Business data visualizationPoäng (5 sp)
Kod: IT23GP03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan skapa 2D- och 3D-modeller för visualisering
- kan programmera och implementera visuella business system.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- 3D matematik
- Visualiseringsverktyg
- Modellering
- Simulationmodellering och programmering
Förkunskapskrav
Alla matematik -och programmeringskurser.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kan göra enkla visualiseringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan producera nya grafiska element och visualiserings artefakter.
Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan hämta data från en API
Läromaterial
Se kursens gällande förverkligande.
Anmälningstid
01.12.2024 - 05.01.2025
Tajmning
06.01.2025 - 31.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Englanti
- Svenska
Utbildning
- Degree Programme in Information Technology
- Utbildning i informationsteknik
Lärare
- Leif Backlund
- Kaj Wikman
Lärare
Kaj Wikman
Grupper
-
ITE23D-VInformation Technology, full time studies 2023, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan skapa 2D- och 3D-modeller för visualisering
- kan programmera och implementera visuella business system.
Innehåll
- 3D matematik
- Visualiseringsverktyg
- Modellering
- Simulationmodellering och programmering
Tid och plats
Hösten, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kompendier på Moodle och öppet online material
Undervisningsmetoder
Kursen baserar sig på föreläsningar, självstudier och övningar i klassrumsmiljö. Laborationerna obligatoriska
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hösten
Studerandes tidsanvändning och belastning
Ca 50% närvarustudier och ca 50% självstudier
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kan göra enkla visualiseringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan producera nya grafiska element och visualiserings artefakter.
Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan hämta data från en API
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Av inlämningsfrågornas poäng måste man få minst 33% för att erhålla ett vitsord i kursen, oavsett provens totala poängsumma. 33% för godkänt, per prov. Totalt så tillämpas 33% för godkänt och lineär skala
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Minst 10p/30p
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Minst 18p/30p
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Minst 26p/30p
Förkunskapskrav
Alla matematik -och programmeringskurser.