Hoppa till innehåll

Kundservice och sociala medierPoäng (3 sp)

Kod: SKV22EP01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

• Studerande har kunskap om kundservice och kan anpassa den i olika arbetssituationer och för olika kunder
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande har kunskap om försäljningsarbete för produkter och tjänster
• Studerande förstår betydelsen av sociala medier och kan använda dem inom kundservice
• Studerande kan planera, tillämpa och analysera innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet genom försäljningsarbete av produkter och tjänster samt innehåll på sociala medier

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kundservice och relation
Kundpersonligheter
Försäljningsarbete av produkter och tjänster
Sociala medier
Innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Mer information

-

Anmälningstid

01.12.2022 - 04.01.2023

Tajmning

01.01.2023 - 10.03.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Anna-Lotta Mörk-Nygård
Lärare

Anna-Lotta Mörk-Nygård

Grupper
  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har kunskap om kundservice och kan anpassa den i olika arbetssituationer och för olika kunder
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande har kunskap om försäljningsarbete för produkter och tjänster
• Studerande förstår betydelsen av sociala medier och kan använda dem inom kundservice
• Studerande kan planera, tillämpa och analysera innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet genom försäljningsarbete av produkter och tjänster samt innehåll på sociala medier

Innehåll

Kundservice och relation
Kundpersonligheter
Försäljningsarbete av produkter och tjänster
Sociala medier
Innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen

Tid och plats

5.1-24.2.2023, Campus Alere

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Market. (2011). Kundservice. Forma Publishing Group.
Kurslitteratur uppdateras på Moodle
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, praktiska övningar, workshops, demonstrationer, berättande undervisning, diskussioner och observation.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsuppgifter. Deadline för inlämningsuppgifter är i februar/mars 2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända praktiska övningar och inlämningsuppgifter.
Feedback ges som gruppfeedback efter avslutad kurs

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar för 27h/sp.
Närstudier: 21h
Självstudier: 60h
Totalt: 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och par/team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet. Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet. Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

-