Hoppa till innehåll

Perspektiv på utveckling och lärandePoäng (5 sp)

Kod: SOV24SVS02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
-har grundläggande kunskaper om centrala perspektiv inom beteendevetenskaper
-förstår teoriernas relevans för socialt pedagogiskt arbete
-kan ta värdemässig ställning, kritiskt granska och ifrågasätta beteendevetenskapliga teorier som grund för tillämpning av pedagogiska strategier
-har en förståelse för hur pedagogiska tillvägagångssätt kan påverka individer och grupper och deras upplevelser av pedagogisk verksamhet i olika former
-inser hur olika faktorer som arv, miljö, biologiska faktorer samt individens egna intentioner och motivation samspelar i mänskans livslånga utveckling
-kan analysera och förstå sin egen livslinje och se samband och samspel mellan olika faktorer mot bakgrund av befintlig teori kring livscykelperspektiv
-har kunskap och förmåga att reflektera kring eget lärande
-behärskar grundläggande informationssökning och källkritik

Studieperiodens (kursens) innehåll

-teoriers relevans inom socialt arbete
-grundläggande beteendevetenskapliga teorier
-pedagogiska strategier i social verksamhet
-det livslånga lärandets idé
-strategier kring eget lärande

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Anmälningstid

15.06.2024 - 20.10.2024

Tajmning

21.10.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Pia Höglund-Ingo
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper
  • USO24D-V
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande kunskaper om centrala perspektiv inom beteendevetenskaper
-förstår teoriernas relevans för socialt pedagogiskt arbete
-kan ta värdemässig ställning, kritiskt granska och ifrågasätta beteendevetenskapliga teorier som grund för tillämpning av pedagogiska strategier
-har en förståelse för hur pedagogiska tillvägagångssätt kan påverka individer och grupper och deras upplevelser av pedagogisk verksamhet i olika former
-inser hur olika faktorer som arv, miljö, biologiska faktorer samt individens egna intentioner och motivation samspelar i mänskans livslånga utveckling
-kan analysera och förstå sin egen livslinje och se samband och samspel mellan olika faktorer mot bakgrund av befintlig teori kring livscykelperspektiv
-har kunskap och förmåga att reflektera kring eget lärande
-behärskar grundläggande informationssökning och källkritik

Innehåll

-teoriers relevans inom socialt arbete
-grundläggande beteendevetenskapliga teorier
-pedagogiska strategier i social verksamhet
-det livslånga lärandets idé
-strategier kring eget lärande

Tid och plats

Kursen förverkligas under tiden 21.10-31.12.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Appelgren, A. (2021) Nya perspektiv på lärande. Liber
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, simulationsövningar samt indivduella självstudiearbeten och slutexamination i grupp. På moodle finns förutom allt material som används i kursen även detaljerade instruktioner för examinationsuppgifterna. På moodle finns även en översikt över de olika tillfällena i kursen samt även noteringar vilka tillfällen som är obligatoriska

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

De tre förverklingsdelarna examineras enligt önskad inlämningstidtabell på Moodle

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Som grund för slutexamination, som görs i grupp a´ 3-4 personer och som bedöms enligt skalan 0-5, även ett individuellt självstudiearbete i Utvecklingspsykologidelen (Johanna Sigfrids) samt ett individuellt självstudiearbete i den Pedagogiska delen (Pia Höglund-Ingo). De individuella självstudiearbetena bedöms med GK/iGK. Om arbetet inte kan anses vara godkänt så bör det kompletteras enligt anvisningar av respektive ansvarige lärare

Studerandes tidsanvändning och belastning

35 timmar föreläsningar samt övningar
100 eget arbete

Periodisering av innehållet

Kursen förverkligas under 21.10-31.12.2024 och temaområdena är som följer:
- Introduktion och diskussion kring kursen, beteendevetenskaper som förståelsegrund för socionomen
- Teori kring livslinjen ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv samt ett lärandeperspektiv
- Relevanta utvecklingspsykologiska utgångspunkter
- Relevanta lärandeteorier samt inlärningsmässiga fenomen i anslutning till teorierna
- Ditt eget lärande; stilar, strategier och multipla intelligenser

Tilläggsuppgifter för studerande

Förverklingsdelar:

1. Individuellt skriftligt självstudiearbete i Utvecklingspsykologi - 0,5 sp
2. Individuellt skriftligt självstudiearbete i Lärprocesser - 0,5 sp
3. Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning (inklusive smågruppsarbete) - 1 sp
4. Aktivt deltagande i grupptentamen - 3 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Övningstillfällen, gästföreläsare och workshops kräver obligatorisk närvaro
Kursen har reviderats på basen av tidigare förverkligande (5 sp)
Studerande får feedback på sina arbeten via kommentarsfälltet vid inlämning på moodle

Vi försenad inlämning sjunker vitsordet ett steg.

