Hoppa till innehåll

Introduktion till högskolestudier och kommunikationPoäng (4 sp)

Kod: VÅV22IN01

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, dess undervisningsmetoder och användning av olika plattformer
- reflekterar över studier och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är förtrogen med litteratursökning samt har ett kritiskt tänkande
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet
Kommunikation för sjukskötare/barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Mer information

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat"

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.09.2025 - 10.10.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Terese Österberg
  • Vasa Vård 2
  • Anna Korhonen
Lärare

Terese Österberg

Grupper
  • UBM25D-V
    Barnmorska (YH), h25, dagstudier, Vasa
  • UHV25D-V
    Hälsovårdare (YH), h25, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, dess undervisningsmetoder och användning av olika plattformer
- reflekterar över studier och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är förtrogen med litteratursökning samt har ett kritiskt tänkande
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Innehåll

Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet
Kommunikation för sjukskötare/barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Tid och plats

Kommunikation:
- Närundervisning i klass
- Grupparbeten på distans eller i klass
- Kontakt till läraren via Microsoft Teams enligt givna tider


Introduktion till högskolestudier:
- Enligt schema obligatorisk närvaro vid information v.35.
Övriga dagar och tider bör ni kontrollera upp i ert schema (Tuudo/Peppi och Moodle)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle.

Undervisningsmetoder

Kommunikation: Svenska 3 sp
- Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
- Föreläsningar om muntlig framställning
- Grupparbete i vetenskapligt skrivande
- Övningar i muntlig presentation
- Muntliga presentationer som analyseras

Introduktion till högskolestudier 1sp:
- Föreläsningar, presentationer,
- Virtuell test (online)
- Virtuell test ( bibliotek/informationstjänster )

All information finns på kursens Moodlesida.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.

Introduktion till högskolestudier: virtuella test

Studerandes tidsanvändning och belastning

Ett (1) studiepoäng (sp) motsvarar 27 h arbete för studeranden.
Denna kurs är 4 studiepoäng vilket betyder 108 h arbete för denna kurs.

Kursen är uppdelad enligt:
3 sp Kommunikation/svenska (Anna Korhonen)
1 sp Introduktion (Frida Gädda och Terese Österberg)

Tilläggsuppgifter för studerande

Introduktion till högskolestudier 1 sp:
Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet

Kommunikation för barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation

Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav

Underkänd (0)

Kommunikation:
Underkänd
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kommunikation:
Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kommunikation:
Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat"

Anmälningstid

16.06.2025 - 07.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 26.10.2025

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

0.5 op

Prestationssätt

88 % Kontaktundervisning, 12 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Anna Korhonen
Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper
  • USS25D-V
    Sjukskötare (YH), h25, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, dess undervisningsmetoder och användning av olika plattformer
- reflekterar över studier och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är förtrogen med litteratursökning samt har ett kritiskt tänkande
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Innehåll

Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet
Kommunikation för sjukskötare/barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Tid och plats

Kommunikation:
- Introduktion: närundervisning i klass (obligatorisk)
- Övrigt: distans/online och närstudier eller seminarium enligt schema
- Kontakt till läraren via Microsoft Teams enligt givna tider

Introduktion till högskolestudier: Enligt schema obligatorisk närvaro vid information v.36.
Övriga dagar och tider bör ni kontrollera upp i ert schema (Tuudo/Peppi och Moodle)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kommunikation:
Novias anvisningar för examensarbete
Material på Moodle

Introduktion:
Allt material finns på Moodle eller är länkat från Moodle.

Undervisningsmetoder

Kommunikation - Svenska 3 sp:
- Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
- Förelsäsningar om muntlig framställning
- Grupparbete i Vetenskpligt skrivande
- Övningar i muntlig presentation
- Muntlig presentation som videobandas och analyseras

Introduktion till högskolestudier 1 sp:
- Föreläsningar
- Presentation
- Virtuellt (online) test
- Virtuell test (bibliotek/ informationstjänster).

All information finns på kursens Moodlesida.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation:
Bedömt grupparbete
Bedömd muntlig presentation i slutet av kursen

Introduktion till högskolestudier:
Närvaro vid introduktion.
Godkänt virtuellt test (3 försök)
All information finns på kursens Moodlesida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Ett (1) studiepoäng (sp) motsvarar 27 h arbete för studeranden.
Denna kurs är 4 studiepoäng vilket betyder 108 h arbete för denna kurs.

Kursen är uppdelad enligt:
3 sp Kommunikation/svenska (Språklärare)
1 sp Introduktion (Marice Nedergård)

Periodisering av innehållet

Kommunikation för sjukskötare 3 sp:
- Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
- Tillförlitligt källmaterial och källkritik
- Muntlig och skriftlig framställning
- E-post hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Introduktion till högskolestudier 1sp:
- Studieinformation och informationssökning
- Lärande i ett högskolesammanhang
- Dataskydd och datasäkerhet

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå eller besvarar inte uppgiftens alla delar.
Studerande deltar inte i obligatoriska moment alternativ utför inte kompletteringar för dessa.

Kommunikation: Underkänd
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet, men hens kunskap om ämnet är svag och ytlig. Studerande har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga (1). Studerande kan det väsentliga, men visar begränsad substanskunskap (2).

Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Kommunikation: Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det vanliga.

Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat"

Anmälningstid

15.06.2024 - 15.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 20.12.2024

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Anita Kvist
  • Anna Korhonen
  • Marice Nedergård
Lärare

Anna Korhonen

Grupper
  • USS24D-V
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, dess undervisningsmetoder och användning av olika plattformer
- reflekterar över studier och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är förtrogen med litteratursökning samt har ett kritiskt tänkande
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Innehåll

Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet
Kommunikation för sjukskötare/barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Tid och plats

Kommunikation:
- Introduktion: närundervisning i klass (obligatorisk)
- Övrigt: distans/online och närstudier eller seminarium enligt schema
- Kontakt till läraren via Microsoft Teams enligt givna tider

Introduktion till högskolestudier: Enligt schema obligatorisk närvaro vid information v.36.
Övriga dagar och tider bör ni kontrollera upp i ert schema (Tuudo/Peppi och Moodle)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kommunikation:
Novias anvisningar för examensarbete
Material på Moodle

Introduktion:
Allt material finns på Moodle eller är länkat från Moodle.

Undervisningsmetoder

Kommunikation - Svenska 3 sp:
- Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
- Förelsäsningar om muntlig framställning
- Grupparbete i Vetenskpligt skrivande
- Övningar i muntlig presentation
- Muntlig presentation som videobandas och analyseras

Introduktion till högskolestudier 1 sp:
- Föreläsningar
- Presentation
- Virtuellt (online) test
- Virtuell test (bibliotek/ informationstjänster).

All information finns på kursens Moodlesida.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation:
Bedömt grupparbete
Bedömd muntlig presentation i slutet av kursen

Introduktion till högskolestudier:
Närvaro vid introduktion.
Godkänt virtuellt test (3 försök)
All information finns på kursens Moodlesida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Ett (1) studiepoäng (sp) motsvarar 27 h arbete för studeranden.
Denna kurs är 4 studiepoäng vilket betyder 108 h arbete för denna kurs.

Kursen är uppdelad enligt:
3 sp Kommunikation/svenska (Språklärare)
1 sp Introduktion (Marice Nedergård)

Periodisering av innehållet

Kommunikation för sjukskötare 3 sp:
- Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
- Tillförlitligt källmaterial och källkritik
- Muntlig och skriftlig framställning
- E-post hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Introduktion till högskolestudier 1sp:
- Studieinformation och informationssökning
- Lärande i ett högskolesammanhang
- Dataskydd och datasäkerhet

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå eller besvarar inte uppgiftens alla delar.
Studerande deltar inte i obligatoriska moment alternativ utför inte kompletteringar för dessa.

Kommunikation: Underkänd
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet, men hens kunskap om ämnet är svag och ytlig. Studerande har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga (1). Studerande kan det väsentliga, men visar begränsad substanskunskap (2).

Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Kommunikation: Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det vanliga.

Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat"

Anmälningstid

15.06.2024 - 15.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 11.10.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Terese Österberg
  • Anita Kvist
  • Anna Korhonen
  • Marie Hjortell
Lärare

Marie Hjortell

Grupper
  • UHV24D-V
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • UBM24D-V
    Barnmorska (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, dess undervisningsmetoder och användning av olika plattformer
- reflekterar över studier och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är förtrogen med litteratursökning samt har ett kritiskt tänkande
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Innehåll

Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet
Kommunikation för sjukskötare/barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Tid och plats

Kommunikation:
- Närundervisning i klass
- Grupparbeten på distans eller i klass
- Kontakt till läraren via Microsoft Teams enligt givna tider


Introduktion till högskolestudier:
- Enligt schema obligatorisk närvaro vid information v.36.
Övriga dagar och tider bör ni kontrollera upp i ert schema (Tuudo/Peppi och Moodle)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle.

Undervisningsmetoder

Kommunikation: Svenska 3 sp
- Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
- Föreläsningar om muntlig framställning
- Grupparbete i vetenskapligt skrivande
- Övningar i muntlig presentation
- Muntliga presentationer som analyseras

Introduktion till högskolestudier 1sp:
- Föreläsningar, presentationer,
- Virtuell test (online)
- Virtuell test ( bibliotek/informationstjänster )

All information finns på kursens Moodlesida.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.

Introduktion till högskolestudier: virtuella test

Studerandes tidsanvändning och belastning

Ett (1) studiepoäng (sp) motsvarar 27 h arbete för studeranden.
Denna kurs är 4 studiepoäng vilket betyder 108 h arbete för denna kurs.

Kursen är uppdelad enligt:
3 sp Kommunikation/svenska (Språklärare)
1 sp Introduktion (Marie Hjortell och Terese Österberg)

Tilläggsuppgifter för studerande

Introduktion till högskolestudier 1 sp:
Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet

Kommunikation för barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation

Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav

Underkänd (0)

Kommunikation:
Underkänd
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kommunikation:
Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kommunikation:
Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat"

Anmälningstid

15.06.2024 - 13.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 20.12.2024

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Terese Herrgård-Backlund
  • Ann-Louise Glasberg
Lärare

Anita Kvist

Grupper
  • USS24F-V
    Sjukskötare (YH), h24, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, dess undervisningsmetoder och användning av olika plattformer
- reflekterar över studier och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är förtrogen med litteratursökning samt har ett kritiskt tänkande
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Innehåll

Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet
Kommunikation för sjukskötare/barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Tid och plats

Kommunikation:
- Introduktion: närundervisning i klass (obligatorisk)
- Övrigt: distans/online och närstudier eller seminarium enligt schema
- Kontakt till läraren via Microsoft Teams enligt givna tider

Introduktion till högskolestudier: Enligt schema obligatorisk närvaro vid information v.36.
Övriga dagar och tider bör ni kontrollera upp i ert schema (Tuudo/Peppi och Moodle)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kommunikation:
Novias anvisningar för examensarbete
Material på Moodle

Introduktion:
Allt material finns på Moodle eller är länkat från Moodle.

Undervisningsmetoder

Kommunikation - Svenska 3 sp:
- Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
- Förelsäsningar om muntlig framställning
- Grupparbete i Vetenskpligt skrivande
- Övningar i muntlig presentation
- Muntlig presentation som videobandas och analyseras

Introduktion till högskolestudier 1 sp:
- Föreläsningar
- Presentation
- Virtuellt (online) test
- Virtuell test (bibliotek/ informationstjänster).

All information finns på kursens Moodlesida.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation:
Bedömt grupparbete
Bedömd muntlig presentation i slutet av kursen

Introduktion till högskolestudier:
Närvaro vid introduktion.
Godkänt virtuellt test (3 försök)
All information finns på kursens Moodlesida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Ett (1) studiepoäng (sp) motsvarar 27 h arbete för studeranden.
Denna kurs är 4 studiepoäng vilket betyder 108 h arbete för denna kurs.

Kursen är uppdelad enligt:
3 sp Kommunikation/svenska (Språklärare)
1 sp Introduktion (Ann-Louise Glasberg)

Periodisering av innehållet

Kommunikation för sjukskötare 3 sp:
- Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
- Tillförlitligt källmaterial och källkritik
- Muntlig och skriftlig framställning
- E-post hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Introduktion till högskolestudier 1sp:
- Studieinformation och informationssökning
- Lärande i ett högskolesammanhang
- Dataskydd och datasäkerhet

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå eller besvarar inte uppgiftens alla delar.
Studerande deltar inte i obligatoriska moment alternativ utför inte kompletteringar för dessa.

Kommunikation: Underkänd
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet, men hens kunskap om ämnet är svag och ytlig. Studerande har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga (1). Studerande kan det väsentliga, men visar begränsad substanskunskap (2).

Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Kommunikation: Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det vanliga.

Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat"

Anmälningstid

15.06.2023 - 17.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 22.10.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Ellinor Granholm
  • Jannica Andtfolk
Lärare

Jannica Andtfolk

Grupper
  • USS23F-V
    Sjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, dess undervisningsmetoder och användning av olika plattformer
- reflekterar över studier och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är förtrogen med litteratursökning samt har ett kritiskt tänkande
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Innehåll

Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet
Kommunikation för sjukskötare/barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Tid och plats

29.8 Introduktion OBLIGATORISK NÄRVARO

Övriga dagar och tider bör ni kontrollera upp i ert schema (moodle och Tuudo)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbete
Material påmoodle

Introduktion
Allt material finns på moodle

Undervisningsmetoder

Kommunikation: Svenska 3sp
-Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
-Förelsäsningar om muntlig framställning
-Grupparbete i Vetenskpligt skrivande
-Övningar i muntlig presentation
-Muntlig presentation som videobandas och analyseras

Introduktion till högskolestudier 1 sp
Föreläsningar
Presentation
Online test

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation
Bedömt grupparbete
Bedömt muntlig prestation

Introduktion till högskolestudier
Närvaro den 29.8
Online test bör vara godkänt (3 försök)

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 studiepoäng motsvarar 27h arbete för studeranden.
Denna kurs är 4 studiepoäng vilket betyder 108 h arbete för denna kurs.

Kursen är uppdelad såhär:

1 sp introduktion (Jannica Andtfolk)
3 sp Kommunikation (Språklärare)

Periodisering av innehållet

Introduktion till högskolestudier 1sp:
Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet

Kommunikation för sjukskötare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat"

Anmälningstid

15.06.2023 - 17.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 08.10.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 35

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Ellinor Granholm
  • Terese Österberg
  • Marie Hjortell
Lärare

Marie Hjortell

Grupper
  • UHV23D-V
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa
  • UBM23D-V
    Barnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, dess undervisningsmetoder och användning av olika plattformer
- reflekterar över studier och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är förtrogen med litteratursökning samt har ett kritiskt tänkande
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Innehåll

Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet
Kommunikation för sjukskötare/barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Tid och plats

Kommunikation:
- Närundervisning i klass
- Grupparbeten på distans eller i klass
- Kontakt till läraren via Microsoft Teams enligt givna tider


Introduktion till högskolestudier: Enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle.

Undervisningsmetoder

Kommunikation: Svenska 3 sp
- Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
- Föreläsningar om muntlig framställning
- Grupparbete i vetenskapligt skrivande
- Övningar i muntlig presentation
- Muntliga presentationer som analyseras

Introduktion till högskolestudier 1sp: Föreläsningar, presentationer, virtuell test. All information finns på kursens Moodlesida.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.

Introduktion till högskolestudier: virtuella test

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h/sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation

Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav

Underkänd (0)

Kommunikation:
Underkänd
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kommunikation:
Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kommunikation:
Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat"

Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 40

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Anita Ståhl-Levón
  • Anita Kvist
Lärare

Anita Ståhl-Levón

Grupper
  • USS23D-V
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, dess undervisningsmetoder och användning av olika plattformer
- reflekterar över studier och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är förtrogen med litteratursökning samt har ett kritiskt tänkande
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Innehåll

Studieinformation och informationssökning
Lärande i ett högskolesammanhang
Dataskydd och datasäkerhet
Kommunikation för sjukskötare/barnmorskor/hälsovårdare 3 sp:
Vetenskapligt skrivande på svenska samt litteratursökning manuellt och i databaser
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Muntlig och skriftlig framställning
Epost-hantering och användning av sociala medier i vårdarbetet

Tid och plats

Kommunikation:
- Närundervisning i klass
- Grupparbeten på distans
- Kontakt till läraren via Microsoft Teams enligt givna tider


Introduktion till högskolestudier: Enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle.

Undervisningsmetoder

Kommunikation:
- Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
- Föreläsningar om muntlig framställning
- Grupparbete i vetenskapligt skrivande
- Övningar i muntlig presentation
- Muntliga presentationer som videobandas och analyseras

Introduktion till högskolestudier 1sp: Föreläsningar, presentationer, virtuell test( bibliotek/ informationstjänster). All information finns på kursens Moodlesida.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kommunikation

Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav

Underkänd (0)

Kommunikation:Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat"