Forsknings- och utvecklingsmetodikPoäng (5 sp)
Kod: RBA26FO01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskap om forskningsmetodologins grundläggande begrepp
- kan beskriva forsknings- och utvecklingsprocessen och tillämpa dess olika faser
- förstår och kan analysera vetenskapliga artiklar
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- har kunskap om olika forsknings- och utvecklingsmodeller inom vårdforskning och deras tillämpning.
- kan tillämpa de centrala datainsamlings- och analysmetoderna inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt
- har beredskap att under handledning och gradvis alltmer självständigt utföra ett examensarbete på kandidatnivå (YH)
Studieperiodens (kursens) innehåll
Forsknings och utvecklingsprocessen
Forsknings- och utvecklingsmodeller
Forskningsetiska principer
Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder inom vårdforskning
Vetenskapligt skrivande och resonemang
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hon har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).