Hoppa till innehåll

Socialt arbete med barn och familjerPoäng (5 sp)

Kod: SO26SOC101

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan identifiera faktorer som leder till utsatthet ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv
- känner till centrala metoder som används inom socialt arbete med barn, unga och familjer
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala arbetet och förstå konsekvenserna av dessa

Studieperiodens (kursens) innehåll

Klientens bästa
Barnets bästa, barnperspektivet
Stöd i föräldraskapet
Barnets rättsliga ställning i familjen
Systemiska faktorer som leder till utsatthet
Service för barn, unga och familjer enligt socialvårdslagen
Familjecentermodellen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Studerande påvisar en ytlig koppling till litteraturen

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket