Hoppa till innehåll

Praktik: Klinisk radiografi 3Poäng (13 sp)

Kod: RAD26KL04

Poäng

13 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har beredskap att tillämpa teoretisk kunskap i praktiken
- har förmåga att självständigt och som medlem i arbetsteam planera, utföra och utvärdera nativundersökningar och enklare MR undersökningar
- kan bemöta, vårda och handleda patienten helhetsmässigt vid undersökningar och interventioner och har god beredskap att vårda patienten vid olika tllfällen/olika omständigheter/ med varierande behov och problem.
- förstår innebörden av patientcentrerad vård, säker och trygg patientvård
- kan tillämpa principerna för den hållbar utvecklingen i sitt arbete i alla dimensioner och har utvecklat förmåga till samarbete samt visar ansvar i sitt arbete med ökade krav på självständighet och initiativförmåga
- har förmåga att självständigt förvärva nya kunskaper i diagnostiska radiografins delområden.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Magnetresonanstomografi
Nativundersökningar

Förkunskapskrav

Praktik: Inntroduktion till klinisk radiografi och strålbehandling och Praktik:Klinisk radiografi 1
Magnetresonanstomografi

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd prestation

Studerande:
Har tillfredställande nått målen för praktikavsnittet 
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten 
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider 
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment 
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment 
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning 
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter 
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå 
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna 
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder 
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Underkänd prestation uppfyller inte till väsentliga delar målen för godkänd prestation.