Hoppa till innehåll

Tillämpad A/D-teknikPoäng (6 sp)

Kod: ELA22AD03

Poäng

6 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande kan:
- planera tillämpningar som involverar såväl analog som digital teknik
- definiera behovet av komponenter och teknik för att skapa en A/D-tillämpning
- delta i skapandet av interaktiva mikrokontrollerstyrda tillämpningar
- optimera prestandan med rätt komponentval
- optimera prestandan med relevant programstruktur
- samarbeta och kommunicera i grupp
- använda, beskriva och visualisera fakta ur befintliga datablad och referensdokument
- bedöma resultatet av den egenproducerade lösningen
- motivera och kritisera val av teknik och metodik
- utvärdera nyttan av grupparbete med ansvarsindelning

Studieperiodens (kursens) innehåll

Analys
Planering
Utförande
Rapportering

Förkunskapskrav

Grunder inom analog och digitalteknik.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kan åskådliggöra problem på ett övergripande sätt.
Bidrar som resurs vid planering av lösning till projektet.
Bidrar som resurs vid utarbetandet av en lösning till projektet.
Deltar i rapporteringsprocessen och innehar förmågan att utgöra en resurs.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Har förmågan att åskådliggöra problem och argumentera kring förslag på alternativa lösningar.
Bidrar med relevant kunskap och visar aktivt deltagande i planeringsarbetet för att finna en lösning till projektet.
Deltar aktivt med god kunskap och motivation för att nå en väl fungerande projektlösning.
Bidrar aktivt i rapporteringsarbetet och inser betydelsen av god dokumentation och presentation.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Har förmågan att urskilja utmanande problemdetaljer samt verka drivande och initiativtagande inom gruppen.
Visar aktivt deltagande och har stort intresse av att delta i gruppsamarbetet för att utarbeta en relevant och väl strukturerad plan för projektet.
Innehar förmågan att, på ett aktivt och positivt sätt, påverka gruppdynamiken till en gemensam strävan efter att förverkliga utförandet mot en optimal lösning.
Har förmågan att framställa välstrukturerad dokumentation där metodval och kritiskt bedömning ger ett mervärde för läsaren. Har förmågan att ”fånga” åhörarna i presentationer.

Läromaterial

Valfri litteratur inom området.

Anmälningstid

01.12.2024 - 12.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 04.05.2025

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Roger Mäntylä
  • Matts Nickull
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA22-A (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA22D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
  • ELA22-A

Lärandemål

Studerande kan:
- planera tillämpningar som involverar såväl analog som digital teknik
- definiera behovet av komponenter och teknik för att skapa en A/D-tillämpning
- delta i skapandet av interaktiva mikrokontrollerstyrda tillämpningar
- optimera prestandan med rätt komponentval
- optimera prestandan med relevant programstruktur
- samarbeta och kommunicera i grupp
- använda, beskriva och visualisera fakta ur befintliga datablad och referensdokument
- bedöma resultatet av den egenproducerade lösningen
- motivera och kritisera val av teknik och metodik
- utvärdera nyttan av grupparbete med ansvarsindelning

Innehåll

Analys
Planering
Utförande
Rapportering

Tid och plats

v. 2-17 (2025) , W33/TB

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Valfri litteratur inom området.

Undervisningsmetoder

Projektarbete

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Övningsarbete samt projektrapport.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kan åskådliggöra problem på ett övergripande sätt.
Bidrar som resurs vid planering av lösning till projektet.
Bidrar som resurs vid utarbetandet av en lösning till projektet.
Deltar i rapporteringsprocessen och innehar förmågan att utgöra en resurs.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Har förmågan att åskådliggöra problem och argumentera kring förslag på alternativa lösningar.
Bidrar med relevant kunskap och visar aktivt deltagande i planeringsarbetet för att finna en lösning till projektet.
Deltar aktivt med god kunskap och motivation för att nå en väl fungerande projektlösning.
Bidrar aktivt i rapporteringsarbetet och inser betydelsen av god dokumentation och presentation.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Har förmågan att urskilja utmanande problemdetaljer samt verka drivande och initiativtagande inom gruppen.
Visar aktivt deltagande och har stort intresse av att delta i gruppsamarbetet för att utarbeta en relevant och väl strukturerad plan för projektet.
Innehar förmågan att, på ett aktivt och positivt sätt, påverka gruppdynamiken till en gemensam strävan efter att förverkliga utförandet mot en optimal lösning.
Har förmågan att framställa välstrukturerad dokumentation där metodval och kritiskt bedömning ger ett mervärde för läsaren. Har förmågan att ”fånga” åhörarna i presentationer.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänt övningsarbete samt godkänd projektrapport.

Underkänd (0)

Mindre än 33,3 % av totala poängen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsord 1: 33,3 % - 47,2 % av totala poängen.
Vitsord 2: 47,3 % - 61,1 % av totala poängen.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsord 3: 61,2 % - 74,9 % av totala poängen.
Vitsord 4: 75,0 % - 88,8 % av totala poängen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Mera än 88,8 % av totalpoängen.

Förkunskapskrav

Grunder inom analog och digitalteknik.