Hoppa till innehåll

Byggnadstekniska och -fysikaliska mätningarPoäng (3 sp)

Kod: BYR22BV02

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- känner till och kan utföra vanliga byggnadstekniska och -fysikaliska undersökningar mätningar,
- kan göra skriftlig rapport från undersökningar och mätningar samt kan ta fram relevanta jämförelsevärden ur litteraturen att jämföra mätvärden med
- kan dra slutsatser utgående från mätresultat och jämförelsevärden, samt känner till hur noggrannhet vid utförandet av mätning inverkar på mätresultatets noggrannhet och tillförlitlighet

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Introduktion och repetition av litteratur och regelverk i ämnet
- Fuktteknisk mätutrustning, fuktmätning.
- Provtagning
- Värmekamerafotografering, att använda och tolka/granska
- Radonmätning
- ev. byggnadstekniskt bransdskydd

Andra yrkeskunskaper som övas:
Att skriva rapporter.
Att läsa rapporter.
Att möta kunden.
Att arbeta systematisk och med professionell dokumentation.
Att presentera sina resultat och sitt arbete.
Att känna ämnesområdets begrepp och terminologi.
Att söka lämpliga källor för att utvidga sin kunskap inom ämnesområdet.
Att arbeta i par.
Att arbeta i projekt.
Tidtabell och uppgiftsplanering.

Förkunskapskrav

Studiehelheterna Grunder i byggnadsteknik och Bostadshus och offentliga byggnader, eller motsvarande kunskaper

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå

Anmälningstid

15.06.2024 - 03.11.2024

Tajmning

26.10.2024 - 20.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Ekenäs, Raseborgsvägen 9

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
  • Towe Andersson
Grupper
  • BYS22D-E
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2022, dagstudier, Ekenäs
  • BYB22D-E
    Byggmästare (YH), h22,dagstudier

Lärandemål

Studerande
- känner till och kan utföra vanliga byggnadstekniska och -fysikaliska undersökningar mätningar,
- kan göra skriftlig rapport från undersökningar och mätningar samt kan ta fram relevanta jämförelsevärden ur litteraturen att jämföra mätvärden med
- kan dra slutsatser utgående från mätresultat och jämförelsevärden, samt känner till hur noggrannhet vid utförandet av mätning inverkar på mätresultatets noggrannhet och tillförlitlighet

Innehåll

- Introduktion och repetition av litteratur och regelverk i ämnet
- Fuktteknisk mätutrustning, fuktmätning.
- Provtagning
- Värmekamerafotografering, att använda och tolka/granska
- Radonmätning
- ev. byggnadstekniskt bransdskydd

Andra yrkeskunskaper som övas:
Att skriva rapporter.
Att läsa rapporter.
Att möta kunden.
Att arbeta systematisk och med professionell dokumentation.
Att presentera sina resultat och sitt arbete.
Att känna ämnesområdets begrepp och terminologi.
Att söka lämpliga källor för att utvidga sin kunskap inom ämnesområdet.
Att arbeta i par.
Att arbeta i projekt.
Tidtabell och uppgiftsplanering.

Tid och plats

Period 2, höstterminen 2024, Campus Raseborg.
Bara i mycket begränsad omfattning, och då man på förhand kommit överens om det, kan man delta i undervisningen på distans, och då så att man följer "Spelregler för undervisning på distans" (finns på Moodlekursen). Kursen bygger till stor del på arbete vid inventeringsobjektet.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Förutom det material som finns tillgängligt på Moodlekursen ingår även följande:
- RT-kort, Ratu-kort
- Lämpökuvaus rakentamisessa. Sauli Paloniitty, Juho Paloniitty, Jouni Haimilahti.
- Anvisning om boendehälsa. Social- och hälsovårdsministeriet.
- hometalkoot.fi
- studerandes egna byggnadskemiportfolio
- Finlands byggbestämmelsesamling
- SFS standarder

Därtill krävs varierande litteratur utgående från vilket objekt som inventeras: t.ex.:
- material från arkiv
- Så byggdes husen 1880-1980. Björk, Kallsteius, Rappen
- Kerrostalot 1940-1960, Kerrostalot 1960-1975
o.s.v.

Undervisningsmetoder

Kursen genomförs i samarbete med kursen "Fastighetsinventering och underhållsplan". Innehållet i föreläsningarna framgår ur veckoplaneringen i Moodle.
Föreläsningarna inleds i skolan varefter provtagning och undersökningar görs vid inventeringsobjektet.
Studerande arbetar och rapporterar i grupp. Närvaro är en viktig del av kursen. Om studerande är tvungen att vara frånvarande är det i första hand viktigt att hon/han meddelar sin arbetsgrupp om detta.
Frånvaro ersätts ev. med kompletterande uppgifter. En del moment i kursen har obligatorisk närvaro. Detta framgår ur veckoplaneringen på Moodle.
Studerande skall ha rätt utrustning med sig till kurstillfällena - både personlig utrustning och den mätutrsutning som behövs (skolans).

