Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik för estenomerPoäng (3 sp)

Kod: SKV24FL01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

• Studerande har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori och forskningsmetodik
• Studerande känner till forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
• Studerande har grundläggande färdigheter att genomföra forskningsprocessen
• Studerande känner till och kan beskriva kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet i forskningsprocessen

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kunskapsteori och vetenskapsteori
Forskningsmetodik och forskningsprocess
Kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt samt kunskapsintressen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Anmälningstid

01.12.2024 - 06.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 31.03.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori och forskningsmetodik
• Studerande känner till forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
• Studerande har grundläggande färdigheter att genomföra forskningsprocessen
• Studerande känner till och kan beskriva kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet i forskningsprocessen

Innehåll

Kunskapsteori och vetenskapsteori
Forskningsmetodik och forskningsprocess
Kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt samt kunskapsintressen

Tid och plats

7.1-28.2.2025, Campus Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.

Allwood, C. M. & Erikson, M. G. (2010). Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och andra beteendevetenskaper.
Holme, I. M. & Solvang, B. K. (1997). 2 (uppl.). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder.
Jakobsson, U. (2011). Forskningens termer och begrepp- en ordbok.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2007). 2 (uppl.). Forskningsprocessen- kvalitativa och kvantitativa perspektiv.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). 4 (uppl.). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.

Databaser via Finna.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, research, handledning, observation, berättande undervisning, intervju och enkät metoder, diskussioner och teamarbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För kursuppgiften eftersträvas samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsuppgifter.
Deadline för inlämningsuppgifter är i februari/mars 2025.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övnings- och kursuppgifter.
Individuell/par feedback ges för kursuppgiften.

Uppgifter:
1. Mini-studie. Studerande genomför en mini-studie inom industrin och skriver en forskningsrapport i enlighet med Skönhetsbranschens examensarbete, 1sp. Deadline för inlämning av mini-studie: 31 mars 2025. Vitsord (1-5) i Peppi. Individuell/parvis feedback ges via Moodle.
2. Novias skrivanvisningar. Studerande följer instruktionerna för mini-studien, 1sp. Samma deadline: 31 mars 2025. Vitsord (1-5) i Peppi. Feedback ingår i mini-studiens feedback på Moodle.
3. Närvaro/aktivitet, 1sp. Vitsord (0-5).

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 21h
Självstudier: 60h
Totalt: 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter och aktivitet (individuella och par/team).
Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen, förutom 80% aktivitet för att uppnå vitsord 4 eller 5.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav