SvenskaPoäng (3 sp)
Kod: VÅ26SV01
Poäng
3 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för akademiskt skrivande
- kan använda referenssystem och rapportera enligt Novias skrivanvisningar
- kan använda olika vägar till att söka information
- kan värdera och använda information från olika källor samt utvecklar en förmåga att kritiskt granska deras trovärdighet och relevans
Studieperiodens (kursens) innehåll
Akademiskt skrivande
Mottagarvänligt skrivande genom att följa språkråd och språkriktighet
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Granskning av källors trovärdighet, syfte och aktualitet
Muntlig kommunikation och presentation
Novias skrivanvisningar
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
05.01.2026 - 16.02.2026
Tajmning
19.01.2026 - 31.05.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Marika Rask
Lärare
Marika Rask
Grupper
-
ÖH25FLEXUSS-RÖppna YH, Flexibelt till sjukskötare, 30 sp
Lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för akademiskt skrivande
- kan använda referenssystem och rapportera enligt Novias skrivanvisningar
- kan använda olika vägar till att söka information
- kan värdera och använda information från olika källor samt utvecklar en förmåga att kritiskt granska deras trovärdighet och relevans
Innehåll
Akademiskt skrivande
Mottagarvänligt skrivande genom att följa språkråd och språkriktighet
Tillförlitligt källmaterial och källkritik
Granskning av källors trovärdighet, syfte och aktualitet
Muntlig kommunikation och presentation
Novias skrivanvisningar
Tid och plats
Våren 2026, Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Svenska skrivregler 2017 Svenska språknämnden. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber
Sommardahl, Eivor (2012): Klarspråk i kommunen. Kommunförbundet
Största delen av det studiematerial som behövs för kursen hittas i Moodle.
Undervisningsmetoder
Kursmaterialet finns på Moodle och på nätet
Individuella övningsuppgifter
Muntlig presentation
Kurstentamen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen ska avläggas med godkänt vitsord senast 15.5.2027.
Ogjorda kursuppgifter tas emot fram till 1.5.2027.
Den studerande har rätt att skriva kurstentamen vid följande tre tillfällen:
- i samband med kursen
- vid två följande allmänna omtentamenstillfällen efter avslutad.
Allmänna omtentamenstillfällen är öppna för alla studerande vid Novia och de ordnas i regel 1 gång/ månad.kl 12-16.
OBS! Dessa kräver förhandsanmälan i Peppi
Läs här hur du anmäler dig till ett allmänt omtentamenstillfälle:
https://intra.novia.fi/studier/oppen-yh-studerande/omtentamen/
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlämningsuppgifter, muntligt anförande samt kurstent.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 12 h
Självstudier 58 h
Kurstentamen 10 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsordet 0-5.
Kurstentamen bedöms med vitsordet 0-5. Kursvitsordet påverkas även av kursaktivitet och gjorda kursuppgifter.
Studerande som fått sin skolbildning (Grundskola åk 1-9 och/ eller gymnasium) på annat språk än svenska behöver (utöver kursvitsord i svenska) också få separata vitsord i både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kontakta kursansvarig ifråga om dessa.
Underkänd (0)
Den studerande är underkänd i kursen om:
- kurstentamen är underkänd
- språket i den studerandes inlämningsuppgifter är mycket svagt och språk- och skrivfel gör innehållet svårbegripligt.
- den studerande inte kan använda och hänvisa till källor enligt givna anvisningar
- den studerandes arbetsinsats är obetydlig.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
För vitsordet 1-2 krävs att:
- kurstentamen är godkänd med vitsordet 1 eller 2.
- språket i den studerandes inlämningsuppgifter är begripligt, även om språk- och skrivfel förekommer
- den studerande har använt källmaterial och kan hänvisa till detta enligt anvisningar
- den studerandes egna arbetsinsats är liten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
För vitsordet 3-4 krävs att:
- kurstentamen är godkänd med vitsordet 3 eller 4
- kursuppgifter har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- språket i inlämningsuppgifter är smidigt och gott, även om enstaka språkfel förekommer
- den studerande kan hänvisa till källor mångsidigt och väl
- den studerande är aktiv och kan fungera självständigt.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
För vitsordet 5 krävs att:
- vitsordet i kurstentamen är minst 4,5.
- kursuppgifter har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- språket i inlämningsuppgifter är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
- den studerande kan använda sig av olika källor på ett mångsidigt och korrekt sätt
- den studerande fungerar självständigt
- den studerande är aktiv, innovativ och samarbetar i god anda.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav