Hoppa till innehåll

Neonatal vårdPoäng (2 sp)

Kod: BM22BK07

Poäng

2 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har kunskaper i neonatal vård
- kan förutse, identifiera och ingripa vid avvikelser hos det nyfödda barnet
- behärskar uppföljning och vård av sjuka nyfödda
- kan ge stöd, råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda

Studieperiodens (kursens) innehåll

Neonatalvård

Förkunskapskrav

BM22BK03 Mödrahälsovård
BM22BK04 Förlossningsvård 1
BM22BK06 Vård under barnsängstid och amningshandledning

Bedömningskriterier, nöjaktig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Anmälningstid

02.12.2025 - 04.01.2026

Tajmning

05.01.2026 - 30.01.2026

Antal studiepoäng

2 sp

Andel virtuell undervisning

0.5 sp

Prestationssätt

75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 15

Utbildning
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Anita Ståhl-Levón
Lärare

Anita Ståhl-Levón

Grupper
  • UBM22D-V
    Barnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har kunskaper i neonatal vård
- kan förutse, identifiera och ingripa vid avvikelser hos det nyfödda barnet
- behärskar uppföljning och vård av sjuka nyfödda
- kan ge stöd, råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda

Innehåll

Neonatalvård

Tid och plats

Vasa Novia, Alere våren 2026

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Neonatalvård: Valda delar ur:
Luukkainen, P. (pää toim.) Metsäranta, M. & Sankilampi, U. (toim.) 2025. Vastasyntyneiden akuuttihoito. Oppaan uusin kirjaversio, 2 uudistettu painos, 2025. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki. (Denna bok finns även i sin helhet på Terveysportti.)

Lagercrantz, H., Hellström-Westas, L. & Norman, M. (red.).2015. Andra upplagan. Neonatologi, Studentlitteratur AB, Lund.

Lundqvist, P. (Eds.). 2013.Omvårdnad av det nyfödda barnet. Studentlitteratur AB, Lund.

Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskning enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Indviduella- och grupparbeten
Demonstrationer
Case
Videor

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen måndag 19.1.2025 kl. 8 - 10.00, online
Omtentamen 1 fredag 6.2.2025 kl. 12 - 16.00 på Campus Alere
Omtentamen 2 fredag 6.3.2025 kl. 12 - 16.00 på Campus Alere

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen
Genomförd webutbildning med godkänt kunskapsprov: https://neohlrutbildning.se/index.php

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 timmars arbete

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen i neonatalvård bedömningsskala 1 - 5

Underkänd (0)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

BM22BK03 Mödrahälsovård
BM22BK04 Förlossningsvård 1
BM22BK06 Vård under barnsängstid och amningshandledning