3D-modelleringPoäng (4 sp)
Kod: MAP22MT02
Poäng
4 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande:
- behärska ett modelleringsprogram för att skapa 3D modeller (Siemens NX)
- kunna skapa 3-dimensionella modeller och 2-dimensionella måttritningar av dem. 
- förstå möjligheterna och fördelarna som 3-D modelleringen medför. 
- känna till kopplingen mellan konstruktionsmodeller och övriga produktionsprocesser.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Solida modeller
- Ytmodeller
- Rörmodeller
- Bockade tunnplåtsmodeller
- Sammanställningar med rörliga delar
Förkunskapskrav
Ritteknik (Rekommenderad)
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
Känna till hur 3D-modeller byggs upp och självständigt kunna skapa enkla 3D-modeller  .
Känna till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känna till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Självständigt kunna bygga upp 3D-modeller.
Förstå sambanden mellan 3D-modell och ritning samt behjälpligt kunna dokumentera 3D-modellen. 
Förstå principerna för parametrisering.
Behjälpligt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Självständigt kunna bygga upp komplexa 3D-modeller.
Självständigt kunna dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler. 
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Självständigt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Materialet finns digitalt tillgängligt i Moodle.
Mera information
Kursen kan utföras på distans.
Anmälningstid
15.06.2025 - 05.10.2025
Tajmning
06.10.2025 - 07.12.2025
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i maskin- och produktionsteknik
 
Lärare
- Kenneth Ehrström
 
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
- MAP25-S (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
 - MAP25-Y (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
 
Grupper
- 
                        MAP25D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2025 dagstudier
 
Smågrupper
- MAP25-S
 - MAP25-Y
 
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande:
- behärska ett modelleringsprogram för att skapa 3D modeller (Siemens NX)
- kunna skapa 3-dimensionella modeller och 2-dimensionella måttritningar av dem. 
- förstå möjligheterna och fördelarna som 3-D modelleringen medför. 
- känna till kopplingen mellan konstruktionsmodeller och övriga produktionsprocesser.
Innehåll
- Solida modeller
- Ytmodeller
- Rörmodeller
- Bockade tunnplåtsmodeller
- Sammanställningar med rörliga delar
Tid och plats
Period 2 hösten 2025. Udervisningen sker i datasal.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial i Moodle. En del material finns som videon.
Undervisningsmetoder
Praktiska ledda övningar i modelleringsprogrammet NX
Antalet övningsuppgifter är 15.
Efter varje färdigställd övning inlämnas en ritning för bedömning. Ritningen bör ha tillräcklig information för tillverkning av detaljen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tenttilfälle vecka 49
Omtent vecka 50
Sista omtentstillfälle 16.1.2026
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen kan göras på distans.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Förväntad arbetsmängd: 108 timmar varav 48 timmar är schemalagda
Tilläggsuppgifter för studerande
Programmet NX finns installerat på samtliga datorer i Technobotnia. Programmet kan installeras
på egen dator och man använder då skolans licens via en VPN anslutning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känna till hur 3D-modeller byggs upp och självständigt kunna skapa enkla 3D-modeller  .
Känna till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känna till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Självständigt kunna bygga upp 3D-modeller.
Förstå sambanden mellan 3D-modell och ritning samt behjälpligt kunna dokumentera 3D-modellen. 
Förstå principerna för parametrisering.
Behjälpligt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Självständigt kunna bygga upp komplexa 3D-modeller.
Självständigt kunna dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler. 
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Självständigt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursbedömningen baserar sig på ett tenttillfälle och övningsuppgifterna. Övningsuppgifterna
bedöms och poängsätts.
Kursbedömningens viktfaktorer:
Övningsuppgifter 40%
Tent 60%
Till godkänt vitsord krävs minst 15 poäng från övningsuppgifterna samt godkänd tent.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till hur 3D-modeller byggs upp och kan självständigt skapa enkla 3D-modeller .
Känner till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känner till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan självständigt bygga upp 3D-modeller.
Förstår sambanden mellan 3D-modell och ritning samt kan behjälpligt dokumentera 3Dmodellen.
Förstår principerna för parametrisering.
Förmår behjälpligt beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan självständigt bygga upp komplexa 3D-modeller.
Kan självständigt dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler.
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Förmår självständigt beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken
Förkunskapskrav
Ritteknik (Rekommenderad)
Tilläggsuppgifter
Kursen kan utföras på distans.
Anmälningstid
15.06.2025 - 05.10.2025
Tajmning
06.10.2025 - 07.12.2025
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i produktionsekonomi
 
Lärare
- Kenneth Ehrström
 
Lärare
Niklas Kallenberg
Grupper
- PRE25-S (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
 - PRE25-Y (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
 
Grupper
- 
                        PRE25D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2025 dagstudier
 
Smågrupper
- PRE25-S
 - PRE25-Y
 
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande:
- behärska ett modelleringsprogram för att skapa 3D modeller (Siemens NX)
- kunna skapa 3-dimensionella modeller och 2-dimensionella måttritningar av dem. 
- förstå möjligheterna och fördelarna som 3-D modelleringen medför. 
- känna till kopplingen mellan konstruktionsmodeller och övriga produktionsprocesser.
Innehåll
- Solida modeller
- Ytmodeller
- Rörmodeller
- Bockade tunnplåtsmodeller
- Sammanställningar med rörliga delar
Tid och plats
Period 2 hösten 2025. Udervisningen sker i datasal.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial i Moodle. En del material finns som videon.
Undervisningsmetoder
Praktiska ledda övningar i modelleringsprogrammet NX
Antalet övningsuppgifter är 15.
Efter varje färdigställd övning inlämnas en ritning för bedömning. Ritningen bör ha tillräcklig information för tillverkning av detaljen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tenttilfälle vecka 49
Omtent vecka 50
Sista omtentstillfälle 16.1.2026
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen kan göras på distans.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Förväntad arbetsmängd: 108 timmar varav 48 timmar är schemalagda
Tilläggsuppgifter för studerande
Programmet NX finns installerat på samtliga datorer i Technobotnia. Programmet kan installeras
på egen dator och man använder då skolans licens via en VPN anslutning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känna till hur 3D-modeller byggs upp och självständigt kunna skapa enkla 3D-modeller  .
Känna till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känna till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Självständigt kunna bygga upp 3D-modeller.
Förstå sambanden mellan 3D-modell och ritning samt behjälpligt kunna dokumentera 3D-modellen. 
Förstå principerna för parametrisering.
Behjälpligt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Självständigt kunna bygga upp komplexa 3D-modeller.
Självständigt kunna dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler. 
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Självständigt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursbedömningen baserar sig på ett tenttillfälle och övningsuppgifterna. Övningsuppgifterna
bedöms och poängsätts.
Kursbedömningens viktfaktorer:
Övningsuppgifter 40%
Tent 60%
Till godkänt vitsord krävs minst 15 poäng från övningsuppgifterna samt godkänd tent.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till hur 3D-modeller byggs upp och kan självständigt skapa enkla 3D-modeller .
Känner till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känner till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan självständigt bygga upp 3D-modeller.
Förstår sambanden mellan 3D-modell och ritning samt kan behjälpligt dokumentera 3Dmodellen.
Förstår principerna för parametrisering.
Förmår behjälpligt beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan självständigt bygga upp komplexa 3D-modeller.
Kan självständigt dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler.
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Förmår självständigt beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken
Förkunskapskrav
Ritteknik (Rekommenderad)
Tilläggsuppgifter
Kursen kan utföras på distans.
Anmälningstid
15.06.2024 - 20.10.2024
Tajmning
21.10.2024 - 15.12.2024
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i produktionsekonomi
 
Lärare
- Kenneth Ehrström
 
Lärare
Niklas Kallenberg
Grupper
- PRE24-Y (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
 - PRE24-S (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
 
Grupper
- 
                        PRE24D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2024 dagstudier
 
Smågrupper
- PRE24-Y
 - PRE24-S
 
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande:
- behärska ett modelleringsprogram för att skapa 3D modeller (Siemens NX)
- kunna skapa 3-dimensionella modeller och 2-dimensionella måttritningar av dem. 
- förstå möjligheterna och fördelarna som 3-D modelleringen medför. 
- känna till kopplingen mellan konstruktionsmodeller och övriga produktionsprocesser.
Innehåll
- Solida modeller
- Ytmodeller
- Rörmodeller
- Bockade tunnplåtsmodeller
- Sammanställningar med rörliga delar
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Materialet finns digitalt tillgängligt i Moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känna till hur 3D-modeller byggs upp och självständigt kunna skapa enkla 3D-modeller  .
Känna till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känna till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Självständigt kunna bygga upp 3D-modeller.
Förstå sambanden mellan 3D-modell och ritning samt behjälpligt kunna dokumentera 3D-modellen. 
Förstå principerna för parametrisering.
Behjälpligt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Självständigt kunna bygga upp komplexa 3D-modeller.
Självständigt kunna dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler. 
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Självständigt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Förkunskapskrav
Ritteknik (Rekommenderad)
Tilläggsuppgifter
Kursen kan utföras på distans.
Anmälningstid
15.06.2024 - 20.10.2024
Tajmning
21.10.2024 - 15.12.2024
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i maskin- och produktionsteknik
 
Lärare
- Kenneth Ehrström
 
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
- MAP24-Y (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
 - MAP24-S (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
 
Grupper
- 
                        MAP24D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2024 dagstudier
 
Smågrupper
- MAP24-Y
 - MAP24-S
 
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande:
- behärska ett modelleringsprogram för att skapa 3D modeller (Siemens NX)
- kunna skapa 3-dimensionella modeller och 2-dimensionella måttritningar av dem. 
- förstå möjligheterna och fördelarna som 3-D modelleringen medför. 
- känna till kopplingen mellan konstruktionsmodeller och övriga produktionsprocesser.
Innehåll
- Solida modeller
- Ytmodeller
- Rörmodeller
- Bockade tunnplåtsmodeller
- Sammanställningar med rörliga delar
Tid och plats
Period 2 hösten 2023. Udervisningen sker i datasal.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial i Moodle. En del material finns som videon.
Undervisningsmetoder
Praktiska ledda övningar i modelleringsprogrammet NX
Antalet övningsuppgifter är 15.
Efter varje färdigställd övning inlämnas en ritning för bedömning. Ritningen bör ha tillräcklig
information för tillverkning av detaljen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tenttilfälle vecka 50, 2024
Omtent vecka 1, 2025
Sista omtentstillfälle 17.1.2025
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen kan göras på distans.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Förväntad arbetsmängd: 108 timmar varav 48 timmar är schemalagda
Tilläggsuppgifter för studerande
Programmet NX finns installerat på samtliga datorer i Technobotnia. Programmet kan installeras
på egen dator och man använder då skolans licens via en VPN anslutning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känna till hur 3D-modeller byggs upp och självständigt kunna skapa enkla 3D-modeller  .
Känna till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känna till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Självständigt kunna bygga upp 3D-modeller.
Förstå sambanden mellan 3D-modell och ritning samt behjälpligt kunna dokumentera 3D-modellen. 
Förstå principerna för parametrisering.
Behjälpligt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Självständigt kunna bygga upp komplexa 3D-modeller.
Självständigt kunna dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler. 
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Självständigt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursbedömningen baserar sig på ett tenttillfälle och övningsuppgifterna. Övningsuppgifterna
bedöms och poängsätts.
Kursbedömningens viktfaktorer:
Övningsuppgifter 40%
Tent 60%
Till godkänt vitsord krävs minst 15 poäng från övningsuppgifterna samt godkänd tent.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till hur 3D-modeller byggs upp och kan självständigt skapa enkla 3D-modeller .
Känner till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känner till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan självständigt bygga upp 3D-modeller.
Förstår sambanden mellan 3D-modell och ritning samt kan behjälpligt dokumentera 3Dmodellen.
Förstår principerna för parametrisering.
Förmår behjälpligt beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan självständigt bygga upp komplexa 3D-modeller.
Kan självständigt dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler.
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Förmår självständigt beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken
Förkunskapskrav
Ritteknik (Rekommenderad)
Tilläggsuppgifter
Kursen kan utföras på distans.
Anmälningstid
15.06.2023 - 22.10.2023
Tajmning
23.10.2023 - 17.12.2023
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i produktionsekonomi
 
Lärare
- Kenneth Ehrström
 
Grupper
- PRE23-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
 - PRE23-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
 
Grupper
- 
                        PRE23D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2023 dagstudier
 - 
                        ÖH23PRE-LED-VÖppna YH, produktionsekonomi ledstudier
 
