Hoppa till innehåll

Biokemisk bioanalytik 2Poäng (3 sp)

Kod: BAA22BI02

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har grundläggande insikter om analys av biomolekyler i samband med sjukdomar i olika organ, såsom levern, njurarna, pankreas, tyreoidea, matspjälknings-, fortplantnings- och cirkulationsorganen
- känner till vanliga ämnesomsättnings-, utsöndrings- och hormonstörningssjukdomar
- har kunskap om preanalytiska faktorer inom biokemisk bioanalytik
- har kunskap om olika analysmetoder inom biokemisk bioanalytik
- förstår betydelsen av laboratorieresultat inom biokemisk bioanalytik
- behärskar grundläggande klinisk biokemisk terminologi
- är förtrogen med laboratorieundersökningsprocessen som helhet samt de ingående faserna: den preanalytiska, den analytiska, den postanalytiska
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, referensvärden, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom biokemisk bioanalytik
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytik

Studieperiodens (kursens) innehåll

Analys av biomolekyler vid sjukdomar i olika organ
Ämnesomsättnings-, utsöndrings- och hormonstörningssjukdomar
Terminologi

Förkunskapskrav

Biokemi

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Anmälningstid

01.12.2023 - 19.02.2024

Tajmning

19.02.2024 - 29.03.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

8 - 14

Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Camilla Ribacka
Lärare

Camilla Ribacka

Grupper
  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande insikter om analys av biomolekyler i samband med sjukdomar i olika organ, såsom levern, njurarna, pankreas, tyreoidea, matspjälknings-, fortplantnings- och cirkulationsorganen
- känner till vanliga ämnesomsättnings-, utsöndrings- och hormonstörningssjukdomar
- har kunskap om preanalytiska faktorer inom biokemisk bioanalytik
- har kunskap om olika analysmetoder inom biokemisk bioanalytik
- förstår betydelsen av laboratorieresultat inom biokemisk bioanalytik
- behärskar grundläggande klinisk biokemisk terminologi
- är förtrogen med laboratorieundersökningsprocessen som helhet samt de ingående faserna: den preanalytiska, den analytiska, den postanalytiska
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, referensvärden, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom biokemisk bioanalytik
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytik

Innehåll

Analys av biomolekyler vid sjukdomar i olika organ
Ämnesomsättnings-, utsöndrings- och hormonstörningssjukdomar
Terminologi

Tid och plats

Våren 2024, enligt schemat

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Nilsson-Ehle (red). Laurells Klinisk Kemi i praktisk medicin. Studentlitteratur
Burtis, Ashwood & Burns. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry. Saunders
Simonsen. Analysteknik. Studentlitteratur.
Vetenskapliga artiklar
Föreläsningsmaterial

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar, grupparbeten och diskussioner.
Självstudier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kurstentamen 28.03.2024
Omtentamen på allmän omtentamen fredagen den 03.05.2024, 24.05.2024 och 13.09.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar och examination 21 h, självstudier och digitala undervisningsformer 60 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Ytterligare information på kursens Moodle sida

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig examination och obligatorisk uppgift.
Kursvitsord enligt skalan 0-5

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper inom området

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper inom området.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper inom området.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärka kunskaper inom området.

Förkunskapskrav

Biokemi