Hoppa till innehåll

Vårdens grunderPoäng (6 sp)

Kod: VÅV22GV02

Poäng

6 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Studieperiodens (kursens) innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Mer information

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

01.09.2025 - 09.11.2025

Tajmning

10.11.2025 - 21.12.2025

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Vasa Vård 2
  • Marice Nedergård
Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper
  • USS25F-V
    Sjukskötare (YH), h25, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

08.09.2025 - 07.11.2025

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Marice Nedergård
  • Camilla Pitkänen
Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper
  • UBM25D-V
    Barnmorska (YH), h25, dagstudier, Vasa
  • UHV25D-V
    Hälsovårdare (YH), h25, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Broman. L & Wikström.C 2019. Medicinsk teknink. Studentlitteratur.
Kap 3 Oxygenbehandling
Kap 4 Sugning i luftvägar
Kap 5 Sond
Kap 15 Katetrisering
Kap 16 Puls
Kap 17 Blodtryck

Vårdhandboken.se
Terveysportti

Som ”bredvid läsningslitteratur” på svenska kan användas: Anttila, K., Kaila-Mattila, Y., Kan, S., Puska, E-L. & Vihunen, Vård och välbefinnande.

FÖRELÄSNINGSMATERIAL PÅ MOODLE


Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussioner,
Skriftliga övningsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vänligen se schema
Se peppi för omtentamen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser

Godkända skriftliga övningsuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

1sp/27h denna kurs 6 sp= 162h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

15.06.2024 - 06.10.2024

Tajmning

07.10.2024 - 31.01.2025

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 40

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Camilla Mattjus
  • Jannica Andtfolk
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Carina Gädda
  • Marice Nedergård
Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper
  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • USS24F-V
    Sjukskötare (YH), h24, flerform, Vasa
Smågrupper
  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Broman. L & Wikström.C 2019. Medicinsk teknink. Studentlitteratur.
Kap 3 Oxygenbehandling
Kap 4 Sugning i luftvägar
Kap 5 Sond
Kap 15 Katetrisering
Kap 16 Puls
Kap 17 Blodtryck

Vårdhandboken.se
Terveysportti

Som ”bredvid läsningslitteratur” på svenska kan användas: Anttila, K., Kaila-Mattila, Y., Kan, S., Puska, E-L. & Vihunen, Vård och välbefinnande.

FÖRELÄSNINGSMATERIAL PÅ MOODLE


Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar

Undervisningsmetoder

introduktion (online)
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussions forum
Skriftliga övningsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen sker online, vänligen se schema för datum

Omtentamen sker på allmänna omtentamenstillfälle se peppi.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser
Godkända skriftliga övningsuppgifter
Godkänd tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp =27 h
6sp=162 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

15.06.2024 - 08.09.2024

Tajmning

09.09.2024 - 08.11.2024

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Maria Berg
  • Marice Nedergård
Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper
  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • USS24D-V
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Smågrupper
  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Vårdhandboken.se
Terveysportti


Broman. L & Wikström.C 2019. Medicinsk teknink. Studentlitteratur.
Kap 3 Oxygenbehandling
Kap 4 Sugning i luftvägar
Kap 5 Sond
Kap 15 Katetrisering
Kap 16 Puls
Kap 17 Blodtryck



Som ”bredvid läsningslitteratur” på svenska kan användas: Anttila, K., Kaila-Mattila, Y., Kan, S., Puska, E-L. & Vihunen, Vård och välbefinnande.

FÖRELÄSNINGSMATERIAL PÅ MOODLE

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussioner,
Skriftliga övningsuppgifter ​

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vänligen se schema
Se peppi för omtentamen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser

Godkända skriftliga övningsuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

1sp/27h denna kurs 6 sp= 162h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

15.06.2024 - 15.09.2024

Tajmning

09.09.2024 - 08.11.2024

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

15 - 32

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Marice Nedergård
  • Maria Berg
Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper
  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • UHV24D-V
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • UBM24D-V
    Barnmorska (YH), h24, dagstudier, Vasa
Smågrupper
  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Broman. L & Wikström.C 2019. Medicinsk teknink. Studentlitteratur.
Kap 3 Oxygenbehandling
Kap 4 Sugning i luftvägar
Kap 5 Sond
Kap 15 Katetrisering
Kap 16 Puls
Kap 17 Blodtryck

Vårdhandboken.se
Terveysportti

Som ”bredvid läsningslitteratur” på svenska kan användas: Anttila, K., Kaila-Mattila, Y., Kan, S., Puska, E-L. & Vihunen, Vård och välbefinnande.

FÖRELÄSNINGSMATERIAL PÅ MOODLE


Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussioner,
Skriftliga övningsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vänligen se schema
Se peppi för omtentamen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser

Godkända skriftliga övningsuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

1sp/27h denna kurs 6 sp= 162h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

15.06.2023 - 01.10.2023

Tajmning

02.10.2023 - 17.12.2023

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 45

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Marice Nedergård
Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper
  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • USS23D-V
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Smågrupper
  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Broman. L & Wikström.C 2019. Medicinsk teknink. Studentlitteratur.
Kap 3 Oxygenbehandling
Kap 4 Sugning i luftvägar
Kap 5 Sond
Kap 15 Katetrisering
Kap 16 Puls
Kap 17 Blodtryck

Vårdhandboken.se
Terveysportti

Som ”bredvid läsningslitteratur” på svenska kan användas: Anttila, K., Kaila-Mattila, Y., Kan, S., Puska, E-L. & Vihunen, Vård och välbefinnande.

FÖRELÄSNINGSMATERIAL PÅ MOODLE


Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar
På engelska

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussioner,
Skriftliga övningsuppgifter ​

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vänligen se schema
Se peppi för omtentamen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser

Godkända skriftliga övningsuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

1sp/27h denna kurs 6 sp= 162h

Periodisering av innehållet

Teori

Tilläggsuppgifter för studerande

Praktiska övningar obligatoriska!

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

15.06.2023 - 15.10.2023

Tajmning

15.09.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Marice Nedergård
  • Nina Vestö
Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper
  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • SSK23F-2
    SSK23F-2
  • USS23F-V
    Sjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
Smågrupper
  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Broman. L & Wikström.C 2019. Medicinsk teknink. Studentlitteratur.
Kap 3 Oxygenbehandling
Kap 4 Sugning i luftvägar
Kap 5 Sond
Kap 15 Katetrisering
Kap 16 Puls
Kap 17 Blodtryck

Vårdhandboken.se
Terveysportti

Som ”bredvid läsningslitteratur” på svenska kan användas: Anttila, K., Kaila-Mattila, Y., Kan, S., Puska, E-L. & Vihunen, Vård och välbefinnande.

FÖRELÄSNINGSMATERIAL PÅ MOODLE


Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar

Undervisningsmetoder

introduktion (online)
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussions forum
Skriftliga övningsuppgifter ​

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen sker online, vänligen se schema för datum

Omtentamen sker på allmänna omtentamenstillfälle se peppi.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser
Godkända skriftliga övningsuppgifter
Godkänd tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp =27 h
6sp=162 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 30.11.2023

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 32

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Marice Nedergård
  • Maria Berg
Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper
  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • UHV23D-V
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa
  • UBM23D-V
    Barnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa
Smågrupper
  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Broman. L & Wikström.C 2019. Medicinsk teknink. Studentlitteratur.
Kap 3 Oxygenbehandling
Kap 4 Sugning i luftvägar
Kap 5 Sond
Kap 15 Katetrisering
Kap 16 Puls
Kap 17 Blodtryck

Vårdhandboken.se
Terveysportti

Som ”bredvid läsningslitteratur” på svenska kan användas: Anttila, K., Kaila-Mattila, Y., Kan, S., Puska, E-L. & Vihunen, Vård och välbefinnande.

FÖRELÄSNINGSMATERIAL PÅ MOODLE


Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar
På engelska

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussioner,
Skriftliga övningsuppgifter ​

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vänligen se schema
Se peppi för omtentamen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser

Godkända skriftliga övningsuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

1sp/27h denna kurs 6 sp= 162h

Periodisering av innehållet

Teori

Tilläggsuppgifter för studerande

Praktiska övningar obligatoriska!

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 27.10.2023

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Marice Nedergård
  • Åsa Lågland
Lärare

Åsa Lågland

Grupper
  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • USS23F-V
    Sjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
  • SSK23F-1
    SSK23F-1
Smågrupper
  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Broman. L & Wikström.C 2019. Medicinsk teknink. Studentlitteratur.
Kap 3 Oxygenbehandling
Kap 4 Sugning i luftvägar
Kap 5 Sond
Kap 15 Katetrisering
Kap 16 Puls
Kap 17 Blodtryck

Vårdhandboken.se
Terveysportti

Som ”bredvid läsningslitteratur” på svenska kan användas: Anttila, K., Kaila-Mattila, Y., Kan, S., Puska, E-L. & Vihunen, Vård och välbefinnande.

FÖRELÄSNINGSMATERIAL PÅ MOODLE


Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar

Undervisningsmetoder

introduktion (online)
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussions forum
Skriftliga övningsuppgifter ​

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen sker online, vänligen se schema för datum

Omtentamen sker på allmänna omtentamenstillfälle se peppi.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser
Godkända skriftliga övningsuppgifter
Godkänd tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp =27 h
6sp=162 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

01.03.2023 - 31.08.2023

Tajmning

03.04.2023 - 22.12.2023

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Mikaela Engvall
  • Marice Nedergård
  • Pia Nygårdas
Lärare

Camilla Pitkänen

Grupper
  • ÖH22FLEX-USS
    Öppna YH, Flexibelt till sjukskötare

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Tid och plats

Våren 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Vårdens grunder: Iivanainen A & Syväoja P. 2012.
Hoida ja kirjaa. sanoma Pro Oy, Helsinki och aktuella artiklar.
Antila, k., Kaila-Mattila., Kan, s., Puska, EL., Vihunen, R. (1996). Vård och Välbefinnande. Utbildningsstyrelsen.
Lindholm, C. 2019. Sår. Studentlitteratur AB, Lund.

http://vardhandboken.se
http://www.terveysportti.fi

Moodleföreläsningar

Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussioner,
Skriftliga övningsuppgifter ​

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser
Godkänd objektiv strukturerad klinisk examination

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp =27 h
6sp=162 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer

Anmälningstid

01.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 26.02.2023

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 20

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Anita Ståhl-Levón
  • Jannica Andtfolk
  • Marice Nedergård
Lärare

Jannica Andtfolk

Grupper
  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • USS22D-V
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • SSK22-2
    SSK22-2
Smågrupper
  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta i enlighet med vårdyrkets värderingar, etiska principer och direktiv samt kan utvärdera hur de förverkligas i det dagliga vårdarbetet.
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt förverkliga nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan identifiera, bedöma och sköta patientens smärta
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- förstår och behärskar principerna för infektionsbekämpning, ergonomiska arbetsmetoder, rehabiliterande vård och hållbar utveckling som en del av vården
- kan använda sig av vårdprocessen vid dokumentationen av patientens vård samt på ett ändamålsenligt sätt dokumentera patientens vårdprocess samt behärskar vårddokumentationssystem
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vård i en simulationssituation
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården

Innehåll

Vårdprocessen
Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Vårdhygien
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
ISBAR, FinCC
Etik
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården

Tid och plats

Våren 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Vårdens grunder: Iivanainen A & Syväoja P. 2012.
Hoida ja kirjaa. sanoma Pro Oy, Helsinki och aktuella artiklar.

Antila, k., Kaila-Mattila., Kan, s., Puska, EL., Vihunen, R. (2004). Tionde upplagan 2021. Vård och Välbefinnande. Utbildningsstyrelsen.

http://vardhandboken.se
http://www.terveysportti.fi

Moodleföreläsningar

Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Praktiska övningar (Obligatoriska)
Diskussioner,
Skriftliga övningsuppgifter ​

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vänligen se schema
Se peppi för omtentamen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser
Godkänd objektiv strukturerad klinisk examination
Godkända skriftliga övningsuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

1sp/27h denna kurs 6 sp= 162h

20 h (5 x 4h) Teorilektioner i klass
20 h (5 x 4h) Praktiska övningar
119 h Individuella uppgifter, grupparbete, tentamensläsning
3 h tentamen

Periodisering av innehållet

Teori

Lektion 1
Vårdprocessen
Etik i vården
ISBAR
FinCC
Ankomst intervju

Lektion 2
Ergonomi
Patientens hygien
Vårdarens hygien

Lektion 3
Vitala funktioner och blodsockermätning

Lektion 4
Näring (mat och Näs-magsond) och Elimination (kateterisering och stomi)

Lektion 5
Sårvård

Tilläggsuppgifter för studerande

Praktiska övningar obligatoriska!

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

I kursen ingår kliniska övningar och laborationer