ExamensarbetePoäng (15 sp)
Kod: USS22UV03
Poäng
15 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Examensarbete i regel i interprofessionella smågrupper
Opponentskap
Mognadsprov
Förkunskapskrav
120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.
Anmälningstid
01.09.2025 - 30.09.2025
Tajmning
01.10.2025 - 31.08.2026
Antal studiepoäng
15 sp
Andel virtuell undervisning
1 sp
Prestationssätt
94 % Kontaktundervisning, 6 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
 - Utbildning till hälsovårdare
 
Lärare
- Josephine Åberg
 - Michaela Jalava
 - Emilia Kielo-Viljamaa
 - Hanna Limnell
 
Lärare
Michaela Jalava
Grupper
- 
                        USS25F-ESjukskötare (YH), h25, flerformsstudier, Ekenäs
 
Lärandemål
Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.
Innehåll
Examensarbete i regel i interprofessionella smågrupper
Opponentskap
Mognadsprov
Tid och plats
26.11-5.6.2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur i forskningsmetodik
Litteratur och forskningsartiklar enligt ämne
Undervisningsmetoder
På svenska
Självstudier
Studier i grupp
Grupphandledning
Seminarier
Närmare instruktioner finns på Moodle
Praktik- och arbetslivssamarbete
Arbetslivssamarbete enligt respektive examensarbetsuppdrag.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro på handledningstillfällen under processen enligt tidtabellen som publiceras på Moodle.
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på mellanseminarium i mars 2026, exakt datum senare:
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på slutseminarium i maj, exakt datum meddelas senare
Mognadsprov maj 2026
Närmare information finns på Moodle
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Tilläggsuppgifter för studerande
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodle
Förkunskapskrav
120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.
Anmälningstid
02.12.2024 - 31.12.2024
Tajmning
01.01.2025 - 05.06.2025
Antal studiepoäng
15 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
 - Utbildning till hälsovårdare
 
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
 - Josephine Åberg
 - Pia Liljeroth
 - Johanna Wide
 - Michaela Jalava
 - Jaana-Sofia Tengström
 - Susanne Davidsson
 - Irén Vikström-Dahl
 - Camilla Strandell-Laine
 - Daniel Nenonen
 - Hanna Limnell
 - Marika Rask
 
Lärare
Pia Liljeroth
Grupper
- 
                        UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
 - 
                        USS22D-ÅSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo
 
Lärandemål
Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.
Innehåll
Examensarbete i regel i interprofessionella smågrupper
Opponentskap
Mognadsprov
Tid och plats
8.1-5.6.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur i forskningsmetodik
Litteratur och forskningsartiklar enligt ämne
Undervisningsmetoder
På svenska
Självstudier
Studier i grupp
Grupphandledning
Seminarier
Närmare instruktioner finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Praktik- och arbetslivssamarbete
Arbetslivssamarbete enligt respektive examensarbetsuppdrag.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro på handledningstillfällen under processen enligt tidtabellen som finns publicerad på Moodle.
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på mellanseminarium 19.3.2025:
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på slutseminarium antingen 26 eller 27.5.2025.
Mognadsprov 26, 27 eller 28.5.2025.
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Tilläggsuppgifter för studerande
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Förkunskapskrav
120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.