Grunder i socialpolitikPoäng (5 sp)
Kod: SO22SAP5
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.07.2025 - 09.10.2025
Tajmning
09.10.2025 - 08.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Johanna Wikgren-Roelofs
Grupper
-
USO25D-ÅSocionom (YH), h25, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.
Innehåll
- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor
Tid och plats
Undervisning 9.10-17.11.2025 (Åbo), feedback online 8.12.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker
- Kamali, M. & Jönsson, J (eds) 2019. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work: Current and Future Challenges (e-bok)
- Nygård, M. 2024. Socialpolitik i Norden (finns 15 ex i biblioteket)
- Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. Socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet.
- Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Hållbar välfärd: Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online)
- Wolmesjö, M. & Solli, R. (red). 2021. Framtidens välfärd.
Undervisningsmetoder
Närundervisning, individuella distanssuppgifter inför workshop (2 ggr), learning café, individuell moodletentamen med avslutande skriftlig grupptentdel.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell tentamen (inkl. grupptentdel): 17.11.2025, kräver ingen förhandsanmälan. Tidpunkt för eventuell omtentamen enligt individuell överenskommelse med kursansvarig. De individuella distansuppgifterna har deadline den 23.10 kl 10 och 6.11 kl 10.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Två individuella distanssuppgifter och workshops (obl. närvaro), 2 sp = 54 h
Självstudier som stöds av närundervisningen för individuella tenten och grupptenten, 3 sp = 81h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
De individuella förhandsuppgifterna bedömns som godkända/underkända:
- givna instruktioner följs
- förmåga att sammanfatta de socialpolitiska texterna
- ett professionellt förhållningssätt
Användning av AI i förhandsuppgifterna:
Tillåtet och kan användas, men måste tydligt rapporteras. Underlåtenhet att redovisa användningen av AI kommer att tolkas som fusk. Användningen av AI kan påverka bedömningen.
Individuell tentamen som efterföljs av en grupptentamensdel bedöms enligt skala 0-5:
- innehållsmässig sakkunskap utgående från undervisningsmaterial under närstudierna och given tentlitteratur (individuella tentamensdelen, 20p)
- förmåga till reflektion kring socialpolitiska frågeställningar (gruppdelen, 10p).
Användning av AI i tenten:
Tentamenstillfället övervakas. Det är förbjudet för studerande att använda AI.
Examinator: Johanna Wikgren-Roelofs
Periodisering av innehållet
Schemalagd närundervisning:
- Introduktion, centrala begrepp (v. 41)
- Olika välfärdsaktörer (v. 43)
- Historisk utveckling (v. 44)
- Välfärdsmodeller (v. 45)
- Fattigdom (v. 45)
- NPM och globala välfärdsfrågor (v. 46)
- Learning café (v. 47)
Examinationer:
- Workshop 1-2, inkl. förhandsuppgift (v.43, v.45)
- Individuell tentamen + grupptent (v.47)
- Feedback på examinationer (v.50, online)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig och undervisande lärare:
Johanna Wikgren-Roelofs
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
FÖRHANDSUPPGIFTER MED BEARBETNING I GRUPP, 2 sp
I kursen ingår två obligatoriska workshoppar (23.10, 6.11) som föregås av individuella förhandsuppgifter. För att få delta måste de individuella förhandsuppgifterna vara inlämnade i Moodle då träffarna inleds. Frånvaro från workshopparna måste kompenseras. Mera info om uppgifterna finns på kursens sida i Moodle.
INDIVIDUELL TENTAMEN + GRUPPTENTDEL, 3 sp
Studerande deltar i en skriftlig tentamen som baserar sig på närundervisningens innehåll och på följande kurslitteratur:
- Nygård, M. 2024. Socialpolitik i Norden.
- Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. s. 33-51.
- Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker. s. 31-40, 122-127
- Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online)
Den individuella tenten kräver att studerande har med sig en egen dator med nätuppkoppling. Grupptentamen skrivs på papper samma dag utan digitala hjälpmedel. Feedback-session på båda tentdelarna: 8.12 (online).
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 23.10.2024
Tajmning
01.08.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.
Innehåll
- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor
Tid och plats
Åbo 23.10-29.11.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker
- Kamali, M. & Jönsson, J (eds) 2019. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work: Current and Future Challenges (e-bok)
- Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. Socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet.
- Nygård, M. 2013. Socialpolitik i Norden.
- Ronning, R. m.fl. 2013. Innovationer i välfärden
- Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online)
- Wolmesjö, M. & Solli, R. (red). 2021. Framtidens välfärd.
