Tillämpade dataverktygPoäng (5 sp)
Kod: TKV22TD01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Studieperiodens (kursens) innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Anmälningstid
15.06.2024 - 17.11.2024
Tajmning
11.09.2024 - 13.11.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Jan Berglund
- Sofia Frilund
Lärare
Matts Nickull
Grupper
-
ÖH24FLEXINGÖppna YH, Flexibelt till Ingenjör
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
11.9-13.11.2024, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 20 timmar ges som kontaktundervisning och 115 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt Mathcad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 27.10.2024
Tajmning
02.09.2024 - 16.02.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Lina Åberg
- Sofia Frilund
Lärare
Sem Timmerbacka
Grupper
-
BYB24D-VByggmästare (YH), h24, dagstudier, Vasa
-
BYL24D-VIngenjör (YH), lantmäteriteknik, 2024 dagstudier
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
Period 1-2, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Period 1-2.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 22.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 01.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Jan Berglund
- Ing-Britt Rögård
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
MAP24D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2024 dagstudier
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
Period 1-2, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Period 1-2.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 22.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 01.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Lina Åberg
- Sofia Frilund
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA24-Y (Storlek: 50. Öppet universitet: 0.)
- ELA24-S (Storlek: 50. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA24D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2024, dagstudier
Smågrupper
- ELA24-Y
- ELA24-S
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
Period 1-2, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Period 1-2.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 22.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 24.11.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Lina Åberg
- Sofia Frilund
Lärare
Kaj Wikman
Grupper
-
UIT24D-VIngenjör (YH), informationsteknik, 2024
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
Period 1-2, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Period 1-2.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 22.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 22.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Jan Berglund
- Ing-Britt Rögård
Lärare
Niklas Kallenberg
Grupper
- Group A (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- Group B (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
PRE24D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2024 dagstudier
Smågrupper
- Grupp A
- Grupp B
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
Period 1-2, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Period 1-2.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 22.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 23.02.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Lina Åberg
- Sofia Frilund
Lärare
Leif Östman
Grupper
-
BYS24D-VIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2024 Vasa, dagstudier
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
Period 1-3, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Period 1-3.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 15.10.2023
Tajmning
12.09.2023 - 10.10.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 100
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör (lantmäteri)
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i maskin- och produktionsteknik
- Utbildning i el- och automationsteknik
- Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
- Jan Berglund
- Mats Borg
Lärare
Matts Nickull
Grupper
-
ÖH23FLEXINGÖppna YH, Flexibelt till Ingenjör
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
10.9-15.10.2023, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 20 timmar ges som kontaktundervisning och 115 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 17.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 60
Utbildning
- Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
- Lina Åberg
- Mats Borg
Grupper
-
PRE23D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2023 dagstudier
-
ÖH23PRE-LED-VÖppna YH, produktionsekonomi ledstudier
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
28.8-15.12 2023, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 26.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 60
Utbildning
- Utbildning i maskin- och produktionsteknik
Lärare
- Lina Åberg
- Mats Borg
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
-
MAP23D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2023 dagstudier
-
ÖH23MAP-LED-VÖppna YH, maskin- och produktionsteknik ledstudier
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
28.8-24.11.2023, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 12.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Lina Åberg
- Sofia Frilund
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA23-S (Storlek: 45. Öppet universitet: 0.)
- ELA23-Y (Storlek: 45. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA23D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2023, dagstudier
-
ÖH23ELA-LED-VÖppna YH, el-och automationsteknik ledstudier
Smågrupper
- ELA23-S
- ELA23-Y
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
Period 1-2, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Period 1-2, läsår 2023-2024.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 26.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Lina Åberg
- Sofia Frilund
Lärare
Kaj Wikman
Grupper
-
ÖH23UIT-LED-VÖppna YH, Informationsteknik, ledstudier
-
UIT23D-VIngenjör (YH), informationsteknik
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
Period 1-2, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Period 1-2, läsår 2023-2024.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 11.02.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Lina Åberg
- Sofia Frilund
Lärare
Leif Östman
Grupper
- BYS23-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- BYS23-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- BYL23-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- BYL23-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
BYL23D-VIngenjör (YH), lantmäteriteknik, 2023 dagstudier
-
BYS23D-VIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2023 Vasa, dagstudier
-
ÖH23BYS-LED-VÖppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Vasa
-
ÖH23ULA-LED-VÖppna YH, lantmäteriteknik ledstudier
Smågrupper
- BYS23-S
- BYS23-Y
- BYL23-S
- BYL23-Y
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Tid och plats
Period 1-2, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Period 1-2, läsår 2023-2024.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.
Underkänd (0)
- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
15.06.2022 - 11.09.2022
Tajmning
29.08.2022 - 28.02.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Jan Berglund
- Sofia Frilund
Lärare
Leif Östman
Grupper
- BYS22-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- BYS22-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- BYL22-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- BYL22-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
BYS22D-VIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2022 Vasa, dagstudier
-
BYL22D-VIngenjör (YH), lantmäteriteknik, 2022 dagstudier
-
ÖH22ULA-LED-VÖppna YH, lantmäteriteknik ledstudier
-
ÖH22BYS-LED-VÖppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Vasa
Smågrupper
- BYS22-S
- BYS22-Y
- BYL22-S
- BYL22-Y
Lärandemål
Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering
Innehåll
Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav