FunktionshinderservicePoäng (5 sp)
Kod: SO26SOC103
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskap om olika funktionsnedsättningar i förhållande till samhället  
- känner till den centrala lagstiftningen och kan ge servicehandledning  
- kan tillämpa resursförstärkande metoder  
- kan beakta tillgänglighetsaspekter i klientarbetet 
- kan ta ställning till etiska dilemman i arbete med personer med funktionsnedsättningar
Studieperiodens (kursens) innehåll
Principerna för mänskliga rättigheter 
Den sociala modellen och samhällelig tillgänglighet  
Servicesystem och stödformer  
Livsvillkor för personer med funktionsnedsättningar och deras närstående 
Självbestämmanderätten 
Interprofessionellt arbetet 
Resursförstärkande metoder och empowerment
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Studerande påvisar en ytlig koppling till litteraturen
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket