Grafisk programmeringPoäng (3 sp)
Kod: ELA22DS02
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan skapa 2D- och 3D-modeller för visualisering
- förstår de bakomliggande matematiska ekvationerna för att skapa 3D visualiserng
- kan programmera och implementera visuella system.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- 3D matematik
- Visualiseringsverktyg
- Modellering
- Simulationmodellering och programmering
Förkunskapskrav
Alla matematik -och programmeringskurser.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Förstå visualiserings matematiken för både 2D och 3D.
Kan göra enkla visualiseringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan producera nya grafiska element och visualiserings artefakter. Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan konstruera AR/VR baserade grafiska element och programmera nya interaktiva element.
Läromaterial
Se kursens gällande förverkligande.
Anmälningstid
01.12.2024 - 19.01.2025
Tajmning
20.01.2025 - 30.05.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Mikael Matveinen
- Kaj Wikman
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA22-I (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA22D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
- ELA22-I
Lärandemål
Studerande:
- kan skapa 2D- och 3D-modeller för visualisering
- förstår de bakomliggande matematiska ekvationerna för att skapa 3D visualiserng
- kan programmera och implementera visuella system.
Innehåll
- 3D matematik
- Visualiseringsverktyg
- Modellering
- Simulationmodellering och programmering
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se kursens gällande förverkligande.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Förstå visualiserings matematiken för både 2D och 3D.
Kan göra enkla visualiseringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan producera nya grafiska element och visualiserings artefakter. Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan konstruera AR/VR baserade grafiska element och programmera nya interaktiva element.
Förkunskapskrav
Alla matematik -och programmeringskurser.