Kundservice och sociala medierPoäng (3 sp)
Kod: SKV22EP01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
• Studerande har kunskap om kundservice och kan anpassa den i olika arbetssituationer och för olika kunder
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande har kunskap om försäljningsarbete för produkter och tjänster
• Studerande förstår betydelsen av sociala medier och kan använda dem inom kundservice
• Studerande kan planera, tillämpa och analysera innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet genom försäljningsarbete av produkter och tjänster samt innehåll på sociala medier
Studieperiodens (kursens) innehåll
Kundservice och relation
Kundpersonligheter
Försäljningsarbete av produkter och tjänster
Sociala medier
Innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Läromaterial
Enligt föreläsarens anvisningar
Mer information
-
Anmälningstid
01.12.2022 - 04.01.2023
Tajmning
01.01.2023 - 10.03.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Anna-Lotta Mörk-Nygård
Lärare
Anna-Lotta Mörk-Nygård
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande har kunskap om kundservice och kan anpassa den i olika arbetssituationer och för olika kunder
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande har kunskap om försäljningsarbete för produkter och tjänster
• Studerande förstår betydelsen av sociala medier och kan använda dem inom kundservice
• Studerande kan planera, tillämpa och analysera innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet genom försäljningsarbete av produkter och tjänster samt innehåll på sociala medier
Innehåll
Kundservice och relation
Kundpersonligheter
Försäljningsarbete av produkter och tjänster
Sociala medier
Innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
Tid och plats
5.1-24.2.2023, Campus Alere
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Market. (2011). Kundservice. Forma Publishing Group.
Kurslitteratur uppdateras på Moodle
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, praktiska övningar, workshops, demonstrationer, berättande undervisning, diskussioner och observation.
Praktik- och arbetslivssamarbete
För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination består av inlämningsuppgifter. Deadline för inlämningsuppgifter är i februar/mars 2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända praktiska övningar och inlämningsuppgifter.
Feedback ges som gruppfeedback efter avslutad kurs
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar för 27h/sp.
Närstudier: 21h
Självstudier: 60h
Totalt: 81h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid kursintroduktion.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och par/team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet. Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet. Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
-