Hoppa till innehåll

Inremedicinskt vårdarbetePoäng (5 sp)

Kod: USS24KV02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:

Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården

Har kompetens i inre medicinskt vårdarbete och kan redogöra för olika hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt hur olika sjukdomar och komplikationer kan förebyggas

Behärskar centrala evidensbaserade vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar

Kan handleda patienten

Känner till vårdkedjan

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Studieperiodens (kursens) innehåll

Vården av patienter med olika inre medicinska- och onkologiska hälsohinder/sjukdomar

De centrala onkologiska och inre medicinska hälsohinder samt sjukdomar, kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder.

Personcentrerad/klientcentrarad vårdplanering och vårdsammanfattning

Förebyggande av komplikationer och sjukdomar

Handledningsmetoder

Bemötande och kulturell mångfald

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Nutrition

Resuscitering i sjukhusmiljö

Vårdkedja och servicesystem

Läkemedelsbehandling

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

10.12.2024 - 25.05.2025

Tajmning

26.05.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Josephine Åberg
  • Åbo - timlärare Vård
Grupper
  • USS24F-Å
    Sjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården

Har kompetens i inre medicinskt vårdarbete och kan redogöra för olika hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt hur olika sjukdomar och komplikationer kan förebyggas

Behärskar centrala evidensbaserade vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar

Kan handleda patienten

Känner till vårdkedjan

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Innehåll

Vården av patienter med olika inre medicinska- och onkologiska hälsohinder/sjukdomar

De centrala onkologiska och inre medicinska hälsohinder samt sjukdomar, kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder.

Personcentrerad/klientcentrarad vårdplanering och vårdsammanfattning

Förebyggande av komplikationer och sjukdomar

Handledningsmetoder

Bemötande och kulturell mångfald

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Nutrition

Resuscitering i sjukhusmiljö

Vårdkedja och servicesystem

Läkemedelsbehandling

Tid och plats

Kursen startar i maj 2025. Går därtill under hösten 2025. När- och hybridstudier

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ekvall, A. & Jansson, A. 2022 (eller 2016). Omvårdnad & Medicin.
Almås H. 2021. Klinisk omvårdnad I och II
Ericson, T & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar
Ahonen O. 2023. Kliininen hoitotyö - sisätaudit, kirurgia ja syöpätaudit (eller en motsvarande bok, max 5 år gammal)

_________________________


Medibase
Föreläsningsmaterial
Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
God medicinsk praxis https://www.kaypahoito.fi/sv/
Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja - valda delar
Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.- valda delar
Hotus -vårdrekommendationer (inom inremedicin)
Vårdhandboken (de nationella metoderna och riktlinjerna i Sverige).
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter

Undervisningsmetoder

Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarie
Simulationer
Workshops
Övningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med Neurocentrum, ÅUCS samt expertföreläsningar från arbetslivet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Deltagande i Workshop och simulation inom inremedicinska temaområden samt expertföreläsning (1 sp)
2. Distansuppgift ( 1,5 sp) -
3. Individuell skriftlig examination oktober 2025. Den skriftliga examinationen (2,5 sp) baseras på självstudier, workshops, smågruppsarbete, och föreläsningar.
Omtentamen I är XXX och omtentamen II är XX

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Turnitin via Moodle

Eventuella kompletteringar av examinationer bör vara gjorda innan 20.12.2025. Ifall någon del är UK e bör kursen i sin helhet gås om

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Interaktiva föreläsningar och smågruppsarbete
Seminarie
Workshopsarbete och övningar

Studerandes tidsanvändning och belastning

På svenska
27 h / 1 sp

Uppskattade tidsanvändning:
Självstudier och smågruppsarbete inom inremedicinskt vårdarbete 70 h
Workshop / interaktiv föreläsningar inremedicinskt vårdarbete 16h
Distansuppgift 50 h
Tentamen 3 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Deltagande i workshops inom inremedicinskt vårdarbete och smågruppsarbete bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar.
2. Distansuppgiften bedöms i skalan 0-5. Del inlämningarna (GK/UK)
3. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5

Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända. Kursvitsordet räknas: Distansuppgiften är 40 % av helhetsvitsordet och skriftlig examination 60 % av helhetsvitsordet.

Underkänd (0)

Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
__________________________________________________________________________

Distansuppgiften är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den skriftliga examinationen bedöms med under 70 % av maximal poängen i examinationen

Essäfrågorna i skriftlig examinationen
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner


Distansuppgiften innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete, vårdmetoder och/eller egna reflektioner är svaga eller saknas. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Essäfrågorna i skriftliga examinationen:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande beskriver den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra egna reflektioner.

_______________________________________________________________________________________________________

Distansuppgiften innehåller alla delar och studerande använder kurslitteratur och källor, men inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och har goda kunskaper i inremedicinsktvårdarbete, vårdmetoder och egna reflektioner görs i alla delar. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.


Essäfrågorna i skriftliga examinationen:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner.
___________________________________________________________________________________________________________

Distansuppgiften innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande använder kurslitteratur och källor mångsidigt, samt kan motivera sina tolkningar och kopplingar mellan källor. Studerande har djupa kunskaper och kan djupgående beskriva inremedicinskt vårdarbete och vårdmetoder, samt relatera de olika delarna till varandra och till sjukskötarens arbetsuppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.

Förkunskapskrav

Inget