Hoppa till innehåll

Digitala bilder och innehåll inom skönhetsbranschenPoäng (4 sp)

Kod: SKV24DB01

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

• Studerande kan planera, förverkliga och analysera olika stilhelheter med hjälp av digital bildbehandling
• Studerande har kunskap om valda redigeringsprogram och kan använda dem för att förverkliga digitala stilhelheter
• Studerande kan använda digital bildbehandling i varierande arbetssituationer och skapa innehåll med hjälp av bild och video inom skönhetsbranschen

Studieperiodens (kursens) innehåll

Digitala stilhelheter
Digital bild och video
Redigering
Photoshop
InDesign

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Anmälningstid

01.12.2024 - 06.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 31.03.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Johanna Nykamb
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande kan planera, förverkliga och analysera olika stilhelheter med hjälp av digital bildbehandling
• Studerande har kunskap om valda redigeringsprogram och kan använda dem för att förverkliga digitala stilhelheter
• Studerande kan använda digital bildbehandling i varierande arbetssituationer och skapa innehåll med hjälp av bild och video inom skönhetsbranschen

Innehåll

Digitala stilhelheter
Digital bild och video
Redigering
Photoshop
InDesign

Tid och plats

07.01.2025 - 31.03.2025 vid Campus Alere Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ohlsson, S. (2011). Digital bild 3.0 (4.0) Projektor.

Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital marketing (Seventh edition.). Pearson.

Copilot
Chat GPT
Midjourney

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, praktiska övningar, analyser och praktiska prov.

Praktiska övningar i fotografering (studio och närmiljö)
Övningar i olika digitala program
Redigering och färgsättning av bilder

Praktik- och arbetslivssamarbete

För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mera information på Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats 27 timmar/sp.
I klass: ca 40 timmar
Eget arbete: 65 timmar
Total: 108 timmar

Tilläggsuppgifter för studerande

Denna kurs fokuserar på hållbarhetsmål nummer 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.

Idag befinner sig mer än hälften av världens arbetstagare i osäkra anställningar, ofta med dålig lön och begränsad tillgång till både utbildning och socialförsäkringar. Under de kommande 20 åren väntas dessutom den globala arbetskraften öka med 800 miljoner människor vilket kräver stora ansträngningar för att skapa nya jobb som också är hållbara för människa och miljö.

Anständiga arbetsvillkor främjar en hållbar ekonomisk tillväxt och är en positiv kraft för hela planeten. Vi måste skydda arbetstagarnas rättigheter och en gång för alla stoppa modernt slaveri, människohandel och barnarbete. Genom att skapa goda förutsättningar för innovation och entreprenörskap samt säkerställa anständiga arbetsvillkor för alla gynnas en hållbar ekonomisk tillväxt som inkluderar hela samhället.

Speciellt 8.3 FRÄMJA POLITIK FÖR NYA ARBETSTILLFÄLLEN OCH ÖKAD FÖRETAGSAMHET
Främja utvecklingsinriktad politik som stödjer produktiv verksamhet, skapande av anständiga arbetstillfällen, företagande, kreativitet och innovation samt uppmuntra att mikroföretag liksom små och medelstora företag växer och blir en del av den formella ekonomin, bland annat genom tillgång till finansiella tjänste

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämnade arbeten, test och öppenbok tester enligt anvisningar i Moodle.

Mera information finns på Moodle under introduktion.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav