Hoppa till innehåll

DigitalteknikPoäng (6 sp)

Kod: ELA22GY01

Poäng

6 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande kan:
- beskriva hur Boolesk algebra kan tillämpas i digitala kretssammanhang
- analysera och förenkla logiska kretsar
- förklara funktionen för avbrott i programmeringssammanhang
- planera och realisera enkla digitala kretsar
- skriva enklare program för en mikrokontroller
- utföra relevanta val av komponenter, logiska byggblock och programstrukturer
- motivera valet av digital lösning (krets eller program)

Studieperiodens (kursens) innehåll

Talsystem, koder och talomvandling.
Logisk algebra och grindkretsar.
Logiska funktioner och kombinatorik.
Låsande signaler.
Kretsreduktion med Karnaughdiagram.
Digitala vippkretsar.
555:ans interna funktion och dess applikationer.
Mikroprocessorteknikens grunder.
Lågnivåprogrammering i Assembler.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Känner till det mest grundläggande om binär logik och sanningstabeller.
Känner till de mest elementära logiska kretsarna och komponenterna.
Känner till grundprinciperna för konstruktion och simulering av enkla digitala kretsar.
Besitter allmän grundkännedom om processorer och programmering.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Är väl förtrogen med binär logik och sanningstabeller.
Har god kännedom om logiska kretsar, komponenter och deras karakteristiska egenskaper.
Har god kännedom om hur man konstruerar och simulerar enkla digitala kretsar.
Har god förstående för den grundläggande processortekniken och kan principerna för att skapa enkla program.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Har utmärkt förståelse för den Booleska logiken.
Har utmärkt insikt i logiska kretsar, komponenter och deras karakteristiska egenskaper.
Kan självständigt konstruera och simulera digitala kretskopplingar.
Har utmärkt förstående för den grundläggande processortekniken och kan självständigt skapa enkla program.

Läromaterial

Eget material på Moodle.
Relevanta läromedel och referensdokument.

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 22.12.2024

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Roger Mäntylä
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA24-Y1 (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • ELA24-S1 (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • ELA24-Y2 (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • ELA24-S2 (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA24D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2024, dagstudier
Smågrupper
  • ELA24-Y1
  • ELA24-S1
  • ELA24-Y2
  • ELA24-S2

Lärandemål

Studerande kan:
- beskriva hur Boolesk algebra kan tillämpas i digitala kretssammanhang
- analysera och förenkla logiska kretsar
- förklara funktionen för avbrott i programmeringssammanhang
- planera och realisera enkla digitala kretsar
- skriva enklare program för en mikrokontroller
- utföra relevanta val av komponenter, logiska byggblock och programstrukturer
- motivera valet av digital lösning (krets eller program)

Innehåll

Talsystem, koder och talomvandling.
Logisk algebra och grindkretsar.
Logiska funktioner och kombinatorik.
Låsande signaler.
Kretsreduktion med Karnaughdiagram.
Digitala vippkretsar.
555:ans interna funktion och dess applikationer.
Mikroprocessorteknikens grunder.
Lågnivåprogrammering i Assembler.

Tid och plats

v. 36-51

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Eget kompendium.
Hårdvaruspecifika datablad.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Simuleringar
Laborationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Teoritent i slutet av period 1
Inlämningsuppgifter

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier gällande teoriavsnitten.
Närvarokrav gällande laborationer.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen hålls med jämn belastning under perioderna 1 och 2.

Periodisering av innehållet

Period 1 är teorifokuserad och period 2 är mera praktisk.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Känner till det mest grundläggande om binär logik och sanningstabeller.
Känner till de mest elementära logiska kretsarna och komponenterna.
Känner till grundprinciperna för konstruktion och simulering av enkla digitala kretsar.
Besitter allmän grundkännedom om processorer och programmering.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Är väl förtrogen med binär logik och sanningstabeller.
Har god kännedom om logiska kretsar, komponenter och deras karakteristiska egenskaper.
Har god kännedom om hur man konstruerar och simulerar enkla digitala kretsar.
Har god förstående för den grundläggande processortekniken och kan principerna för att skapa enkla program.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Har utmärkt förståelse för den Booleska logiken.
Har utmärkt insikt i logiska kretsar, komponenter och deras karakteristiska egenskaper.
Kan självständigt konstruera och simulera digitala kretskopplingar.
Har utmärkt förstående för den grundläggande processortekniken och kan självständigt skapa enkla program.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt tentresultat och inlämningsuppgifter.

