Technical English for EngineersPoäng (3 sp)
Kod: TKV22EN02
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska; tekniskt och akademiskt skrivande, teknisk rapportskrivning, förhållandet mellan fackspråk och standardspråk, presentationsteknik, övningar i att delta i förhandlingar och beskriva tekniska processer.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Allmänna tekniska funktioner, material och komponenter; tekniska problem och teknisk utveckling; språklig dimension av teknisk engelska (tekniskt och akademiskt skrivande och förhållandet mellan fackspråk och standardspråk), muntlig rapportering inom teknik.
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Förkunskapskrav
English for Working Life
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Anmälningstid
01.12.2024 - 08.03.2025
Tajmning
09.03.2025 - 30.04.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Degree Programme in Information Technology
Lärare
- Hanna Kuusisto
Lärare
Hanna Kuusisto
Grupper
-
PRE22D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2022 dagstudier
Lärandemål
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska; tekniskt och akademiskt skrivande, teknisk rapportskrivning, förhållandet mellan fackspråk och standardspråk, presentationsteknik, övningar i att delta i förhandlingar och beskriva tekniska processer.
Innehåll
Allmänna tekniska funktioner, material och komponenter; tekniska problem och teknisk utveckling; språklig dimension av teknisk engelska (tekniskt och akademiskt skrivande och förhållandet mellan fackspråk och standardspråk), muntlig rapportering inom teknik.
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Förkunskapskrav
English for Working Life
Anmälningstid
01.12.2024 - 10.01.2025
Tajmning
06.01.2025 - 16.03.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Degree Programme in Information Technology
Lärare
- Hanna Kuusisto
Lärare
Leif Östman
Grupper
-
BYS22D-VIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2022 Vasa, dagstudier
-
BYL22D-VIngenjör (YH), lantmäteriteknik, 2022 dagstudier
Lärandemål
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska; tekniskt och akademiskt skrivande, teknisk rapportskrivning, förhållandet mellan fackspråk och standardspråk, presentationsteknik, övningar i att delta i förhandlingar och beskriva tekniska processer.
Innehåll
Allmänna tekniska funktioner, material och komponenter; tekniska problem och teknisk utveckling; språklig dimension av teknisk engelska (tekniskt och akademiskt skrivande och förhållandet mellan fackspråk och standardspråk), muntlig rapportering inom teknik.
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Förkunskapskrav
English for Working Life
Anmälningstid
15.06.2024 - 23.10.2024
Tajmning
24.10.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Hanna Kuusisto
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA22-A (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- ELA22-K (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- ELA22-I (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA22D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
- ELA22-A
- ELA22-K
- ELA22-I
Lärandemål
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska; tekniskt och akademiskt skrivande, teknisk rapportskrivning, förhållandet mellan fackspråk och standardspråk, presentationsteknik, övningar i att delta i förhandlingar och beskriva tekniska processer.
Innehåll
Allmänna tekniska funktioner, material och komponenter; tekniska problem och teknisk utveckling; språklig dimension av teknisk engelska (tekniskt och akademiskt skrivande och förhållandet mellan fackspråk och standardspråk), muntlig rapportering inom teknik.
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Tid och plats
hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Munkenberg, Eva-Charlott: English for Engineers and Technicians (2015).
Undervisningsmetoder
Närundervisning; diskussioner och debatter, grupparbeten, individuella inlämningsuppgifter, muntliga presentationer.
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska och beskriva tekniska processer.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Sluttentamen
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Boktent (närmare information om detta ges under första tillfället)
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 timmar individuellt arbete per 1 sp (sammanlagt 3sp)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig bedömning av klassaktiviteter, grupparbeten och prov
Underkänd (0)
Otillräcklig närvaro, ogjorda uppgifter, underkänd tentamen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Förkunskapskrav
English for Working Life
Anmälningstid
01.08.2024 - 05.11.2024
Tajmning
21.10.2024 - 15.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Degree Programme in Information Technology
Lärare
- Hanna Kuusisto
Lärare
Kaj Wikman
Grupper
-
ITE24D-VInformation Technology, day time studies 2024, Vasa
Lärandemål
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska; tekniskt och akademiskt skrivande, teknisk rapportskrivning, förhållandet mellan fackspråk och standardspråk, presentationsteknik, övningar i att delta i förhandlingar och beskriva tekniska processer.
Innehåll
Allmänna tekniska funktioner, material och komponenter; tekniska problem och teknisk utveckling; språklig dimension av teknisk engelska (tekniskt och akademiskt skrivande och förhållandet mellan fackspråk och standardspråk), muntlig rapportering inom teknik.
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Tid och plats
hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Munkenberg, Eva-Charlott: English for Engineers and Technicians (2015).
Undervisningsmetoder
Närundervisning; diskussioner och debatter, grupparbeten, individuella inlämningsuppgifter, muntliga presentationer.
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska och beskriva tekniska processer.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Sluttentamen
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Boktent (närmare information om detta ges under första tillfället)
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 timmar individuellt arbete per 1 sp (sammanlagt 3sp)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig bedömning av klassaktiviteter, grupparbeten och prov
Underkänd (0)
Otillräcklig närvaro, ogjorda uppgifter, underkänd tentamen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Förkunskapskrav
English for Working Life
Anmälningstid
15.06.2024 - 20.10.2024
Tajmning
21.10.2024 - 15.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Degree Programme in Information Technology
Lärare
- Hanna Kuusisto
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
- MAP22-K (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- MAP22-D (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- MAP22-B (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
MAP22D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2022 dagstudier
Smågrupper
- MAP22-K
- MAP22-D
- MAP22-B
Lärandemål
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska; tekniskt och akademiskt skrivande, teknisk rapportskrivning, förhållandet mellan fackspråk och standardspråk, presentationsteknik, övningar i att delta i förhandlingar och beskriva tekniska processer.
Innehåll
Allmänna tekniska funktioner, material och komponenter; tekniska problem och teknisk utveckling; språklig dimension av teknisk engelska (tekniskt och akademiskt skrivande och förhållandet mellan fackspråk och standardspråk), muntlig rapportering inom teknik.
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Förkunskapskrav
English for Working Life
Anmälningstid
02.07.2024 - 31.07.2024
Tajmning
01.08.2024 - 01.11.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Degree Programme in Information Technology
Lärandemål
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska; tekniskt och akademiskt skrivande, teknisk rapportskrivning, förhållandet mellan fackspråk och standardspråk, presentationsteknik, övningar i att delta i förhandlingar och beskriva tekniska processer.
Innehåll
Allmänna tekniska funktioner, material och komponenter; tekniska problem och teknisk utveckling; språklig dimension av teknisk engelska (tekniskt och akademiskt skrivande och förhållandet mellan fackspråk och standardspråk), muntlig rapportering inom teknik.
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Förkunskapskrav
English for Working Life
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 05.11.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Hanna Kuusisto
Lärare
Kaj Wikman
Grupper
-
ITE23D-VInformation Technology, full time studies 2023, Vasa
Lärandemål
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska; tekniskt och akademiskt skrivande, teknisk rapportskrivning, förhållandet mellan fackspråk och standardspråk, presentationsteknik, övningar i att delta i förhandlingar och beskriva tekniska processer.
Innehåll
Allmänna tekniska funktioner, material och komponenter; tekniska problem och teknisk utveckling; språklig dimension av teknisk engelska (tekniskt och akademiskt skrivande och förhållandet mellan fackspråk och standardspråk), muntlig rapportering inom teknik.
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Tid och plats
hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Munkenberg, Eva-Charlott: English for Engineers and Technicians (2015).
Undervisningsmetoder
Närundervisning; diskussioner och debatter, grupparbeten, individuella inlämningsuppgifter, muntliga presentationer.
Målet med kursen är att studerandena ska lära sig att beskriva tekniska företeelser genom att använda professionell engelska och beskriva tekniska processer.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Sluttentamen
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Boktent (närmare information om detta ges under första tillfället)
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 timmar individuellt arbete per 1 sp (sammanlagt 3sp)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig bedömning av klassaktiviteter, grupparbeten och prov
Underkänd (0)
Otillräcklig närvaro, ogjorda uppgifter, underkänd tentamen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Att kunna identifiera allmänna tekniska funktioner och beskrivningar av material och komponenter på engelska.
Att kunna identifiera generella tekniska problem och teknisk utveckling på engelska.
Att kunna identifiera de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen.
Att kunna identifiera de stilistiska och språkliga elementen i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Att kunna beskriva allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, analysera och tolka fel och genomförbarhet och diskutera tekniska krav och förbättringar på engelska.
Att kunna tillämpa de språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera ett teknikrelaterat fenomen och delta i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Att kunna tillämpa stilistiska och språkliga element i vetenskapligt skrivande inom teknik.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Att kunna beskriva, förklara, jämföra och utvärdera allmänna tekniska funktioner och material och komponenter på engelska.
Att kunna beskriva, jämföra och utvärdera allmänna tekniska problem samt teknisk utveckling, och föreslå lösningar och komma fram med egna insikter i teknisk utveckling.
Att kunna tillämpa, implementera och kritiskt reflektera den fördjupade kunskapen om de specifika språkliga egenskaperna i teknisk engelska på grammatisk nivå.
Att kunna presentera och kritiskt reflektera tekniska relaterade fenomen och delta aktivt i diskussioner och debatter genom att använda de språkverktyg som täckats i kursen.
Förkunskapskrav
English for Working Life