Hoppa till innehåll

FärgläraPoäng (3 sp)

Kod: SKV22FL01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

• Studerande har kunskap om färglärans grunder
• Studerande känner till olika färger och kan beskriva dem för kunden
• Studerande känner till olika färgsystem och färgsystemet inom hårfärgning
• Studerande har kunskap om färgernas psykologiska påverkan
• Studerande kan tillämpa färgläran ekologiskt, ekonomiskt och socialt i det praktiska arbetet inom branschen
• Studerande kan analysera och utvärdera det egna arbetet

Studieperiodens (kursens) innehåll

Färglära
Färger och färgsystem
Färgpsykologi
Tillämpning av färglära

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Mer information

-

Anmälningstid

01.12.2022 - 08.01.2023

Tajmning

09.01.2023 - 03.03.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har kunskap om färglärans grunder
• Studerande känner till olika färger och kan beskriva dem för kunden
• Studerande känner till olika färgsystem och färgsystemet inom hårfärgning
• Studerande har kunskap om färgernas psykologiska påverkan
• Studerande kan tillämpa färgläran ekologiskt, ekonomiskt och socialt i det praktiska arbetet inom branschen
• Studerande kan analysera och utvärdera det egna arbetet

Innehåll

Färglära
Färger och färgsystem
Färgpsykologi
Tillämpning av färglära

Tid och plats

09.01-13.02.2023 Campus Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle.
Blaszczyk, R. L. (2012). Color Revolution. MIT Press.
Jacobson, M. (2009). Färgen gör människan. Stockholm: Carlsson Bokförlag.
Rekommenderad litteraturlista på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, praktiska övningar och workshops, moodboards, applikationer, berättande undervisning och diskussioner.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsuppgifter/portfolio. Deadline är i februari/mars 2023.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övnings- och kursuppgifter/portfolio.
Gruppfeedback ges efter kursens avslut.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 18h
Självstudier: 63h
Totalt: 81h

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen. Studerandes aktivitet under kursens gång kan höja eller sänka slutvitsordet.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

-