Hoppa till innehåll

Svenska för ingenjörerPoäng (3 sp)

Kod: TKV22SV01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Förkunskapskrav

inga

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Anmälningstid

01.12.2024 - 05.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 16.02.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsteknik
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • UIT24D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik, 2024

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

01.12.2024 - 05.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 16.02.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA24-Y (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • ELA24-S (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA24D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2024, dagstudier
Smågrupper
  • ELA24-Y
  • ELA24-S

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

01.12.2024 - 01.01.2025

Tajmning

02.01.2025 - 08.03.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Lärare

Niklas Kallenberg

Grupper
  • PRE24D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2024 dagstudier

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 09.11.2024

Tajmning

22.10.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Lärare

Sem Timmerbacka

Grupper
  • BYB24D-V
    Byggmästare (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • BYL24D-V
    Ingenjör (YH), lantmäteriteknik, 2024 dagstudier
  • BYS24D-V
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2024 Vasa, dagstudier

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Tid och plats

Läsåret 2024-2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle. Svenska skrivregler (2017), Myndigheternas skrivregler (2014)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner i grupp, skrivövningar, rapporteringar och muntliga presentationer. Vissa uppgifter görs parvis.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Repetitionsförhör vid kursens sista lektionstillfälle.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h arbete för 3 sp, varav 30 h i klass och 51 h arbete på egen tid.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas utgående från utförda uppgifter, muntliga och skriftliga. För godkänd prestation krävs aktivitet under kursen och att alla inlämningsuppgifter är godkända, så även skriftliga förhör. Studeranden har visat att hen behärskar givna skrivregler, kan sammanställa språkligt korrekta dokument och klarar av att muntligt presentera ett givet ämne inför publik.

Allt ska vara inlämnat och godkänt under pågående läsår. Inlämningar efter att kursen avslutats kommer att påverka vitsordet.

Underkänd (0)

Uppfyller inte kraven för vitsordet 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.
Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga somvisar på osäkerhet i fråga omskrivregler och att uttrycka sig iskrift.
Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor till en uppgift men källorna ärytliga och elementära.
Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår iviss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig.
Referenssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framsrällning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning.
Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla.
Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift.
Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är
begripligt och fungerande.
Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges.
Skriftig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.
Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift.
Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven, anpassad till ämnet och felfri.
Referenssystem: Berömlig förmåga att använda ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 20.10.2024

Tajmning

21.10.2024 - 22.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Lärare

Kaj Rintanen

Grupper
  • MAP24D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2024 dagstudier

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Tid och plats

Läsåret 2024-25

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle. Svenska skrivregler (2017), Myndigheternas skrivregler (2014)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner i grupp, skrivövningar, rapporter och muntliga presentationer. Vissa uppgifter görs parvis.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Digitalt repetitionsförhör vid kursens sista lektionstillfälle.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h arbete för 3 sp, varav 30 h i klass och 51 h arbete på egen tid.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas utgående från utförda uppgifter, muntliga och skriftliga. För godkänd prestation krävs aktivitet under kursen och att alla inlämningsuppgifter är godkända, så även skriftliga förhör. Studeranden har visat att hen behärskar givna skrivregler, kan sammanställa språkligt korrekta dokument och klarar av att muntligt presentera ett givet ämne inför publik.

Allt ska vara inlämnat och godkänt under pågående läsår. Sena inlämningar påverkar kursvitsordet.

Underkänd (0)

Uppfyller inte kraven för vitsordet 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.
Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga somvisar på osäkerhet i fråga omskrivregler och att uttrycka sig iskrift.
Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor till en uppgift men källorna ärytliga och elementära.
Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår iviss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig.
Referenssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framsrällning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning.
Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla.
Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift.
Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är
begripligt och fungerande.
Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges.
Skriftig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.
Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift.
Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven, anpassad till ämnet och felfri.
Referenssystem: Berömlig förmåga att använda ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

01.12.2023 - 01.01.2024

Tajmning

02.01.2024 - 23.02.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Lärare

Åsa Fagerudd

Grupper
  • PRE23D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2023 dagstudier

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

01.12.2023 - 07.01.2024

Tajmning

01.01.2024 - 10.03.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA23-S (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • ELA23-Y (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA23D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2023, dagstudier
  • ÖH23ELA-LED-V
    Öppna YH, el-och automationsteknik ledstudier
Smågrupper
  • ELA23-S
  • ELA23-Y

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

30.11.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2024 - 10.03.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsteknik
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • UIT23D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

25.10.2023 - 31.10.2023

Tajmning

23.10.2023 - 22.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Grupper
  • BYL23D-V
    Ingenjör (YH), lantmäteriteknik, 2023 dagstudier
  • BYS23D-V
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2023 Vasa, dagstudier
  • ÖH23BYS-LED-V
    Öppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Vasa
  • ÖH23ULA-LED-V
    Öppna YH, lantmäteriteknik ledstudier

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Tid och plats

Läsåret 23-24

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle. Svenska skrivregler (2017), Myndigheternas skrivregler (2014)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner i grupp, skrivövningar, rapporter och muntliga presentationer. Vissa uppgifter görs parvis.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Repetitionsförhör vid kursens sista lektionstillfälle.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h arbete för 3 sp, varav 30 h i klass och 51 h arbete på egen tid.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas utgående från utförda uppgifter, muntliga och skriftliga. För godkänd prestation krävs aktivitet under kursen och att alla inlämningsuppgifter är godkända, så även skriftliga förhör. Studeranden har visat att hen behärskar givna skrivregler, kan sammanställa språkligt korrekta dokument och klarar av att muntligt presentera ett givet ämne inför publik.

Underkänd (0)

Uppfyller inte kraven för vitsordet 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.
Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga somvisar på osäkerhet i fråga omskrivregler och att uttrycka sig iskrift.
Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor till en uppgift men källorna ärytliga och elementära.
Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår iviss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig.
Referenssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framsrällning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning.
Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla.
Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift.
Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är
begripligt och fungerande.
Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges.
Skriftig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.
Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift.
Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven, anpassad till ämnet och felfri.
Referenssystem: Berömlig förmåga att använda ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

25.09.2023 - 27.10.2023

Tajmning

26.09.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Grupper
  • MAP23-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • MAP23-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • MAP23D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2023 dagstudier
  • ÖH23MAP-LED-V
    Öppna YH, maskin- och produktionsteknik ledstudier
Smågrupper
  • MAP23-S
  • MAP23-Y

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Tid och plats

Läsåret 23-24

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle. Svenska skrivregler (2017), Myndigheternas skrivregler (2014)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner i grupp, skrivövningar, rapporter och muntliga presentationer. Vissa uppgifter görs parvis.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Repetitionsförhör vid kursens sista lektionstillfälle.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h arbete för 3 sp, varav 30 h i klass och 51 h arbete på egen tid.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas utgående från utförda uppgifter, muntliga och skriftliga. För godkänd prestation krävs aktivitet under kursen och att alla inlämningsuppgifter är godkända, så även skriftliga förhör. Studeranden har visat att hen behärskar givna skrivregler, kan sammanställa språkligt korrekta dokument och klarar av att muntligt presentera ett givet ämne inför publik.

Underkänd (0)

Uppfyller inte kraven för vitsordet 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.
Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga somvisar på osäkerhet i fråga omskrivregler och att uttrycka sig iskrift.
Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor till en uppgift men källorna ärytliga och elementära.
Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår iviss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig.
Referenssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framsrällning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning.
Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla.
Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift.
Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är
begripligt och fungerande.
Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges.
Skriftig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.
Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift.
Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven, anpassad till ämnet och felfri.
Referenssystem: Berömlig förmåga att använda ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

01.12.2022 - 31.12.2022

Tajmning

01.01.2023 - 12.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Grupper
  • ELA22-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • ELA22-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ÖH22ELA-LED-V
    Öppna YH, el-och automationsteknik ledstudier
  • ELA22D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
  • ELA22-S
  • ELA22-Y

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Tid och plats

Läsåret 22-23

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle. Svenska skrivregler (2017), Myndigheternas skrivregler (2014)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner i grupp, skrivövningar, rapporter och muntliga presentationer. Vissa uppgifter görs parvis.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Repetitionsförhör vid kursens sista lektionstillfälle. Andra tillfällen för repetitionstillfället vid omtentamenstillfällen.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h arbete för 3 sp, varav 30 h i klass och 51 h arbete på egen tid.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas utgående från utförda uppgifter, muntliga och skriftliga. För godkänd prestation krävs att alla inlämningsuppgifter är godkända, så även skriftliga förhör. Studeranden har visat att hen behärskar givna skrivregler, kan sammanställa språkligt korrekta dokument och klarar av att muntligt presentera ett givet ämne inför publik.