Praktik- och arbetslivssamarbete

Inventering görs på ett objekt med utomstående ägare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens obligatoriska moment utförs under period 2. Tentamen eller omtentamen ordnas inte.

Kursen bedöms fortlöpande. Några feedback- och utvärderingstillfällen ordnas.

Internationella kontakter

Kursen förverkligas vid behov som s.k. English-friendly kurs. Detta innebär att grupperna som studerande arbetar i ska kunna fungera och kommunicera på engelska. En del av kursrapporteringen och dokumentationen kan eventuellt också göras på engelska.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen bedöms fortlöpande under hela perioden.
Närvaro är därför ett viktigt inslag, likaså aktivitet och initiativförmåga. Förmåga att samarbeta och hantera ett projekt värderas också. Samarbete i gruppen och med alla kursdeltagare ingår i bedömningen. Hur väl den studerande söker och tar till sig kunskap inom ämnesområdet och yrkeskunskaper är en viktig del av kursvitsordet. Rapporering är en viktig del av kursen.
Enskilda rapporter bedöms och utgör en av grunderna till kursvitsordet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes totala tidsanvändning för genomförande av kursen beräknas till ca 80 h, varav ca 32 h är schemalagda och resten är arbete som studerande gör utanför schemalagd lektionstid.
Närvaro vid schemalagd tid är obligatorisk.

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande behöver korrekt skyddsutrustning vid endel arbetsmoment och ansvarar för att den används korrekt. Studerande behöver ha egen personlig skyddsutrustning, såsom skyddskor och lämpliga arbetskläder.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsorden 0-5. På bedömningen inverkar:
- närvaro
- aktivitet och initativtagande på fältet och i klassrummet
- iakttagelseförmåga och systematiskt arbete
- samarbetsförmåga, projektstyrning och -hantering
- tidsanvändning
- utvärdering (egen och lärarens, muntlig och skriftlig)
- hur väl den studerande har fördjupat i ämnet och satt sig in i lämpliga källor och använt dem
- förmåga att dokumentera och sammanställa rapporter

Kursen bedöms fortlöpande. Några feedback- och utvärderingstillfällen ordnas.

Underkänd (0)

Den studerande har inte uppvisat tillräckliga grundkunskaper i ämnet. Den studerande har inte varit närvarande och/eller inte deltagit och bidragit i det praktiska arbetet eller framtagande av slutprodukten i en sådan omfattning som kan anses vara miniminivå för godkänd.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har varit närvarande och delaktig och uppvisar tillfredtällande-synnerligen tillfredställande prestationer i de i bedömningsgrunderna nämnda punkterna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har varit närvarande och delaktig och uppvisar goda-synnerligen goda prestationer i de i bedömningsgrunderna nämnda punkterna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har varit närvarande och delaktig och uppvisar berömliga prestationer i de i bedömningsgrunderna nämnda punkterna.

Förkunskapskrav

Studiehelheterna Grunder i byggnadsteknik och Bostadshus och offentliga byggnader, eller motsvarande kunskaper

Anmälningstid

15.06.2023 - 22.10.2023

Tajmning

23.10.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
  • Towe Andersson
Grupper
  • BYB21D-E
    Byggmästare (YH), h21,dagstudier
  • BYS21D-E
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2021, dagstudier, Ekenäs

Lärandemål

Studerande
- känner till och kan utföra vanliga byggnadstekniska och -fysikaliska undersökningar mätningar,
- kan göra skriftlig rapport från undersökningar och mätningar samt kan ta fram relevanta jämförelsevärden ur litteraturen att jämföra mätvärden med
- kan dra slutsatser utgående från mätresultat och jämförelsevärden, samt känner till hur noggrannhet vid utförandet av mätning inverkar på mätresultatets noggrannhet och tillförlitlighet

Innehåll

- Introduktion och repetition av litteratur och regelverk i ämnet
- Fuktteknisk mätutrustning, fuktmätning.
- Provtagning
- Värmekamerafotografering, att använda och tolka/granska
- Radonmätning
- ev. byggnadstekniskt bransdskydd

Andra yrkeskunskaper som övas:
Att skriva rapporter.
Att läsa rapporter.
Att möta kunden.
Att arbeta systematisk och med professionell dokumentation.
Att presentera sina resultat och sitt arbete.
Att känna ämnesområdets begrepp och terminologi.
Att söka lämpliga källor för att utvidga sin kunskap inom ämnesområdet.
Att arbeta i par.
Att arbeta i projekt.
Tidtabell och uppgiftsplanering.

