Hoppa till innehåll

Specialpedagogik och differentieringPoäng (5 sp)

Kod: MS25PD07

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- Reflektera kring mångfald, bemötande och delaktighet.
- Beskriva hur stöd för lärande organiseras utgående från aktuella styrdokument.
- Beskriva vad differentiering är och ge exempel på hur differentiering kan förverkligas.
- Ge exempel på hur lärare kan samverka för att möta mångfald i grupper.
- Redogöra för lärandeutmaningar (läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter, utmanande beteende, koncentrationssvårigheter, autismspektrumtillstånd, särskild begåvning) och deras konsekvenser för utveckling och lärande.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Mångfald, bemötande och delaktighet.
- Stöd för lärande (styrdokument, organisering).
- Differentiering och lärarsamverkan.
- Lärandeutmaningar (läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter, utmanande beteende, koncentrationssvårigheter, autismspektrumtillstånd, särskild begåvning).

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Vitsord 1: Lärandemålen uppnås men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsord 3: Lärandemålen uppnås och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsord 5: Lärandemålen uppnås mer än väl och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av läraren tillhandahållet material och rekommenderad litteratur.

Mera information

- Kursen hör till pedagogiska studier för lärare, grundstudier.
- Kursen sker i samarbete med lärarutbildningen vid Åbo Akademi som även är examinator för 60 sp pedagogiska studier för lärare.