Underkänd (0)

Uppfyller inte kraven för vitsordet 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.
Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga somvisar på osäkerhet i fråga omskrivregler och att uttrycka sig iskrift.
Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor till en uppgift men källorna ärytliga och elementära.
Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår iviss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig.
Referenssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framsrällning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning.
Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla.
Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift.
Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är
begripligt och fungerande.
Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges.
Skriftig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.
Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift.
Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven, anpassad till ämnet och felfri.
Referenssystem: Berömlig förmåga att använda ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

01.12.2022 - 31.12.2022

Tajmning

01.01.2023 - 05.03.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
  • Utbildning i el- och automationsteknik
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Åsa Fagerudd
Lärare

Åsa Fagerudd

Grupper
  • PRE22D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2022 dagstudier

Lärandemål

Den studerande:
- kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan använda dem samt kan rapportera enligt standarduppställningar.
- kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.

Innehåll

- Referat eller andra längre skrivuppgifter
- Fackuppsats
- Officiella skrivelser (möteshandlingar, affärsbrev)
- Föredragningsteknik och föredrag
- Språkvård enligt behov
- Regler för skriftliga rapporter och vetenskapliga arbeten
- Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Tid och plats

Läsåret 22-23

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle. Svenska skrivregler (2017), Myndigheternas skrivregler (2014)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner i grupp, skrivövningar, rapporter och muntliga presentationer. Vissa uppgifter görs parvis.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Repetitionsförhör vid kursens sista lektionstillfälle. Andra tillfällen för repetitionstillfället vid omtentamenstillfällen.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h arbete för 3 sp, varav 30 h i klass och 51 h arbete på egen tid.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga som visar på osäkerhet i fråga om skrivregler och att uttrycka sig i skrift. Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor
till en uppgift men källorna är ytliga och elementära. Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår i viss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig. Refernssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framställning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning. Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla. Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift. Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är begripligt och fungerande. Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges. Skriftlig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift. Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp
en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven,anpassad till ämnet och felfri. Referenssystem: Berömlig förmåga att använda
ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas utgående från utförda uppgifter, muntliga och skriftliga. För godkänd prestation krävs att alla inlämningsuppgifter är godkända, så även skriftliga förhör. Studeranden har visat att hen behärskar givna skrivregler, kan sammanställa språkligt korrekta dokument och klarar av att muntligt presentera ett givet ämne inför publik.

Underkänd (0)

Uppfyller inte kraven för vitsordet 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Muntlig framställning: Försvarlig presentationsförmåga som präglas av delvis stilmässigt olämpligt språk, ostrukturerat innehåll och avsaknad av engagemang.
Skriftlig framställning: Försvarlig skriftlig förmåga somvisar på osäkerhet i fråga omskrivregler och att uttrycka sig iskrift.
Informationssökning: Förmåga att söka reda på källor till en uppgift men källorna ärytliga och elementära.
Rapportering: Förmåga att ställa upp en rapport där reglerna för standarduppställning framgår iviss mån. Språket är torftigt och det förekommer felaktigheter, men rapporttexten är begriplig.
Referenssystem: Försöker använda ett referenssystem och lyckas i någon mån.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Muntlig framsrällning: God presentationsförmåga som präglas av strukturerat innehåll, lämpligt språk och positiv inställning.
Skriftlig framställning: God skriftlig förmåga som visar att skribenten behärskar skrivregler och har en stilkänsla.
Informationssökning: God förmåga att samla pålitliga källor till en uppgift.
Rapportering: God förmåga att ställa upp en överskådlig rapport i enlighet med reglerna för standarduppställning. Språket är
begripligt och fungerande.
Referenssystem: God förmåga att använda ett referenssystem på ett fungerande sätt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Muntlig framställning: Berömlig presentationsförmåga som präglas av genomtänkt och väl strukturerat innehåll, tydligt och mångsidigt språk och positiv attityd till ämnet och situationen. Ett kunnigt intryck ges.
Skriftig framställning: Berömlig skriftlig förmåga som visar att skribenten använder ett mångsidigt, stilrent och felfritt skriftspråk.
Informationssökning: Berömlig förmåga att kritiskt söka reda på pålitliga och trovärdiga källor till en uppgift.
Rapportering: Berömlig förmåga att ställa upp en välstrukturerad och visuellt tilltalande rapport. Rapporttexten är välskriven, anpassad till ämnet och felfri.
Referenssystem: Berömlig förmåga att använda ett eller flera referenssystem och känna till inom vilka ämnesområden den används.

Förkunskapskrav

inga