Undervisningsmetoder
Närundervisning, individuella distanssuppgifter, learning café, individuell skriftlig tentamen med avslutande gruppdel.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell tentamen (inkl. grupptentdel): 29.11.2024, kräver ingen förhandsanmälan. Tidpunkt för eventuell omtentamen enligt individuell överenskommelse med kursansvarig. De individuella distansuppgifterna har deadline den 6.11 och 18.11.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Individuella distanssuppgifter 2 sp = 54 h
Självstudier, individuell tentamen, grupptentamen 3 sp = 81h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
De individuella distansuppgifterna som föregår gruppträffarna bedöms som godkända/underkända:
- givna instruktioner följs
- förmåga att sammanfatta den socialpolitiska litteraturen i relation till egna observationer.
- ett professionellt förhållningssätt
Individuell tentamen med gruppdel bedöms enligt skala 0-5:
- innehållsmässig sakkunskap utgående från undervisningsmaterial och litteratur (individuella tentamensdelen, 20p)
- förmåga till reflektion kring socialpolitiska frågeställningar (gruppdelen, 10p).
Examinator: Luisa Tast
Periodisering av innehållet
Schemalagda närundervisningens innehåll:
- Introduktion, centrala begrepp (v. 43)
- Olika välfärdsaktörer (v. 43)
- Historisk utveckling (v. 45)
- Välfärdsmodeller (v. 45)
- Välfärdstrender och utmaningar (v. 47)
- NPM och andra globala välfärdsfrågor (v. 47)
- Individuella distansuppgifter med bearbetning i grupp (v. 45 och v. 47)
- Learning café (v. 48, online)
- Individuell tentamen + grupptent (v. 48)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare och undervisande lärare:
Luisa Tast
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
DISTANSUPPGIFTER MED BEARBETNING I GRUPP, 2 sp
I kursen ingår två gruppträffar (7.11 och 18.11) som föregås av individuella distansuppgifter. Uppgifterna presenteras på kursens sida i Moodle. För att få delta i gruppträffarna måste de individuella distansuppgifterna vara inlämnade i Moodle då träffarna i grupp inleds. Frånvaro från gruppträffar kompenseras med individuella kompensationsuppgifter. Mera info om uppgiften finns på kursens sida i Moodle.
INDIVIDUELL TENTAMEN + GRUPPTENTDEL 3 sp
Studerande deltar i en skriftlig tentamen som baserar sig på närundervisningens innehåll och på följande kurslitteratur:
- Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. s. 33-51.
- Nygård, M. 2013. Socialpolitik i Norden.
- Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker. s. 31-40, 122-127
- Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online)
Den individuella tenten kräver att studerande har med sig en egen dator med nätuppkoppling den 29.11. (obl. närvaro). Feedback på examinationerna publiceras på kursens sida i Moodle inom 3 arbetsveckor efter deadline.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 14.11.2023
Tajmning
14.11.2023 - 15.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Johanna Wikgren-Roelofs
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.
Innehåll
- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor
Tid och plats
Undervisning 9.10-19.11.2025 (Åbo)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker
- Kamali, M. & Jönsson, J (eds) 2019. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work: Current and Future Challenges (e-bok)
- Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. Socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet.
- Nygård, M. 2013. Socialpolitik i Norden.
- Ronning, R. m.fl. 2013. Innovationer i välfärden
- Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online)
- Wolmesjö, M. & Solli, R. (red). 2021. Framtidens välfärd.
Undervisningsmetoder
Närundervisning, individuella distanssuppgifter, learning café, individuell skriftlig tentamen med avslutande gruppdel.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell tentamen (inkl. grupptentdel): 13.12.2023, kräver ingen förhandsanmälan. Tidpunkt för eventuell omtentamen enligt individuell överenskommelse med kursansvarig. De individuella distansuppgifterna har deadline den 23.11 och 4.12.
Internationella kontakter
Då utbytesstuderande eller gästlärare från andra länder deltar, hålls ifrågavarande lektion på engelska.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Individuella distanssuppgifter 2 sp = 54 h
Självstudier, individuell tentamen, grupptentamen 3 sp = 81h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
De individuella distansuppgifterna som föregår gruppträffarna bedömns som godkända/underkända:
- givna instruktioner följs
- förmåga att sammanfatta den socialpolitiska litteraturen i relation till egna observationer.
- ett professionellt förhållningssätt
Individuell tentamen med gruppdel bedöms enligt skala 0-5:
- innehållsmässig sakkunskap utgående från undervisningsmaterial och litteratur (individuella tenamensdelen, 20p)
- förmåga till reflektion kring socialpolitiska frågeställningar (gruppdelen, 10p).
