Onkologi och cancerpatientens vårdPoäng (3 sp)
Kod: RAD26RA09
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har grundläggande insikter i cancersjukdomar, epidemiologi och behandlingsmetoder
- har goda kunskaper i vården av cancerpatienter och förstår dess speciella särdrag
- är väl förtrogen med betydelsen av trygg och säker patientvård
- känner till individuell palliativ vård och vård i livets slutskede
- förstår vikten av ett gott bemötande och handledning av patient och närstående
-har insikter i röntgenskötarens roll i vården av cancerpatienten
Studieperiodens (kursens) innehåll
Onkologi
Trygg och helhetsmässig vård av cancerpatienten på strålbehandlingen
Palliativ vård
Förkunskapskrav
Praktik: Klinisk radiografi 2
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
På svenska
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)