Underkänd (0)

Studerandes förståelse är ytterst ytlig och allmän och studerande har inte deltagit aktivt i grupparbetet och bidragit till samarbetet. Studerande inte förmått tillämpa gällande skrivanvisningar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har utgående från teoretiska studier förmått observera och analysera de studerade fenomenen och har även förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har besvarat frågan/frågorna.
Studerande har deltagit aktivt i grupparbetet och följt skrivanvisningar

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har en tämligen solid bas i de teoretiska utgångspunkterna. Studerande kan göra en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Arbetet visar på en förmåga att beskriva en helhetsbild av det studerade fenomenet. Studerande har deltagit aktivt i grupparbetet och följt skrivanvisningar

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en klar förankring i sin teoretiska förståelse och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Arbetet visar på en förmåga att beskriva en helhetsbild av det studerade fenomenet. Studerande har deltagit aktivt i grupparbetet och följt skrivanvisningar. Arbetet visar på engagemang, noggrannhet och hög ambition.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 30.09.2024

Tajmning

26.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Pia Höglund-Ingo
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper
  • USO24F-V
    Socionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande kunskaper om centrala perspektiv inom beteendevetenskaper
-förstår teoriernas relevans för socialt pedagogiskt arbete
-kan ta värdemässig ställning, kritiskt granska och ifrågasätta beteendevetenskapliga teorier som grund för tillämpning av pedagogiska strategier
-har en förståelse för hur pedagogiska tillvägagångssätt kan påverka individer och grupper och deras upplevelser av pedagogisk verksamhet i olika former
-inser hur olika faktorer som arv, miljö, biologiska faktorer samt individens egna intentioner och motivation samspelar i mänskans livslånga utveckling
-kan analysera och förstå sin egen livslinje och se samband och samspel mellan olika faktorer mot bakgrund av befintlig teori kring livscykelperspektiv
-har kunskap och förmåga att reflektera kring eget lärande
-behärskar grundläggande informationssökning och källkritik

Innehåll

-teoriers relevans inom socialt arbete
-grundläggande beteendevetenskapliga teorier
-pedagogiska strategier i social verksamhet
-det livslånga lärandets idé
-strategier kring eget lärande

Tid och plats

Kursen förverkligas under tiden 01.08 - 31.12.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Appelgren, A. (2021) Nya perspektiv på lärande. Liber
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups

samt övrigt material som finns länkade på respektive "flik" på moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, simulationsövningar samt individuell slutexamination. På moodle finns förutom allt material som används i kursen även detaljerade instruktioner för examinationsuppgiften

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tid för inlämning meddelas särskilt

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Som slutexamination finns en individuell hemtentamen. Detaljerade anvisningar på moodle
Föreläsningstillfällena är obligatoriska.

Studerandes tidsanvändning och belastning

15 timmar föreläsningar samt övningar
125 eget arbete

Periodisering av innehållet

Kursen förverkligas under 21.10-31.12.2024 och temaområdena är som följer:
- Introduktion och diskussion kring kursen, beteendevetenskaper som förståelsegrund för socionomen
- Teori kring livslinjen ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv samt ett lärandeperspektiv
- Utvecklingspsykologiska utgångspunkter
- Lärandeteorier samt inlärningsmässiga fenomen i anslutning till teorierna

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen har reviderats på basen av tidigare förverkligande (5 sp)
Studerande får feedback på sina arbeten via kommentarsfältet vid inlämning på moodle

Vi försenad inlämning sjunker vitsordet ett steg.

Underkänd (0)

Studerandes förståelse är ytterst ytlig och allmän. . Studerande inte förmått tillämpa gällande skrivanvisningar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har utgående från teoretiska studier förmått observera och analysera de studerade fenomenen och har även förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har besvarat frågan/frågorna.
Studerande har deltagit aktivt och följt skrivanvisningar

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har en tämligen solid bas i de teoretiska utgångspunkterna. Studerande kan göra en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Arbetet visar på en förmåga att beskriva en helhetsbild av det studerade fenomenet. Studerande har följt skrivanvisningar

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en klar förankring i sin teoretiska förståelse och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Arbetet visar på en förmåga att beskriva en helhetsbild av det studerade fenomenet. Studerande följt skrivanvisningar. Arbetet visar på engagemang, noggrannhet och hög ambition.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav