MakeupPoäng (3 sp)
Kod: SKV24GE02
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
• Studerande har kunskap om grundläggande makeup tekniker och kan skapa kund makeuper
• Studerande har kunskap om val av olika makeup metoder, färger och produkter
• Studerande har förmåga att välja ut och använda lämpliga färger och produkter till kunden
• Studerande känner till verktyg och produkter inom makeup samt deras användningssätt,
-område och skötsel
• Studerande har kunskap om aseptiska metoder inom makeup och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för produktanvändning och tjänster
Studieperiodens (kursens) innehåll
Makeup tekniker, färger och produkter
Makeup verktyg
Makeup för tillfällen
Makeup för kvinnor och män
Aseptiska metoder inom makeup
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
15.06.2024 - 29.09.2024
Tajmning
30.09.2024 - 13.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Valeria Simonova
Lärare
Valeria Simonova
Grupper
-
EST24D-VEstenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande har kunskap om grundläggande makeup tekniker och kan skapa kund makeuper
• Studerande har kunskap om val av olika makeup metoder, färger och produkter
• Studerande har förmåga att välja ut och använda lämpliga färger och produkter till kunden
• Studerande känner till verktyg och produkter inom makeup samt deras användningssätt,
-område och skötsel
• Studerande har kunskap om aseptiska metoder inom makeup och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för produktanvändning och tjänster
Innehåll
Makeup tekniker, färger och produkter
Makeup verktyg
Makeup för tillfällen
Makeup för kvinnor och män
Aseptiska metoder inom makeup
Tid och plats
30.09.2024-13.12.2024 Campus Alere
Kursintroduktion 1.10.2024 OBLIGATORISK NÄRVARO
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial på Moodle och enligt föreläsarens anvisningar.
Aucoin, K. (2000). Face forward. Little, Brown.
Brown, B., Bergsma Otte, D., Wadyka, S., & Leutwyler, H. (2011). Bobbi Brown makeup manual: For everyone from beginner to pro (1st trade ed.). Grand Central Life & Style.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, salongsarbete och teamwork.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Salongsarbete med kunder.
Alumn lärare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination består av inlämningsuppgifter, praktiska övningar i klass och salongsarbete, deadline hösten 2024.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övnings- och kursuppgifter.
Individuell feedback ges efter kursens avslut.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 22h
Salongsarbete: 10h
Självstudier: 49h
Totalt: 81h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid kursintroduktion.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och/eller team).
Vitsord (0-5) ges för följande delar:
1. Aktivt deltagande i praktiska övningar i klass och salongsarbete(1 sp)
2. Kursuppgift 1 (1 sp)
3. Kursuppgift 2 (1 sp)
Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav