Hoppa till innehåll

Hälsofrämjande metoderPoäng (4 sp)

Kod: HV26HA02

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskap om olika hälsofrämjande arbetsmetoder och har färdigheter att använda sig av dessa i mötet med familjen, individen, gruppen och samhället i förändring
- har kunskaper gällande resursförstärkande och uppsökande arbetssätt och kan identifiera klienter/patienter i behov av särskilt stöd
- utvecklar lärande- och handledningsfärdighet
- har beredskap att ge amningshandledning
- har beredskap att ta till tals och hantera utmanande situationer i bemötandet av klienter

Studieperiodens (kursens) innehåll

Aktuella hälsofrämjande metoder
Hälsosamtal och motiverande samtal, livsstilsrådgivning
Grupphandledning och gruppverksamhet
Amningshandledning i enlighet med WHO:s Baby friendly initiative
Assisterad egenvård
Miljöhälsa

Förkunskapskrav

Studiehelheterna:
VÅ26GV Grunder i vård
VÅ26KV Hälsofrämjande och klinisk vård
VÅ26PR Praktik inom sjukskötarens arbetsområden

Kursen:
VÅ26UV01 Utveckling av vetenskap i vården

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)