Underkänd (0)

Mindre än 40% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

40% - 63% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

64% - 87% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Minst 88% av kurspoängen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 22.12.2024

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Roger Mäntylä
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • UIT24D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik, 2024

Lärandemål

Studerande kan:
- beskriva hur Boolesk algebra kan tillämpas i digitala kretssammanhang
- analysera och förenkla logiska kretsar
- förklara funktionen för avbrott i programmeringssammanhang
- planera och realisera enkla digitala kretsar
- skriva enklare program för en mikrokontroller
- utföra relevanta val av komponenter, logiska byggblock och programstrukturer
- motivera valet av digital lösning (krets eller program)

Innehåll

Talsystem, koder och talomvandling.
Logisk algebra och grindkretsar.
Logiska funktioner och kombinatorik.
Låsande signaler.
Kretsreduktion med Karnaughdiagram.
Digitala vippkretsar.
555:ans interna funktion och dess applikationer.
Mikroprocessorteknikens grunder.
Lågnivåprogrammering i Assembler.

Tid och plats

v. 36-51

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Eget kompendium.
Hårdvaruspecifika datablad.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Simuleringar
Laborationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Teoritent i slutet av period 1
Inlämningsuppgifter

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier gällande teoriavsnitten.
Närvarokrav gällande laborationer.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen hålls med jämn belastning under perioderna 1 och 2.

Periodisering av innehållet

Period 1 är teorifokuserad och period 2 är mera praktisk.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Känner till det mest grundläggande om binär logik och sanningstabeller.
Känner till de mest elementära logiska kretsarna och komponenterna.
Känner till grundprinciperna för konstruktion och simulering av enkla digitala kretsar.
Besitter allmän grundkännedom om processorer och programmering.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Är väl förtrogen med binär logik och sanningstabeller.
Har god kännedom om logiska kretsar, komponenter och deras karakteristiska egenskaper.
Har god kännedom om hur man konstruerar och simulerar enkla digitala kretsar.
Har god förstående för den grundläggande processortekniken och kan principerna för att skapa enkla program.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Har utmärkt förståelse för den Booleska logiken.
Har utmärkt insikt i logiska kretsar, komponenter och deras karakteristiska egenskaper.
Kan självständigt konstruera och simulera digitala kretskopplingar.
Har utmärkt förstående för den grundläggande processortekniken och kan självständigt skapa enkla program.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt tentresultat och inlämningsuppgifter.

Underkänd (0)

Mindre än 40% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

40% - 63% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

64% - 87% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Minst 88% av kurspoängen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 17.12.2023

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Roger Mäntylä
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA23-S1 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • ELA23-S2 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • ELA23-Y1 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • ELA23-Y2 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • UIT23-IT (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ÖH23UIT-LED-V
    Öppna YH, Informationsteknik, ledstudier
  • ELA23D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2023, dagstudier
  • ÖH23ELA-LED-V
    Öppna YH, el-och automationsteknik ledstudier
  • UIT23D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik
Smågrupper
  • ELA23-S1
  • ELA23-S2
  • ELA23-Y1
  • ELA23-Y2
  • UIT23-IT

Lärandemål

Studerande kan:
- beskriva hur Boolesk algebra kan tillämpas i digitala kretssammanhang
- analysera och förenkla logiska kretsar
- förklara funktionen för avbrott i programmeringssammanhang
- planera och realisera enkla digitala kretsar
- skriva enklare program för en mikrokontroller
- utföra relevanta val av komponenter, logiska byggblock och programstrukturer
- motivera valet av digital lösning (krets eller program)

Innehåll

Talsystem, koder och talomvandling.
Logisk algebra och grindkretsar.
Logiska funktioner och kombinatorik.
Låsande signaler.
Kretsreduktion med Karnaughdiagram.
Digitala vippkretsar.
555:ans interna funktion och dess applikationer.
Mikroprocessorteknikens grunder.
Lågnivåprogrammering i Assembler.

Tid och plats

v. 35-50

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Eget kompendium.
Hårdvaruspecifika datablad.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Simuleringar
Laborationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Teoritent i slutet av period 1
Inlämningsuppgifter under hela kursen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier gällande teoriavsnitten.
Närvarokrav gällande laborationer.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen hålls med jämn belastning under perioderna 1 och 2.

Periodisering av innehållet

Period 1 är teorifokuserad och period 2 är mera praktisk.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Känner till det mest grundläggande om binär logik och sanningstabeller.
Känner till de mest elementära logiska kretsarna och komponenterna.
Känner till grundprinciperna för konstruktion och simulering av enkla digitala kretsar.
Besitter allmän grundkännedom om processorer och programmering.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Är väl förtrogen med binär logik och sanningstabeller.
Har god kännedom om logiska kretsar, komponenter och deras karakteristiska egenskaper.
Har god kännedom om hur man konstruerar och simulerar enkla digitala kretsar.
Har god förstående för den grundläggande processortekniken och kan principerna för att skapa enkla program.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Har utmärkt förståelse för den Booleska logiken.
Har utmärkt insikt i logiska kretsar, komponenter och deras karakteristiska egenskaper.
Kan självständigt konstruera och simulera digitala kretskopplingar.
Har utmärkt förstående för den grundläggande processortekniken och kan självständigt skapa enkla program.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt tentresultat och inlämningsuppgifter.

Underkänd (0)

Mindre än 40% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

40% - 63% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

64% - 87% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Minst 88% av kurspoängen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.