Hoppa till innehåll

ExamensarbetePoäng (15 sp)

Kod: USS20UV03

Poäng

15 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Examensarbete inom interprofessionella smågrupper

Opponentskap

Mognadsprov

Förkunskapskrav

120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.

Anmälningstid

01.12.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2024 - 23.05.2024

Antal studiepoäng

15 op

FUI-andel

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Peter Edelsköld
  • Janina Dahla
  • Josephine Åberg
  • Pia Liljeroth
  • Michaela Jalava
  • Susanne Davidsson
  • Jaana-Sofia Tengström
  • Sofia Saloranta
  • Daniel Nenonen
  • Hanna Limnell
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • USS21F-Å
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.

Innehåll

Examensarbete inom interprofessionella smågrupper

Opponentskap

Mognadsprov

Tid och plats

8.12.2023-5.6.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur i forskningsmetodik
Litteratur och forskningsartiklar enligt ämne

Undervisningsmetoder

Självstudier
Studier i grupp
Grupphandledning
Seminarier
Närmare instruktioner finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405

Praktik- och arbetslivssamarbete

Arbetslivssamarbete enligt respektive examensarbetsprojekt

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro på handledningstillfällen under processen enligt tidtabellen som finns publicerad på Moodle.
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på mellanseminarium 20.3.2024:
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på slutseminarium antingen 22 eller 23.5.2024.
Mognadsprov 22, 23 eller 24.5.2024.

Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996

Förkunskapskrav

120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.

Anmälningstid

01.12.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2024 - 23.05.2024

Antal studiepoäng

15 op

FUI-andel

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Peter Edelsköld
  • Janina Dahla
  • Michaela Jalava
  • Pia Liljeroth
  • Susanne Davidsson
  • Daniel Nenonen
  • Marika Rask
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg
  • Jaana-Sofia Tengström
  • Sofia Saloranta
  • Hanna Limnell
  • Maria Engberg
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • USS21D-Å
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo
  • UHV21D-Å
    Hälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.

Innehåll

Examensarbete inom interprofessionella smågrupper

Opponentskap

Mognadsprov

Tid och plats

8.12.2023-5.6.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur i forskningsmetodik
Litteratur och forskningsartiklar enligt ämne

Undervisningsmetoder

Självstudier
Studier i grupp
Grupphandledning
Seminarier
Närmare instruktioner finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405

Praktik- och arbetslivssamarbete

Arbetslivssamarbete enligt respektive examensarbetsprojekt

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro på handledningstillfällen under processen enligt tidtabellen som finns publicerad på Moodle.
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på mellanseminarium 20.3.2024:
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på slutseminarium antingen 22 eller 23.5.2024.
Mognadsprov 22, 23 eller 24.5.2024.

Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996

Förkunskapskrav

120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.

Anmälningstid

03.11.2022 - 03.01.2023

Tajmning

03.11.2022 - 02.06.2023

Antal studiepoäng

15 op

FUI-andel

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Pia Liljeroth
  • Michaela Jalava
  • Christine Alm
  • Susanne Davidsson
  • Daniel Nenonen
  • Marika Rask
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg
  • Jaana-Sofia Tengström
  • Ludvig Kihlman
  • Sanna Nygård
  • Hanna Limnell
  • Carolina Silin
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • UHV20D-Å
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Åbo
  • USS20D-Å
    Sjukskötare (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.

Innehåll

Examensarbete inom interprofessionella smågrupper

Opponentskap

Mognadsprov

Tid och plats

9.12.2022-2.6.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur i forskningsmetodik
Litteratur och forskningsartiklar enligt ämne

Undervisningsmetoder

Självstudier
Studier i grupp
Grupphandledning
Seminarier
Närmare instruktioner finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996

Praktik- och arbetslivssamarbete

Arbetslivssamarbete enligt respektive projekt

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närmare information på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Närmare information på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närmare information på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996

Förkunskapskrav

120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.