Projekt i träbyggnadsteknikPoäng (3 sp)
Kod: BYR25BP01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
• kan planera, genomföra och utvärdera ett projekt
• har grundläggande insikt i byggbranschen
• kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering
• känner till hur team bildas och utvecklas
• kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund
• känner till projektledarens roll och uppgifter
Studieperiodens (kursens) innehåll
Studerandena arbetar i kursen i små projektgrupper bestående av 5-10 personer. Projektet lyfter fram arbetsfördelningen mellan beställare, myndigheter, planerare, arbetsledning, timmermän och övriga parter i byggprojekt.
Den studerande lär sig att använda verktyg inom projektplanering och -hantering och att arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund. Arbetssättet CDIO (Concieve, Design, Implement och Operate) används, vilket innebär att man tar hand om en produkts eller tjänsts livscykel från idé och designutveckling till förverkligande och användning.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Kursen bedöms med vitsorden godkänd/underkänd.
Kursen har obligatorisk närvaro vid projektmöten och en del andra moment. Frånvaro från obligatoriska delar kompenseras av individuella skriftliga uppgifter.
För att bli godkänd i kursen krävs godkända inlämningsuppgifter, godkänd tentamen samt godkänt utfört projekt (närvaro, presentationer etc.).
Anmälningstid
15.06.2025 - 31.08.2025
Tajmning
25.08.2025 - 19.12.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
- Johan Degerlund
- Towe Andersson
Grupper
-
BYB25D-EByggmästare (YH), h25,dagstudier, Ekenäs
-
BYS25D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2025, dagstudier, Ekenäs
Lärandemål
Studerande:
• kan planera, genomföra och utvärdera ett projekt
• har grundläggande insikt i byggbranschen
• kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering
• känner till hur team bildas och utvecklas
• kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund
• känner till projektledarens roll och uppgifter
Innehåll
Studerandena arbetar i kursen i små projektgrupper bestående av 5-10 personer. Projektet lyfter fram arbetsfördelningen mellan beställare, myndigheter, planerare, arbetsledning, timmermän och övriga parter i byggprojekt.
Den studerande lär sig att använda verktyg inom projektplanering och -hantering och att arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund. Arbetssättet CDIO (Concieve, Design, Implement och Operate) används, vilket innebär att man tar hand om en produkts eller tjänsts livscykel från idé och designutveckling till förverkligande och användning.
Tid och plats
Period 1 och 2, höstterminen 2025, Campus Raseborg.
Största delen av den schemalagda tiden har obligatorisk närvaro.
Vi behov, och då man har kommit överens om det på förhand, kan man delta i en begränad del av undervisningen på distans, dock så att man följer "Spelregler för undervisning på distans" (finns på Moodlekursen).
Alla som deltar i undervisningen skall kunna se och prata med varandra – hela tiden.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Att arbeta i projekt, Sven Eklund. Upplaga 2:1 eller nyare.
Kursöversikt och en del studiematerial finns tillgängligt på tillhörande Moodlekurs.
Kompletterande litteratur:
Puurakentaminen, Unto Siikanen-Rakennustieto
Rakennuksen puutyöt, Reino Kavaja- Rakennustieto
RT-kartoteket
Att välja trä, En faktatidskrift om trä, Svenskt Trä
Undervisningsmetoder
Kursen handlar om projekt och teambuilding och ger en inblick i byggnadsprocessen. I kursen ingår flera delmoment där bl.a. följande arbetssätt ingår:
- Föreläsningar
- Projektmöten med obligatorisk närvaro
- Grupparbeten i form av projektuppdrag
- Projekttent
- Presentation och utvärdering
- Exkursioner
Kursöversikt och en del studiematerial finns tillgängligt på tillhörande Moodlekurs.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursens obligatoriska moment utförs under kursens gång; period 1 och 2.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
- inlämnings- och projektuppgifter
- aktivt engagemang och deltagande i kursen
- obligatorisk närvaro vid projektmöten, "byggtid" och ev. andra moment. Ev. frånvaro kompenseras med ersättande uppgifter.
- projektet som helhet
- tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen kräver närvaro vid bl.a. projektmöten, byggtid, exkursioner och tentamen.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
För att bli godkänd i kursen krävs att alla obligatoriska moment är godkända d.v.s.:
- godkända inlämningsuppgifter
- godkänd tentamen
- godkänt utfört projekt (närvaro vid projektmöten, närvaro vid byggtid, exkursioner, presentationer etc.).
Tilläggsuppgifter för studerande
Personlig skyddsutrustning, skyddskor och lämpliga arbetskläder behövs i en del av kursens moment.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Kursen bedöms med vitsorden godkänd/underkänd.
Kursen har obligatorisk närvaro vid projektmöten och en del andra moment. Frånvaro från obligatoriska delar kompenseras av individuella skriftliga uppgifter.
För att bli godkänd i kursen krävs godkända inlämningsuppgifter, godkänd tentamen samt godkänt utfört projekt (närvaro, presentationer etc.).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsorden godkänd/underkänd.
Kursen har obligatorisk närvaro i så gott som all schemalagd undervisning. Frånvaro från obligatoriska delar kompenseras av individuella uppgifter.
För att bli godkänd i kursen krävs godkända inlämningsuppgifter, godkänd tentamen samt godkänt utfört projekt (närvaro, närvaro vid byggtid, presentationer etc.).
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav