Hoppa till innehåll

Tillämpade dataverktygPoäng (5 sp)

Kod: TKV22TD01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Studieperiodens (kursens) innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Anmälningstid

15.06.2024 - 17.11.2024

Tajmning

11.09.2024 - 13.11.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Jan Berglund
  • Sofia Frilund
Lärare

Matts Nickull

Grupper
  • ÖH24FLEXING
    Öppna YH, Flexibelt till Ingenjör

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

11.9-13.11.2024, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 20 timmar ges som kontaktundervisning och 115 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt Mathcad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 27.10.2024

Tajmning

02.09.2024 - 16.02.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Lina Åberg
  • Sofia Frilund
Lärare

Sem Timmerbacka

Grupper
  • BYB24D-V
    Byggmästare (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • BYL24D-V
    Ingenjör (YH), lantmäteriteknik, 2024 dagstudier

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

Period 1-2, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Period 1-2.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 01.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Jan Berglund
  • Ing-Britt Rögård
Lärare

Kaj Rintanen

Grupper
  • Grupp 1 (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • MAP24D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2024 dagstudier
Smågrupper
  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

Period 1-2, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Period 1-2.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 01.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Lina Åberg
  • Sofia Frilund
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA24-Y (Storlek: 50. Öppet universitet: 0.)
  • ELA24-S (Storlek: 50. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA24D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2024, dagstudier
Smågrupper
  • ELA24-Y
  • ELA24-S

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

Period 1-2, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Period 1-2.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 24.11.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Lina Åberg
  • Sofia Frilund
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • UIT24D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik, 2024

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

Period 1-2, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Period 1-2.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 22.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Jan Berglund
  • Ing-Britt Rögård
Lärare

Niklas Kallenberg

Grupper
  • Group A (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • Group B (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • PRE24D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2024 dagstudier
Smågrupper
  • Grupp A
  • Grupp B

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

Period 1-2, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Period 1-2.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 23.02.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Lina Åberg
  • Sofia Frilund
Lärare

Leif Östman

Grupper
  • BYS24D-V
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2024 Vasa, dagstudier

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

Period 1-3, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Period 1-3.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 15.10.2023

Tajmning

12.09.2023 - 10.10.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 100

Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Jan Berglund
  • Mats Borg
Lärare

Matts Nickull

Grupper
  • ÖH23FLEXING
    Öppna YH, Flexibelt till Ingenjör

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

10.9-15.10.2023, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 20 timmar ges som kontaktundervisning och 115 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 17.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 60

Utbildning
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Lina Åberg
  • Mats Borg
Grupper
  • PRE23D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2023 dagstudier
  • ÖH23PRE-LED-V
    Öppna YH, produktionsekonomi ledstudier

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

28.8-15.12 2023, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 26.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 60

Utbildning
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
Lärare
  • Lina Åberg
  • Mats Borg
Lärare

Kaj Rintanen

Grupper
  • MAP23D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2023 dagstudier
  • ÖH23MAP-LED-V
    Öppna YH, maskin- och produktionsteknik ledstudier

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

28.8-24.11.2023, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 12.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Lina Åberg
  • Sofia Frilund
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA23-S (Storlek: 45. Öppet universitet: 0.)
  • ELA23-Y (Storlek: 45. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA23D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2023, dagstudier
  • ÖH23ELA-LED-V
    Öppna YH, el-och automationsteknik ledstudier
Smågrupper
  • ELA23-S
  • ELA23-Y

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

Period 1-2, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Period 1-2, läsår 2023-2024.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 26.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Lina Åberg
  • Sofia Frilund
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • ÖH23UIT-LED-V
    Öppna YH, Informationsteknik, ledstudier
  • UIT23D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

Period 1-2, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Period 1-2, läsår 2023-2024.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 11.02.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Lina Åberg
  • Sofia Frilund
Lärare

Leif Östman

Grupper
  • BYS23-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • BYS23-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • BYL23-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • BYL23-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • BYL23D-V
    Ingenjör (YH), lantmäteriteknik, 2023 dagstudier
  • BYS23D-V
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2023 Vasa, dagstudier
  • ÖH23BYS-LED-V
    Öppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Vasa
  • ÖH23ULA-LED-V
    Öppna YH, lantmäteriteknik ledstudier
Smågrupper
  • BYS23-S
  • BYS23-Y
  • BYL23-S
  • BYL23-Y

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

Period 1-2, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Period 1-2, läsår 2023-2024.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2022 - 11.09.2022

Tajmning

29.08.2022 - 28.02.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Jan Berglund
  • Sofia Frilund
Lärare

Leif Östman

Grupper
  • BYS22-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • BYS22-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • BYL22-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • BYL22-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • BYS22D-V
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2022 Vasa, dagstudier
  • BYL22D-V
    Ingenjör (YH), lantmäteriteknik, 2022 dagstudier
  • ÖH22ULA-LED-V
    Öppna YH, lantmäteriteknik ledstudier
  • ÖH22BYS-LED-V
    Öppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Vasa
Smågrupper
  • BYS22-S
  • BYS22-Y
  • BYL22-S
  • BYL22-Y

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav