Hoppa till innehåll

ProduktionssimuleringPoäng (3 sp)

Kod: PRE22PP04

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Efter avklarad kurs kommer studeranden att förstå vad produktionssimulering innebär och vilka fördelar som kan nås genom att använda simulering. Eleverna kan använda olika simuleringsprogram för att avbilda och optimera produktionsverksamhet och har den kompetens som krävs för att genomföra ett simuleringsprojekt.

Dessutom ska den studerande kunna
- utvärdera eget och andras arbete
- kritiskt granska och ge återkoppling på arbetsrapporter
- kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar
- muntligt redogöra för och diskutera sina slutsatser
- argumentera och bidra i resonemang kring tekniska frågor

Studieperiodens (kursens) innehåll

Simulering, teori och praktik.
Modellering av ett fabriksgolv.
Optimering av materialflöde, identifiering av flaskhalsar, minskning av blockeringar och väntetider, dimensionering av tillverkning och transportresurser.
Kostnadskalkylering för simulationer.
Flödessimulationer med logikprogram.

Förkunskapskrav

-

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Känner till simuleringens betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan på uppmaning analysera en gjord simuleringsmodell
Känner till sambandet mellan produktionsflöde och lönsamhet/ kapitalbindning
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om produktions-simulering och -modellering

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan göra en modell för simulering av produktionen i ett simuleringsprogram.
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord modell
Förstår hur den dynamiska produktionsprocessen kan påverka lönsamhet, output och kassaflöde
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om produktions-simulering och -modellering

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kan optimera olika modeller, genom att kunna påpeka obalanser i produktionsflödet och öppna flaskhalsar.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en simuleringsmodell
Kan föreslå förbättringar som påverkar företagets lönsamhet, output och kassaflöde
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om produktions-simulering
Kan beskriva och förklarasimuleringens roll och betydelse i produktionen

Läromaterial

Se Moodle

Mer information

-

Anmälningstid

01.12.2024 - 05.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 06.04.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Englanti
  • Svenska
Utbildning
  • Produktionsekonomi
Lärare
  • Tobias Ekfors
Lärare

Tobias Ekfors

Grupper
  • MAP22-B (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • PRE22 (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • PRE22D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2022 dagstudier
  • MAP22D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2022 dagstudier
Smågrupper
  • MAP22-B
  • PRE22

Lärandemål

Efter avklarad kurs kommer studeranden att förstå vad produktionssimulering innebär och vilka fördelar som kan nås genom att använda simulering. Eleverna kan använda olika simuleringsprogram för att avbilda och optimera produktionsverksamhet och har den kompetens som krävs för att genomföra ett simuleringsprojekt.

Dessutom ska den studerande kunna
- utvärdera eget och andras arbete
- kritiskt granska och ge återkoppling på arbetsrapporter
- kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar
- muntligt redogöra för och diskutera sina slutsatser
- argumentera och bidra i resonemang kring tekniska frågor

Innehåll

Simulering, teori och praktik.
Modellering av ett fabriksgolv.
Optimering av materialflöde, identifiering av flaskhalsar, minskning av blockeringar och väntetider, dimensionering av tillverkning och transportresurser.
Kostnadskalkylering för simulationer.
Flödessimulationer med logikprogram.

Tid och plats

Se kursschema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag (från Tritonia)
* Stephens, Matthew P.; Meyers, Fred E. (2013). Manufacturing facilities design and material handling. Purdue University Press. Fifth edition. ISBN 9781557536501
* Grigoryev, Ilya (2018). AnyLogic 8 in Three Days: A Quick Course in Simulation Modeling. ISBN 9781508933748

Undervisningsmetoder

Projekt, lektioner, övningar, återkoppling och feedback.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom två veckor efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).

Studerandes tidsanvändning och belastning

81h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Känner till simuleringens betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan på uppmaning analysera en gjord simuleringsmodell
Känner till sambandet mellan produktionsflöde och lönsamhet/ kapitalbindning
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om produktions-simulering och -modellering

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan göra en modell för simulering av produktionen i ett simuleringsprogram.
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord modell
Förstår hur den dynamiska produktionsprocessen kan påverka lönsamhet, output och kassaflöde
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om produktions-simulering och -modellering

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kan optimera olika modeller, genom att kunna påpeka obalanser i produktionsflödet och öppna flaskhalsar.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en simuleringsmodell
Kan föreslå förbättringar som påverkar företagets lönsamhet, output och kassaflöde
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om produktions-simulering
Kan beskriva och förklarasimuleringens roll och betydelse i produktionen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Meddelas på moodle

Förkunskapskrav

-

Tilläggsuppgifter

-