Neonatal vårdPoäng (2 sp)
Kod: BM22BK07
Poäng
2 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har kunskaper i neonatal vård
- kan förutse, identifiera och ingripa vid avvikelser hos det nyfödda barnet
- behärskar uppföljning och vård av sjuka nyfödda
- kan ge stöd, råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda
Studieperiodens (kursens) innehåll
Neonatalvård
Förkunskapskrav
BM22BK03 Mödrahälsovård
BM22BK04 Förlossningsvård 1
BM22BK06 Vård under barnsängstid och amningshandledning
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Anmälningstid
02.12.2025 - 04.01.2026
Tajmning
05.01.2026 - 30.01.2026
Antal studiepoäng
2 sp
Andel virtuell undervisning
0.5 sp
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 15
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anita Ståhl-Levón
Lärare
Anita Ståhl-Levón
Grupper
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har kunskaper i neonatal vård
- kan förutse, identifiera och ingripa vid avvikelser hos det nyfödda barnet
- behärskar uppföljning och vård av sjuka nyfödda
- kan ge stöd, råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda
Innehåll
Neonatalvård
Tid och plats
Vasa Novia, Alere våren 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Neonatalvård: Valda delar ur:
Luukkainen, P. (pää toim.) Metsäranta, M. & Sankilampi, U. (toim.) 2025. Vastasyntyneiden akuuttihoito. Oppaan uusin kirjaversio, 2 uudistettu painos, 2025. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki. (Denna bok finns även i sin helhet på Terveysportti.)
Lagercrantz, H., Hellström-Westas, L. & Norman, M. (red.).2015. Andra upplagan. Neonatologi, Studentlitteratur AB, Lund.
Lundqvist, P. (Eds.). 2013.Omvårdnad av det nyfödda barnet. Studentlitteratur AB, Lund.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskning enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Indviduella- och grupparbeten
Demonstrationer
Case
Videor
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen måndag 19.1.2025 kl. 8 - 10.00, online
Omtentamen 1 fredag 6.2.2025 kl. 12 - 16.00 på Campus Alere
Omtentamen 2 fredag 6.3.2025 kl. 12 - 16.00 på Campus Alere
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Genomförd webutbildning med godkänt kunskapsprov: https://neohlrutbildning.se/index.php
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27 timmars arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen i neonatalvård bedömningsskala 1 - 5
Underkänd (0)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
BM22BK03 Mödrahälsovård
BM22BK04 Förlossningsvård 1
BM22BK06 Vård under barnsängstid och amningshandledning