Examinator: Johanna Wikgren-Roelofs
Periodisering av innehållet
Schemalagda närundervisningens innehåll:
- Introduktion, centrala begrepp (v. 46)
- Olika välfärdsaktörer (v. 46)
- Historisk utveckling (v. 47)
- Välfärdsmodeller (v. 47)
- Välfärdstrender och utmaningar (v. 48)
- NPM och andra globala välfärdsfrågor (v. 48)
- Individuella distansuppgifter med bearbetning i grupp (v. 47 & 49)
- Learning café (v. 49, online)
- Individuell tentamen + grupptent (v.50)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare och undervisande lärare:
Johanna Wikgren-Roelofs
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
DISTANSUPPGIFTER MED BEARBETNING I GRUPP, 2 sp
I kursen ingår två gruppträffar (23.11, 4.12) som föregås av individuella distansuppgifter. Uppgifterna presenteras på kursens sida i Moodle. För att få delta i gruppträffarna måste de individuella distansuppgifterna vara inlämnade i Moodle då träffarna i grupp inleds. Frånvaro från gruppträffar kompenseras med individuella kompensationsuppgifter. Mera info om uppgiften finns på kursens sida i Moodle.
INDIVIDUELL TENTAMEN + GRUPPTENTDEL 3 sp
Studerande deltar i en skriftlig tentamen som baserar sig på närundervisningens innehåll och på följande kurslitteratur:
- Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. s. 33-51.
- Nygård, M. 2013. Socialpolitik i Norden.
- Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker. s. 31-40, 122-127
- Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online)
Den individuella tenten kräver att studerande har med sig en egen dator med nätuppkoppling den 13.12. (obl. närvaro). Feedback på examinationerna publiceras på kursens sida i Moodle inom 3 arbetsveckor efter deadline.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 08.11.2023
Tajmning
08.11.2023 - 13.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Johanna Wikgren-Roelofs
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.
Innehåll
- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor
Tid och plats
Närstudier i Åbo, Tavastgatan 13 (våning 2) den 8.11, 9.11 och 9.12.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker (valda delar)
- Kamali, M. & Jönsson, J (eds) 2019. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work (e-bok)
- Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. Socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet (valda delar)
- Nygård, M. 2013. Socialpolitik i Norden.
- Ronning, R. m.fl. 2013. Innovationer i välfärden (valda delar)
- Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online)
- Wolmesjö, M. & Solli, R. (red). 2021. Framtidens välfärd.
Undervisningsmetoder
Närundervisning, individuell distansuppgift, individuell skriftlig tentamen i kombination med avslutande gruppexamination.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen är huvudsakligen teoretisk utan praktik- och arbetslivssamarbete.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell distansuppgift med deadline 9.12.
Individuell tentamen med avslutande gruppdel: 9.12.
Tidpunkt för eventuell omtentamen i januari 2024 enligt överenskommelse med kursansvarig lärare.
Internationella kontakter
Om utbytesstuderande eller gästlärare från andra länder deltar, hålls lektion på engelska den dagen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Individuell distansuppgift 2 sp = 54h
Självstudier, individuell tentamen med gruppdel 3 sp = 81h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Individuella distansuppgiften bedömns som godkänd/underkänd:
- förmåga att sammanfatta observationer med relevant litteratur/studiematerial
- givna instruktioner följs
- uppgiften präglas av ett professionellt förhållningssätt
Individuella tentamen med avslutande gruppdel bedöms enligt skala 0-5:
- innehållsmässig sakkunskap utgående från undervisningsmaterial och litteratur (individuella tenamensdelen, 20p)
- förmåga till reflektion kring socialpolitiska frågeställningar (gruppdelen, 10p).
Examinator: Johanna Wikgren-Roelofs
Periodisering av innehållet
Närundervisningens innehåll (Åbo):
- Introduktion, centrala begrepp och olika välfärdsaktörer 8.11.2023
- Historisk utveckling och välfärdsmodeller 9.11.2023
- Trender, utmaningar och genomgång av distansuppgift 9.12.2023
- Individuell tentamen med avslutande gruppdel 9.12.2023
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig och undervisande lärare:
Johanna Wikgren-Roelofs
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
DISTANSUPPGIFT, 2 sp
Uppgiften fokuserar på fattigdom och ojämliket, och inkluderar observation av valfri stadsdel eller annat bostadsområde. Uppgiften presenteras vid närstudierna den 8.11 och behandlas vid närstudierna den 9.12. Mera info finns på kursens sida i Moodle.
INDIVIDUELL TENTAMEN + AVSLUTANDE GRUPPDEL 3 sp
Studerande deltar i en skriftlig tentamen som baserar sig på närundervisningens innehåll och på följande kurslitteratur:
- Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. Studentlitteratur: Lund. s. 33-51.
- Nygård, M. 2013. Socialpolitik i Norden. Studentlitteratur: Lund.
- Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker. Malmö: Liber. s. 31-40, 122-127
- Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online)
Den individuella tenten görs i Moodle under 1h och förutsätter att studerande har egen dator med nätuppkoppling med sig till skolan den 9.12. Gruppdelen som följer efter den individuella delen kräver inte dator. Feedback på examinationerna publiceras på kursens sida i Moodle inom 3 arbetsveckor efter deadline.
Förkunskapskrav
Inga