Hoppa till innehåll

Business data visualizationPoäng (5 sp)

Kod: IT23GP03

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan skapa 2D- och 3D-modeller för visualisering
- kan programmera och implementera visuella business system.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- 3D matematik
- Visualiseringsverktyg
- Modellering
- Simulationmodellering och programmering

Förkunskapskrav

Alla matematik -och programmeringskurser.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kan göra enkla visualiseringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan producera nya grafiska element och visualiserings artefakter.
Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan hämta data från en API

Läromaterial

Se kursens gällande förverkligande.

Anmälningstid

01.12.2024 - 05.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 31.03.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Englanti
  • Svenska
Utbildning
  • Degree Programme in Information Technology
  • Utbildning i informationsteknik
Lärare
  • Leif Backlund
  • Kaj Wikman
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • ITE23D-V
    Information Technology, full time studies 2023, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan skapa 2D- och 3D-modeller för visualisering
- kan programmera och implementera visuella business system.

Innehåll

- 3D matematik
- Visualiseringsverktyg
- Modellering
- Simulationmodellering och programmering

Tid och plats

Hösten, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kompendier på Moodle och öppet online material

Undervisningsmetoder

Kursen baserar sig på föreläsningar, självstudier och övningar i klassrumsmiljö. Laborationerna obligatoriska

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hösten

Studerandes tidsanvändning och belastning

Ca 50% närvarustudier och ca 50% självstudier

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kan göra enkla visualiseringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan producera nya grafiska element och visualiserings artefakter.
Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan hämta data från en API

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Av inlämningsfrågornas poäng måste man få minst 33% för att erhålla ett vitsord i kursen, oavsett provens totala poängsumma. 33% för godkänt, per prov. Totalt så tillämpas 33% för godkänt och lineär skala

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Minst 10p/30p

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Minst 18p/30p

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Minst 26p/30p

Förkunskapskrav

Alla matematik -och programmeringskurser.