Hoppa till innehåll

SexualhälsaPoäng (2 sp)

Kod: BM22BK09

Poäng

2 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har fördjupade kunskaper gällande sexuell hälsa och sexologi
- kan vägleda och stöda klienter i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
- har lärande- och handledningsfärdighet
- kan verka för att alla människor kan upprätthålla sin sexualhälsa i värdighet och jämlikhet

Studieperiodens (kursens) innehåll

Sexual- och reproduktiv hälsa
Barnmorskan som främjare av sexualhälsa
Sexualitetens olika dimensioner
Sexuella rättigheter
Familjeplanering

Förkunskapskrav

Studiehelheterna:
VÅV22GV
VÅV22HF
VÅV22KV
VÅV22PR

samt kursen BM22BK01

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Anmälningstid

02.07.2024 - 31.07.2024

Tajmning

01.09.2025 - 26.01.2026

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Terese Österberg
Lärare

Terese Österberg

Grupper
  • UBM22D-V
    Barnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har fördjupade kunskaper gällande sexuell hälsa och sexologi
- kan vägleda och stöda klienter i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
- har lärande- och handledningsfärdighet
- kan verka för att alla människor kan upprätthålla sin sexualhälsa i värdighet och jämlikhet

Innehåll

Sexual- och reproduktiv hälsa
Barnmorskan som främjare av sexualhälsa
Sexualitetens olika dimensioner
Sexuella rättigheter
Familjeplanering

Tid och plats

September 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Paananen m.fl., 2021, Edita, Helsingfors.

Ryttyläinen K. & Valkama S., 2010, Seksuaalisuus hoitotyössä, Edita, Helsingfors

Reija Klemetti & Eija Raussi-Lehto (red.), Edistä, ehkäise, vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014–2020, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 33/2014.

Enligt föreläsarens anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsning
Diskussion
Självstudier

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp
Närundervisning 20 h
Planering och genomförande av lektion 27 h
Individuell inlämningsuppgift 7 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursintroduktion är obligatorisk
Deltagande i samtliga lektioner rekommenderas

Feedback på hållen lektion i sexualhälsa ges skriftligt till varje grupp enskilt

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Planering och genomförande av en lektion i sexualhälsa
Aktivt deltagande i diskussioner
Godkända individuell uppgift

Förkunskapskrav

Studiehelheterna:
VÅV22GV
VÅV22HF
VÅV22KV
VÅV22PR

samt kursen BM22BK01