Hoppa till innehåll

Byggplatsstudier i arbetsledningPoäng (10 sp)

Kod: BYR22BA06

Poäng

10 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har en realistisk uppfattning om organisering, arbetsledning och genomförande av enligt bygglagsiftning krävande byggnadsproduktion, baserad på grundläggande teoretiska kunskaper och praktisk individuell egen erfarenhet av uppgifterna på en större byggplats
- kan använda sig av tidsplan i arbetsledaruppgifterna under byggskedet och förstår betydelsen för slutresultat och totalekonomi
- kan tillämpa korrekta arbetarskyddskrav i praktiken
- kan beakta byggandets och byggmaterialens miljöaspekter och -konsekvenser korrekt och miljösmart i planering och ledande av byggnadsarbete
- kan arbeta självständigt och ta ansvar som en gruppmedlem i arbetsgemenskapen
- har förmåga att lösa problem och att finna alternativa lösningar

Studieperiodens (kursens) innehåll

Den studerande utför studier på ett företag i enlighet med vad som kommit överens om i avtal om byggplatsstudier i arbetsledning. Innehållet i kursen utgår från de kurs- och studerandespecifika kompetenserna och lärandemålen för kursen.

Utgående från dessa och från studerandes individuella karriärplanenering skräddarsys målen för den enskilda studerande i ett samarbete mellan studerande, handledare vid företaget och handledaren vid högskolan. De individuella målen tecknas ner i "Avtal om Byggplatsstudier i arbetsledning".

Förkunskapskrav

Studiehelheterna Grunder i byggnadsteknik, Bostadshus och offentliga byggnader, Matematik, Praktik samt kursen Grunder i arbetarskydd och byggjuridik, eller motsvarande kunskaper

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå

Anmälningstid

01.12.2024 - 12.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 28.02.2025

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Ekenäs, Raseborgsvägen 9

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
  • Towe Andersson
Grupper
  • BYB22D-E
    Byggmästare (YH), h22,dagstudier

Lärandemål

Studerande:
- har en realistisk uppfattning om organisering, arbetsledning och genomförande av enligt bygglagsiftning krävande byggnadsproduktion, baserad på grundläggande teoretiska kunskaper och praktisk individuell egen erfarenhet av uppgifterna på en större byggplats
- kan använda sig av tidsplan i arbetsledaruppgifterna under byggskedet och förstår betydelsen för slutresultat och totalekonomi
- kan tillämpa korrekta arbetarskyddskrav i praktiken
- kan beakta byggandets och byggmaterialens miljöaspekter och -konsekvenser korrekt och miljösmart i planering och ledande av byggnadsarbete
- kan arbeta självständigt och ta ansvar som en gruppmedlem i arbetsgemenskapen
- har förmåga att lösa problem och att finna alternativa lösningar

Innehåll

Den studerande utför studier på ett företag i enlighet med vad som kommit överens om i avtal om byggplatsstudier i arbetsledning. Innehållet i kursen utgår från de kurs- och studerandespecifika kompetenserna och lärandemålen för kursen.

Utgående från dessa och från studerandes individuella karriärplanenering skräddarsys målen för den enskilda studerande i ett samarbete mellan studerande, handledare vid företaget och handledaren vid högskolan. De individuella målen tecknas ner i "Avtal om Byggplatsstudier i arbetsledning".

Tid och plats

Kursen utförs vanligtvis under eller i slutet av studerandes tredje studieår, viktigast är att den studerande har alla förkunskaper som krävs för uppdraget. Som förkunskaper räknas att kurserna för de tre första studieåren skall vara godkända, inklusive praktikperioderna.

Var studerande utför kursen bestäms i samarbete mellan studerande och handledare. Studiena utförs vid företag med vilka avtal slutits.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturen bestäms utgående från studerandes individuella inlärningsmål.

Undervisningsmetoder

Innehållet i kursen utgår från de kursspecifika kompenenserna.
Utgående från dessa och från studerandes individuella karriärplanenering skräddarsys målen för den enskilda studerande i ett samarbete mellan studerande, handledare vid företaget och handledaren vid högskolan. De individuella målen tecknas ner i "Avtal om Byggplatsstudier i arbetsledning".

Kursenvintroduceras till de studerande i början av tredje studieåret.

Studerande söker på egen hand/ skolan söker ett företag/organisation el.dyl. som kan erbjuda henne/honom företagsförlagd projektering i 30 arbetsdagar (6 arbetsveckor eller 8 arbetsveckor med 4 arbetsdagar/vecka).

Under kursens gång hålls ett handledningsmöte på företaget där både studerande och handledare från såväl företaget som högskolan möts. Under handledningsmötet uppföljs kursens kompetenser och studerandes individuella inlärningsmål.

Den studerande utför studier på företaget i enlighet med vad man kommit överens om i avtal om byggplatsstudier i arbetsledning.

Kursen innebär att den studerande vistas i ett företag (el. motsv.). Arrangemanget innebär en del omkostnader (såsom t.ex. resekostnader), som den studerande själv står för.

Studerande ansvarar för att nedan beskrivna dokument görs upp i tid och lämnar in dem till högskolans handledare på Moodle:

Görs före kursen inleds:
- Avtal om företagsförlagd projektering(trepartsavtal mellan företaget, studerande och högskolan).

Görs under kursens gång och lämnas in före kursen avslutas:
- Arbetsdagbok över tiden för företagsförlagd projektering
- kort rapport över byggplatsstudier i arbetsledning
samt
- presentation av kursen för hela studerandegruppen i slutet av kursen

Därtill ansvarar studerande för att:
- handledaren på företaget gör en bedömning av den studerande (skild blankett finns) och att den undertecknade blanketten lämnas till handledaren på högskolan.
- handledaren från högskolan kan besöka företaget/byggplatsen under praktiktiden så alla tre parter träffas (studerande, handledare på företaget samt skolans handledare).
På engelska

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen utförs i samarbete med företag.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen ingår inte.

Internationella kontakter

Kursen kan göras utomlands, inom internationella projekt, vid utländska företag o.s.v.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen kräver en del förberedelser före perioden inleds. Under kursens gång är den studerande på företaget 30 arbetsdagar.

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen kan innebära kostnader för den studerande, såsom resekostnader o.dyl.. Detta i och med att den studerande skall ta sig till företaget/byggplatsen och troligtvis inte kan äta subventionerad skollunch.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande erhåller vitsord mellan 0-5. För att bli godkänd i kursen måste alla dokument vara godkända.
Vitsordet baseras till ca 50 % av den bedömning som handledaren på företaget gör (skild blankett) och till ca 50 % på studerandes rapport och presentation. Därtill påverkar tidshantering, tidtabell, aktivitet vid handledningsträffar, ansvarstagande och visad yrkesmässig kompetens. tidshantering, tidtabell, ansvarstagande och visad yrkesmässig kompetens.

Underkänd (0)

Om något av bedömningskriterierna inte uppfylls är prestationen underkänd.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet baseras till ca 50 % av den bedömning som handledaren på företaget gör (skild blankett) och till ca 50 % på studerandes rapport, presentation, tidtabell, ansvarstagande och visad yrkesmässig kompetens.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet baseras till ca 50 % av den bedömning som handledaren på företaget gör (skild blankett) och till ca 50 % på studerandes rapport, presentation, tidtabell, ansvarstagande och visad yrkesmässig kompetens.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet baseras till ca 50 % av den bedömning som handledaren på företaget gör (skild blankett) och till ca 50 % på studerandes rapport, presentation, tidtabell, ansvarstagande och visad yrkesmässig kompetens.

Förkunskapskrav

Studiehelheterna Grunder i byggnadsteknik, Bostadshus och offentliga byggnader, Matematik, Praktik samt kursen Grunder i arbetarskydd och byggjuridik, eller motsvarande kunskaper

Anmälningstid

01.12.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2024 - 01.03.2024

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
  • Towe Andersson
Grupper
  • BYB21D-E
    Byggmästare (YH), h21,dagstudier

Lärandemål

Studerande:
- har en realistisk uppfattning om organisering, arbetsledning och genomförande av enligt bygglagsiftning krävande byggnadsproduktion, baserad på grundläggande teoretiska kunskaper och praktisk individuell egen erfarenhet av uppgifterna på en större byggplats
- kan använda sig av tidsplan i arbetsledaruppgifterna under byggskedet och förstår betydelsen för slutresultat och totalekonomi
- kan tillämpa korrekta arbetarskyddskrav i praktiken
- kan beakta byggandets och byggmaterialens miljöaspekter och -konsekvenser korrekt och miljösmart i planering och ledande av byggnadsarbete
- kan arbeta självständigt och ta ansvar som en gruppmedlem i arbetsgemenskapen
- har förmåga att lösa problem och att finna alternativa lösningar

Innehåll

Den studerande utför studier på ett företag i enlighet med vad som kommit överens om i avtal om byggplatsstudier i arbetsledning. Innehållet i kursen utgår från de kurs- och studerandespecifika kompetenserna och lärandemålen för kursen.

Utgående från dessa och från studerandes individuella karriärplanenering skräddarsys målen för den enskilda studerande i ett samarbete mellan studerande, handledare vid företaget och handledaren vid högskolan. De individuella målen tecknas ner i "Avtal om Byggplatsstudier i arbetsledning".

Tid och plats

Kursen utförs vanligtvis under eller i slutet av studerandes tredje studieår, viktigast är att den
studerande har alla förkunskaper som krävs för uppdraget. Som förkunskaper räknas att kurserna
för de tre första studieåren skall vara godkända, inklusive praktikperioderna.

Var studerande utför kursen bestäms i samarbete mellan studerande och handledare. Studiena utförs vid företag med vilka avtal slutits.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturen bestäms utgående från studerandes individuella inlärningsmål.

Undervisningsmetoder

Innehållet i kursen utgår från de kursspecifika kompenenserna.
Utgående från dessa och från studerandes individuella karriärplanenering skräddarsys målen för den enskilda studerande i ett samarbete mellan studerande, handledare vid företaget och handledaren vid högskolan. De individuella målen tecknas ner i "Avtal om Byggplatsstudier i arbetsledning".

Kursenvintroduceras till de studerande i början av tredje studieåret.

Studerande söker på egen hand/ skolan söker ett företag/organisation el.dyl. som kan erbjuda henne/honom företagsförlagd projektering i 30 arbetsdagar (6 arbetsveckor eller 8 arbetsveckor med 4 arbetsdagar/vecka).

Under kursens gång hålls ett handledningsmöte på företaget där både studerande och handledare från såväl företaget som högskolan möts. Under handledningsmötet uppföljs kursens kompetenser och studerandes individuella inlärningsmål.

Den studerande utför studier på företaget i enlighet med vad man kommit överens om i avtal om byggplatsstudier i arbetsledning.

Kursen innebär att den studerande vistas i ett företag (el. motsv.). Arrangemanget innebär en del omkostnader (såsom t.ex. resekostnader), som den studerande själv står för.

Studerande ansvarar för att nedan beskrivna dokument görs upp i tid och lämnar in dem till högskolans handledare på Moodle:

Görs före kursen inleds:
- Avtal om företagsförlagd projektering(trepartsavtal mellan företaget, studerande och högskolan).

Görs under kursens gång och lämnas in före kursen avslutas:
- Arbetsdagbok över tiden för företagsförlagd projektering
- kort rapport över byggplatsstudier i arbetsledning
samt
- presentation av kursen för hela studerandegruppen i slutet av kursen

Därtill ansvarar studerande för att:
- handledaren på företaget gör en bedömning av den studerande (skild blankett finns) och att den undertecknade blanketten lämnas till handledaren på högskolan.
- handledaren från högskolan kan besöka företaget/byggplatsen under praktiktiden så alla tre parter träffas (studerande, handledare på företaget samt skolans handledare).

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen utförs i samarbete med företag.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamina ingår inte.

Internationella kontakter

Kursen kan göras utomlands, inom internationella projekt, vid utländska företag o.s.v.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen kräver en del förberedelser före perioden inleds. Under kursens gång är den studerande på företaget 30 arbetsdagar.

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen kan innebära kostnader för den studerande, såsom resekostnader o.dyl.. Detta i och med att den studerande skall ta sig till företaget/byggplatsen och troligtvis inte kan äta subventionerad skollunch.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande erhåller vitsord mellan 0-5. För att bli godkänd i kursen måste alla dokument vara
godkända.
Vitsordet baseras till ca 50 % av den bedömning som handledaren på företaget gör (skild blankett) och till ca 50 % på studerandes rapport och presentation. Därtill påverkar tidshantering, tidtabell, aktivitet vid handledningsträffar, ansvarstagande och visad yrkesmässig kompetens. tidshantering, tidtabell, ansvarstagande och visad yrkesmässig kompetens.

Underkänd (0)

Om något av bedömningskriterierna inte uppfylls är prestationen underkänd.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet baseras till ca 50 % av den bedömning som handledaren på företaget gör (skild blankett) och till ca 50 % på studerandes rapport, presentation, tidtabell, ansvarstagande och visad yrkesmässig kompetens.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet baseras till ca 50 % av den bedömning som handledaren på företaget gör (skild blankett) och till ca 50 % på studerandes rapport, presentation, tidtabell, ansvarstagande och visad yrkesmässig kompetens.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet baseras till ca 50 % av den bedömning som handledaren på företaget gör (skild blankett) och till ca 50 % på studerandes rapport, presentation, tidtabell, ansvarstagande och visad yrkesmässig kompetens.

Förkunskapskrav

Studiehelheterna Grunder i byggnadsteknik, Bostadshus och offentliga byggnader, Matematik, Praktik samt kursen Grunder i arbetarskydd och byggjuridik, eller motsvarande kunskaper