Hoppa till innehåll

Biokemi och cellbiologiPoäng (5 sp)

Kod: BAA26GR05

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har grundläggande insikter om molekyler som bygger upp levande organismer
- har grundläggande kunskaper om kemiska processer i levande organismer
- har kunskap om människans celler
- kan identifiera cellorganeller samt beskriva och förklara dess funktion
- har kunskap om celldelning och celldöd
- förstår betydelsen av biokemi och cellbiologi inom bioanalytik
- behärskar biokemisk och cellbiologisk terminologi
- känner till centrala informationskällor inom biokemi och cellbiologi
- kan tillämpa biokemiska principer inom laboratoriediagnostik och bioanalytik

Studieperiodens (kursens) innehåll

Biomolekyler och biokemiska processer
Celler och cellorganeller, struktur och funktion
Terminologi

Förkunskapskrav

Kemi

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).