Objektorienterad programmeringPoäng (3 sp)
Kod: ELA22PR04
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår skillnaderna mellan procedurell programmering och objektorienterad programmering
- kan programmera objektorienterat genom att använda inkapsling, arv och polymorfism
- kan koda applikationer där användning av samlingar och undantagshantering behövs
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Procedurell programmering vs objektorienterad programmering
- Repetition av procedurell programmering
- Klasser och objekt.
- Arv.
- Abstrakta klasser.
- Interfaces.
- Collections.
- Generics.
- Undantag.
- Filhantering, serialisering.
Förkunskapskrav
Kursen Grunderna i programmering.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studeranden förstår skillnaden mellan värdetyper och referenstyper.
Studeranden förstår grundprincipen med objektorienterad kod samt kan koda enkla klasser, arv, interfaces mm.
Studeranden kan skriva enkel kod för att hantera data i någon typ av collection.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studeranden kan koda mera avancerad objektorienterad kod samt hantera undantag.
Studeranden kan skriva mera avancerad kod för att hantera data i olika typer av generiska collections.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studeranden kan mångsidigt tillämpa objektorienterad programmering för att lösa programmeringsuppgifter.
Studeranden kan självständigt välja rätt typ av collection samt mångsidigt använda generiska collections,metoder och klasser i sin kod.
Läromaterial
Material på Moodle.
Anmälningstid
30.11.2023 - 07.01.2024
Tajmning
01.01.2024 - 25.02.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Susanne Österholm
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA22-I (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA22D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
- ELA22-I
Lärandemål
Studerande:
- förstår skillnaderna mellan procedurell programmering och objektorienterad programmering
- kan programmera objektorienterat genom att använda inkapsling, arv och polymorfism
- kan koda applikationer där användning av samlingar och undantagshantering behövs
Innehåll
- Procedurell programmering vs objektorienterad programmering
- Repetition av procedurell programmering
- Klasser och objekt.
- Arv.
- Abstrakta klasser.
- Interfaces.
- Collections.
- Generics.
- Undantag.
- Filhantering, serialisering.
Tid och plats
våren 2024, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
material på Moodle
Undervisningsmetoder
föreläsningar, datasalsövningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
entamen mars 2024
omtentamen 1 april 2024
omtentamen 2 maj 2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
godkänd tentamen
godkända uppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
närundervisning ca 35 h, eget arbete ca 45 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studeranden förstår skillnaden mellan värdetyper och referenstyper.
Studeranden förstår grundprincipen med objektorienterad kod samt kan koda enkla klasser, arv, interfaces mm.
Studeranden kan skriva enkel kod för att hantera data i någon typ av collection.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studeranden kan koda mera avancerad objektorienterad kod samt hantera undantag.
Studeranden kan skriva mera avancerad kod för att hantera data i olika typer av generiska collections.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studeranden kan mångsidigt tillämpa objektorienterad programmering för att lösa programmeringsuppgifter.
Studeranden kan självständigt välja rätt typ av collection samt mångsidigt använda generiska collections,metoder och klasser i sin kod.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
godkänd tentamen
godkända uppgifter
Underkänd (0)
Studeranden uppnår inte kunskaper som motsvarar vitsordet tillfredsställande.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studeranden kan grundläggande producera kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt.
Studerande kan grundläggande producera kod som hanterar enklare samlingar av objekt.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan producera kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt, arv och interfaces.
Studeranden kan producera kod som hanterar olika typer av samlingar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studeranden kan producera avancerad kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt, arv och interfaces.
Studeranden kan producera kod som mångsidigt hanterar olika typer av samlingar.
Förkunskapskrav
Kursen Grunderna i programmering.