Hoppa till innehåll

Ledarskap och entreprenörskapPoäng (5 sp)

Kod: RBA26FO02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till grunder i ledarskap
- förstår arbetshälsans betydelse och metoder för hållbart arbetsliv
- kan redogöra för arbetskollektivavtal och arbetarskydd
- förstår och kan delta i kvalitetsutveckling av vårdarbetet
- förstår medarbetarkompetensen och arbetsgemenskapens betydelse
- kan prioritera arbetsuppgifter och har kunskap om konflikthanteringen
- kan använda vårdvetenskaplig- och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare
- förstår betydelsen av välfärdsekonomi, kostnadseffektivitet och hållbar utvecklingen
- kan handleda arbetskollegor och studerande samt har kunskap om arbetshandledning och känner till debriefingens betydelse
- känner till sjukskötarens karriärmöjligheter
- kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- har kännedom om entreprenörskap och företagande inom social- och hälsovården

Studieperiodens (kursens) innehåll

Organisationsmodeller, ledarskapsteorier och kvalitetssäkring
Strategier för implementering av hållbar utveckling
Medarbetarskap, teambildning, självledarskap och konflikthantering
Kostnadseffektivitet
Karriärutveckling och kontinuerligt lärande
Handledning av personal och studerande och arbetshandledning
Entreprenörskap och företagande

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hon har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).