Tid och plats

Period 2, höstterminen 2023, Campus Raseborg.
Bara i mycket begränsad omfattning, och då man på förhand kommi överens om det, kan man delta i undervisningen på distans, och då så att man följer "Spelregler för undervisning på distans" (finns på Moodlekursen). Kursen bygger till stor del på arbete vid inventeringsobjektet.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Förutom det material som finns tillgängligt på Moodlekursen ingår även följande:
- RT-kort, Ratu-kort
- Lämpökuvaus rakentamisessa. Sauli Paloniitty, Juho Paloniitty, Jouni Haimilahti.
- Anvisning om boendehälsa. Social- och hälsovårdsministeriet.
- hometalkoot.fi
- studerandes egna byggnadskemiportfolio
- Finlands byggbestämmelsesamling
- SFS standarder

Därtill krävs varierande litteratur utgående från vilket objekt som inventeras: t.ex.:
- material från arkiv
- Så byggdes husen 1880-1980. Björk, Kallsteius, Rappen
- Kerrostalot 1940-1960, Kerrostalot 1960-1975
o.s.v.

Undervisningsmetoder

Kursen genomförs i samarbete med kursen "Fastighetsinventering och underhållsplan". Innehållet i föreläsningarna framgår ur veckoplaneringen i Moodle.
Föreläsningarna inleds i skolan varefter provtagning och undersökningar görs vid inventeringsobjektet.
Studerande arbetar och rapporterar i grupp. Närvaro är en viktig del av kursen. Om studerande är tvungen att vara frånvarande är det i första hand viktigt att hon/han meddelar sin arbetsgrupp om detta.
Frånvaro ersätts ev. med kompletterande uppgifter. En del moment i kursen har obligatorisk närvaro. Detta framgår ur veckoplaneringen på Moodle.
Studerande skall ha rätt utrustning med sig till kurstillfällena - både personlig utrustning och den mätutrsutning som behövs (skolans).

Praktik- och arbetslivssamarbete

Inventering görs på ett objekt med utomstående ägare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens obligatoriska moment utförs under period 2. Tentamen eller omtentamen ordnas inte.

Kursen bedöms fortlöpande. Några feedback- och utvärderingstillfällen ordnas.

Internationella kontakter

Kursen förverkligas vid behov som s.k. English-friendly kurs. Detta innebär att grupperna som studerande arbetar i ska kunna fungera och kommunicera på engelska. En del av kursrapporteringen och dokumentationen kan eventuellt också göras på engelska.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen bedöms fortlöpande under hela perioden.
Närvaro är därför ett viktigt inslag, likaså aktivitet och initiativförmåga. Förmåga att samarbeta och hantera ett projekt värderas också. Samarbete i gruppen och med alla kursdeltagare ingår i bedömningen. Hur väl den studerande söker och tar till sig kunskap inom ämnesområdet och yrkeskunskaper är en viktig del av kursvitsordet. Rapporering är en viktig del av kursen.
Enskilda rapporter bedöms och utgör en av grunderna till kursvitsordet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes totala tidsanvändning för genomförande av kursen beräknas till ca 80 h, varav ca 32 h är schemalagda och resten är arbete som studerande gör utanför schemalagd lektionstid.
Närvaro vid schemalagd tid är obligatorisk.

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande behöver korrekt skyddsutrustning vid endel arbetsmoment och ansvarar för att den används korrekt. Studerande behöver ha egen personlig skyddsutrustning, såsom skyddskor och lämpliga arbetskläder.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsorden 0-5. På bedömningen inverkar:
- närvaro
- aktivitet och initativtagande på fältet och i klassrummet
- iakttagelseförmåga och systematiskt arbete
- samarbetsförmåga, projektstyrning och -hantering
- tidsanvändning
- utvärdering (egen och lärarens, muntlig och skriftlig)
- hur väl den studerande har fördjupat i ämnet och satt sig in i lämpliga källor och använt dem
- förmåga att dokumentera och sammanställa rapporter

Kursen bedöms fortlöpande. Några feedback- och utvärderingstillfällen ordnas.

Underkänd (0)

Den studerande har inte uppvisat tillräckliga grundkunskaper i ämnet. Den studerande har inte varit närvarande och/eller inte deltagit och bidragit i det praktiska arbetet eller framtagande av slutprodukten i en sådan omfattning som kan anses vara miniminivå för godkänd.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har varit närvarande och delaktig och uppvisar tillfredtällande-synnerligen tillfredställande prestationer i de i bedömningsgrunderna nämnda punkterna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har varit närvarande och delaktig och uppvisar goda-synnerligen goda prestationer i de i bedömningsgrunderna nämnda punkterna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har varit närvarande och delaktig och uppvisar berömliga prestationer i de i bedömningsgrunderna nämnda punkterna.

Förkunskapskrav

Studiehelheterna Grunder i byggnadsteknik och Bostadshus och offentliga byggnader, eller motsvarande kunskaper