Digitala bilder och innehåll inom skönhetsbranschenPoäng (4 sp)
Kod: SKV24DB01
Poäng
4 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
• Studerande kan planera, förverkliga och analysera olika stilhelheter med hjälp av digital bildbehandling
• Studerande har kunskap om valda redigeringsprogram och kan använda dem för att förverkliga digitala stilhelheter
• Studerande kan använda digital bildbehandling i varierande arbetssituationer och skapa innehåll med hjälp av bild och video inom skönhetsbranschen
Studieperiodens (kursens) innehåll
Digitala stilhelheter
Digital bild och video
Redigering
Photoshop
InDesign
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
01.12.2024 - 06.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 31.03.2025
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Johanna Nykamb
Lärare
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Grupper
-
EST24D-VEstenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande kan planera, förverkliga och analysera olika stilhelheter med hjälp av digital bildbehandling
• Studerande har kunskap om valda redigeringsprogram och kan använda dem för att förverkliga digitala stilhelheter
• Studerande kan använda digital bildbehandling i varierande arbetssituationer och skapa innehåll med hjälp av bild och video inom skönhetsbranschen
Innehåll
Digitala stilhelheter
Digital bild och video
Redigering
Photoshop
InDesign
Tid och plats
07.01.2025 - 31.03.2025 vid Campus Alere Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ohlsson, S. (2011). Digital bild 3.0 (4.0) Projektor.
Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital marketing (Seventh edition.). Pearson.
Copilot
Chat GPT
Midjourney
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, praktiska övningar, analyser och praktiska prov.
Praktiska övningar i fotografering (studio och närmiljö)
Övningar i olika digitala program
Redigering och färgsättning av bilder
Praktik- och arbetslivssamarbete
För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Mera information på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes insats 27 timmar/sp.
I klass: ca 40 timmar
Eget arbete: 65 timmar
Total: 108 timmar
Tilläggsuppgifter för studerande
Denna kurs fokuserar på hållbarhetsmål nummer 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.
Idag befinner sig mer än hälften av världens arbetstagare i osäkra anställningar, ofta med dålig lön och begränsad tillgång till både utbildning och socialförsäkringar. Under de kommande 20 åren väntas dessutom den globala arbetskraften öka med 800 miljoner människor vilket kräver stora ansträngningar för att skapa nya jobb som också är hållbara för människa och miljö.
Anständiga arbetsvillkor främjar en hållbar ekonomisk tillväxt och är en positiv kraft för hela planeten. Vi måste skydda arbetstagarnas rättigheter och en gång för alla stoppa modernt slaveri, människohandel och barnarbete. Genom att skapa goda förutsättningar för innovation och entreprenörskap samt säkerställa anständiga arbetsvillkor för alla gynnas en hållbar ekonomisk tillväxt som inkluderar hela samhället.
Speciellt 8.3 FRÄMJA POLITIK FÖR NYA ARBETSTILLFÄLLEN OCH ÖKAD FÖRETAGSAMHET
Främja utvecklingsinriktad politik som stödjer produktiv verksamhet, skapande av anständiga arbetstillfällen, företagande, kreativitet och innovation samt uppmuntra att mikroföretag liksom små och medelstora företag växer och blir en del av den formella ekonomin, bland annat genom tillgång till finansiella tjänste
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämnade arbeten, test och öppenbok tester enligt anvisningar i Moodle.
Mera information finns på Moodle under introduktion.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav