FärgläraPoäng (3 sp)
Kod: SKV22FL01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
• Studerande har kunskap om färglärans grunder
• Studerande känner till olika färger och kan beskriva dem för kunden
• Studerande känner till olika färgsystem och färgsystemet inom hårfärgning
• Studerande har kunskap om färgernas psykologiska påverkan
• Studerande kan tillämpa färgläran ekologiskt, ekonomiskt och socialt i det praktiska arbetet inom branschen
• Studerande kan analysera och utvärdera det egna arbetet
Studieperiodens (kursens) innehåll
Färglära
Färger och färgsystem
Färgpsykologi
Tillämpning av färglära
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Läromaterial
Enligt föreläsarens anvisningar
Mer information
-
Anmälningstid
01.12.2022 - 08.01.2023
Tajmning
09.01.2023 - 03.03.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Jaana Ylimartimo-Nybäck
Lärare
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande har kunskap om färglärans grunder
• Studerande känner till olika färger och kan beskriva dem för kunden
• Studerande känner till olika färgsystem och färgsystemet inom hårfärgning
• Studerande har kunskap om färgernas psykologiska påverkan
• Studerande kan tillämpa färgläran ekologiskt, ekonomiskt och socialt i det praktiska arbetet inom branschen
• Studerande kan analysera och utvärdera det egna arbetet
Innehåll
Färglära
Färger och färgsystem
Färgpsykologi
Tillämpning av färglära
Tid och plats
09.01-13.02.2023 Campus Alere.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial på Moodle.
Blaszczyk, R. L. (2012). Color Revolution. MIT Press.
Jacobson, M. (2009). Färgen gör människan. Stockholm: Carlsson Bokförlag.
Rekommenderad litteraturlista på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, praktiska övningar och workshops, moodboards, applikationer, berättande undervisning och diskussioner.
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination består av inlämningsuppgifter/portfolio. Deadline är i februari/mars 2023.
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övnings- och kursuppgifter/portfolio.
Gruppfeedback ges efter kursens avslut.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 18h
Självstudier: 63h
Totalt: 81h
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid kursintroduktion.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen. Studerandes aktivitet under kursens gång kan höja eller sänka slutvitsordet.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
-