Hoppa till innehåll

Utgångspunkter för hälsovårdararbetePoäng (3 sp)

Kod: HV26HA01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskap om den lagstiftning, de folkhälsopolitiska strategier och program som utgör utgångspunkterna för hälsovårdarens arbete
- är förtrogen med hälsovårdaryrkets etik och värden
- har kunskap om hälsovårdararbetets utvecklingsskeden
- har färdigheter att utgående från olika befolkningsgruppers behov verka hälsofrämjande i ett multikulturellt och föränderligt samhälle
- kan identifiera och beakta samhällets utmaningar och kan erbjuda hållbara ändamålsenliga tjänster och säkerställa vårdkedjans kontinuitet
- förstår kvalitetens betydelse och kan verka för hållbar utveckling inom hälsovårdararbetet

Studieperiodens (kursens) innehåll

Lagstiftning, folkhälsopolitiska strategier och program
Etik och kvalitet inom hälsovårdaryrket
Hälsovårdararbetes utvecklingsskeden
Förebyggande av folksjukdomar och identifiering av hälsorisker bland olika befolkningsgrupper

Förkunskapskrav

Studiehelheterna:
VÅ26GV Grunder i vård
VÅ26KV Hälsofrämjande och klinisk vård
VÅ26PR Praktik inom sjukskötarens arbetsområden

Kursen:
VÅ26UV01 Utveckling av vetenskap i vården

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
ing methods)