Hälsovårdararbete med skolbarn och studerandePoäng (4 sp)
Kod: HV26HA05
Poäng
4 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskap om skol- och studerandehälsovårdens verksamhet och känner till dess styrdokument och förstår dessas betydelse för individens hälsovård i skolan och inom studerandehälsovården
- har fördjupade insikter i främjandet av hälsa och välbefinnande inom skol- och studerandemiljön
- kan stöda, följa upp och bedöma elevens och studerandes välbefinnande och hälsa i olika livssituationer samt stöda deras familjer
- har färdigheter att iaktta och tidigt kunna ingripa i problemsituationer samt hänvisa till fortsatt vård
- har färdigheter att ta till tals svåra frågor, förebygga psykisk ohälsa samt stöda eleven/studerande vid psykisk ohälsa
- kan använda sig av digitala lösningar i mötet med skoleleven och dess familj samt inom studerandehälsovården
- kan beakta elevens och den studerandes kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper som elev- och studerandevård för att stöda skolbarn och unga och deras familjer
Studieperiodens (kursens) innehåll
Lagstiftning och styrdokument inom skol- och studerandehälsovården
Uppföljning och stöd av elevers och studerandes välbefinnande och hälsa
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Stöd för familjens resurser, föräldraskapet, föräldrarnas/skolbarnets och den ungas hälsa och välmående inklusive barnskydd
Tidig identifiering och tidigt ingripande
Psykisk hälsa i skolmiljön och stödjande samtal
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete
Digitala verktyg
Förkunskapskrav
Studiehelheterna:
VÅ26GV Grunder i vård
VÅ26KV Hälsofrämjande och klinisk vård
VÅ26PR Praktik inom sjukskötarens arbetsområden
Kursen:
VÅ26UV01Utveckling av vetenskap i vården
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)