Hoppa till innehåll

FinskaPoäng (3 sp)

Kod: RBA22FI01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- behärskar den centrala branschterminologin på finska och kan i sina studier tillgodogöra sig finskspråkig facklitteratur
- kan i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt utrycka sig muntligt och skriftligt på finska

Studieperiodens (kursens) innehåll

Finska
Muntlig och skriftlig framställning

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Mer information

Skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt
Vitsorden 4 eller 5 krävs ofta för att få språktillägg. Dessutom kräver en del arbetsplatser att man skall ha ett gott vitsord (4 eller 5) i finska för att få ordinarie jobb.

Anmälningstid

02.12.2024 - 27.01.2025

Tajmning

27.01.2025 - 02.03.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Anna Korhonen
Grupper
  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • URS24D-V
    Röntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar den centrala branschterminologin på finska och kan i sina studier tillgodogöra sig finskspråkig facklitteratur
- kan i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt utrycka sig muntligt och skriftligt på finska

Innehåll

Finska
Muntlig och skriftlig framställning

Tid och plats

Våren 2025.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Materialet finns på Moodle.

Undervisningsmetoder

Vi läser texter och samtalar kring ämnen inom egen bransch. Vi lär oss att använda fackterminologin i tal och skrift.

Interaktiva lektioner
Föreläsningar
Muntliga och skriftliga övningar i par och grupper
Inlämningsuppgifter
Eget arbete
Ordförhör
Muntlig och skriftlig tentamen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Muntlig och skriftlig tentamen i slutet av kursen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27h = 81h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt den europeiska referensramen för språk.

Studerande får vitsord i såväl skriftlig som muntlig framställning.

För bedömningen av används Gemensam europeisk referensram för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger
nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5). För att utföra kursen med godkänt vitsord (vitsordet
1) bör den studerande uppvisa sådana kunskaper som krävs för nivå B1.1.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt
Vitsorden 4 eller 5 krävs ofta för att få språktillägg. Dessutom kräver en del arbetsplatser att man skall ha ett gott vitsord (4 eller 5) i finska för att få ordinarie jobb.

Anmälningstid

01.12.2022 - 08.01.2023

Tajmning

09.01.2023 - 26.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Anita Kvist
  • Anna Korhonen
Lärare

Anita Kvist

Grupper
  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • URS22D-V
    Röntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar den centrala branschterminologin på finska och kan i sina studier tillgodogöra sig finskspråkig facklitteratur
- kan i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt utrycka sig muntligt och skriftligt på finska

Innehåll

Finska
Muntlig och skriftlig framställning

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Materialet finns på Moodle.

Undervisningsmetoder

Vi läser texter som berör vård, sjukdomar, röntgenundersökningar och laboratorieprov. Sedan samtalar vi om texterna och lär oss att använda fackterminologin i tal och skrift.

Arbetsmetoder:
Textläsning: Studerande förbereder sig hemma genom att läsa texterna och ta till sig viktig information.
Pardiskussioner och presentation i en större grupp
Skriftliga arbeten (sammanfattning)
Ordförhör
Muntlig och skriftlig tentamen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tvåspråkiga tenterar kursen i samband med kurstentamen. Tvåspråkiga läser materialet på egenhand. Mera info fås vid kursstarten.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tvåspråkiga tenterar kursen i samband med kurstentamen. Tvåspråkiga läser materialet på egenhand. Mera info fås vid kursstarten.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömning 1-3 goda insikter, 4-5 goda insikter. Studerande får vitsord i såväl skriftlig som muntlig framställning.

För bedömningen av kunskaper i finska som andra inhemska används Gemensam europeisk referensram för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger
nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5). För att utföra kursen med godkänt vitsord (vitsordet
1) bör den studerande uppvisa sådana kunskaper som krävs för nivå B1.1.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/nivaskala-for-sprakkunskaper-och-sprakutveckling_2003.pdf

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt
Vitsorden 4 eller 5 krävs ofta för att få språktillägg. Dessutom kräver en del arbetsplatser att man skall ha ett gott vitsord (4 eller 5) i finska för att få ordinarie jobb.