Hoppa till innehåll

KemiPoäng (5 sp)

Kod: BAA26GR02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har grundläggande kunskaper i allmän och oorganisk kemi samt kemiska grundbegrepp och nomenklatur
- behärskar det mest centrala inom kemiska reaktioner, reaktioners hastighet och kemisk jämvikt, syror, baser, pH, pKa, pKb, aggregationsformer, gasers molförhållanden och termokemi, redoxreaktioner och elektrokemi
- behärskar funktionella grupper, vanliga organiska föreningar och organisk-kemiska reaktioner
- har grundläggande kunskaper om alkoholer, aldehyder, ketoner, karboxylsyror, etrar, estrar, aminer och amider

Studieperiodens (kursens) innehåll

Allmän och oorganisk kemi
Kemiska grundbegrepp och kemiska reaktioner
Organisk kemi
Organiska föreningar och reaktioner

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).