Hoppa till innehåll

Stödämnen för röntgenskötarePoäng (5 sp)

Kod: RAD22VAL01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har förvärvat kunskaper som stöder henne/honom i den personliga utvecklingen och/eller yrkeskunnighet
- har förvärvat specifik kompetens enligt vald kurs

Studieperiodens (kursens) innehåll

Ämnen som stöder professionell utveckling

Förkunskapskrav

Inga

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment  kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.03.2025

Tajmning

01.04.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till röntgenskötare
Lärare
  • Katarina Vironen
Lärare

Katarina Vironen

Grupper
  • URS22D-V
    Röntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har förvärvat kunskaper som stöder henne/honom i den personliga utvecklingen och/eller yrkeskunnighet
- har förvärvat specifik kompetens enligt vald kurs

Innehåll

Ämnen som stöder professionell utveckling

Tid och plats

Näring och hälsa:



Kan uppfyllas under studietiden under valbar period

Undervisningsmetoder

Näring och hälsa 2sp:
Föreläsningar, individuella uppgifter, övningsarbete, seminarie


Kan vara ett eller flera av dessa:
Föreläsningar
Konferenser
Studiebesök
Seminarier
Egna övningsarbeten
Skriftlig rapport, artikel

Studerandes tidsanvändning och belastning

1sp= 27h, 5x 27= 135h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment  kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen kan byggas upp på olika sätt för studerande, enligt behov och tidigare erfarenheter.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment  kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Förkunskapskrav

Inga