i skådespelarkonst 2 (del 1)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
- retunerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information