Smågrupper
- PRE23-S
 - PRE23-Y
 
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande:
- behärska ett modelleringsprogram för att skapa 3D modeller (Siemens NX)
- kunna skapa 3-dimensionella modeller och 2-dimensionella måttritningar av dem. 
- förstå möjligheterna och fördelarna som 3-D modelleringen medför. 
- känna till kopplingen mellan konstruktionsmodeller och övriga produktionsprocesser.
Innehåll
- Solida modeller
- Ytmodeller
- Rörmodeller
- Bockade tunnplåtsmodeller
- Sammanställningar med rörliga delar
Tid och plats
Period 2 hösten 2023. Udervisningen sker i datasal.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial i Moodle. En del material finns som videon.
Undervisningsmetoder
Praktiska ledda övningar i modelleringsprogrammet NX
Antalet övningsuppgifter är 15.
Efter varje färdigställd övning inlämnas en ritning för bedömning. Ritningen bör ha tillräcklig
information för tillverkning av detaljen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tenttilfälle vecka 50, 2023
Omtent vecka 1, 2024
Sista omtentstillfälle 19.1.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen kan göras på distans.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Förväntad arbetsmängd: 108 timmar varav 48 timmar är schemalagda
Tilläggsuppgifter för studerande
Programmet NX finns installerat på samtliga datorer i Technobotnia. Programmet kan installeras
på egen dator och man använder då skolans licens via en VPN anslutning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känna till hur 3D-modeller byggs upp och självständigt kunna skapa enkla 3D-modeller  .
Känna till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känna till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Självständigt kunna bygga upp 3D-modeller.
Förstå sambanden mellan 3D-modell och ritning samt behjälpligt kunna dokumentera 3D-modellen. 
Förstå principerna för parametrisering.
Behjälpligt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Självständigt kunna bygga upp komplexa 3D-modeller.
Självständigt kunna dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler. 
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Självständigt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursbedömningen baserar sig på ett tenttillfälle och övningsuppgifterna. Övningsuppgifterna
bedöms och poängsätts.
Kursbedömningens viktfaktorer:
Övningsuppgifter 40%
Tent 60%
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till hur 3D-modeller byggs upp och kan självständigt skapa enkla 3D-modeller .
Känner till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känner till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan självständigt bygga upp 3D-modeller.
Förstår sambanden mellan 3D-modell och ritning samt kan behjälpligt dokumentera 3Dmodellen.
Förstår principerna för parametrisering.
Förmår behjälpligt beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan självständigt bygga upp komplexa 3D-modeller.
Kan självständigt dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler.
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Förmår självständigt beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken
Förkunskapskrav
Ritteknik (Rekommenderad)
Tilläggsuppgifter
Kursen kan utföras på distans.
Anmälningstid
15.06.2023 - 22.10.2023
Tajmning
23.10.2023 - 17.12.2023
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Lärare
- Kenneth Ehrström
 
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
- MAP23-S (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
 - MAP23-Y (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
 
Grupper
- 
                        MAP23D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2023 dagstudier
 - 
                        ÖH23MAP-LED-VÖppna YH, maskin- och produktionsteknik ledstudier
 
Smågrupper
- MAP23-S
 - MAP23-Y
 
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande:
- behärska ett modelleringsprogram för att skapa 3D modeller (Siemens NX)
- kunna skapa 3-dimensionella modeller och 2-dimensionella måttritningar av dem. 
- förstå möjligheterna och fördelarna som 3-D modelleringen medför. 
- känna till kopplingen mellan konstruktionsmodeller och övriga produktionsprocesser.
Innehåll
- Solida modeller
- Ytmodeller
- Rörmodeller
- Bockade tunnplåtsmodeller
- Sammanställningar med rörliga delar
Tid och plats
Period 2 hösten 2023. Udervisningen sker i datasal.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial i Moodle. En del material finns som videon.
Undervisningsmetoder
Praktiska ledda övningar i modelleringsprogrammet NX
Antalet övningsuppgifter är 15.
Efter varje färdigställd övning inlämnas en ritning för bedömning. Ritningen bör ha tillräcklig
information för tillverkning av detaljen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tenttilfälle vecka 50, 2023
Omtent vecka 1, 2024
Sista omtentstillfälle 19.1.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen kan göras på distans.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Förväntad arbetsmängd: 108 timmar varav 48 timmar är schemalagda
Tilläggsuppgifter för studerande
Programmet NX finns installerat på samtliga datorer i Technobotnia. Programmet kan installeras
på egen dator och man använder då skolans licens via en VPN anslutning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känna till hur 3D-modeller byggs upp och självständigt kunna skapa enkla 3D-modeller  .
Känna till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känna till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Självständigt kunna bygga upp 3D-modeller.
Förstå sambanden mellan 3D-modell och ritning samt behjälpligt kunna dokumentera 3D-modellen. 
Förstå principerna för parametrisering.
Behjälpligt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Självständigt kunna bygga upp komplexa 3D-modeller.
Självständigt kunna dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler. 
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Självständigt förmå beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursbedömningen baserar sig på ett tenttillfälle och övningsuppgifterna. Övningsuppgifterna
bedöms och poängsätts.
Kursbedömningens viktfaktorer:
Övningsuppgifter 40%
Tent 60%
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till hur 3D-modeller byggs upp och kan självständigt skapa enkla 3D-modeller .
Känner till samband mellan 3D-modell och ritning.
Känner till hur 3D-modellering påverkar andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan självständigt bygga upp 3D-modeller.
Förstår sambanden mellan 3D-modell och ritning samt kan behjälpligt dokumentera 3Dmodellen.
Förstår principerna för parametrisering.
Förmår behjälpligt beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan självständigt bygga upp komplexa 3D-modeller.
Kan självständigt dokumentera 3D-modeller enligt rittekniska regler.
Kan tillämpa parametrisering i uppbyggnad av 3D-modeller.
Förmår självständigt beakta 3D-modelleringens påverkan på andra områden inom maskintekniken
Förkunskapskrav
Ritteknik (Rekommenderad)
Tilläggsuppgifter
Kursen kan utföras på distans.