Hoppa till innehåll

Trender inom skönhet och kosmetikaPoäng (3 sp)

Kod: SKV24AK01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

• Studerande känner till utvalda special vård- och skönhetsbehandlingar och apparatur för kunden
• Studerande har kunskap om rådande trender inom skönhet och kosmetika
• Studerande har fördjupad kunskap om forskning inom skönhet och kosmetika
• Studerande behärskar försäljning av vårdbehandlingar, tjänster och produkter
• Studerande följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för behandlingar, tjänster och produktanvändning

Studieperiodens (kursens) innehåll

Special vård- och skönhetsbehandlingar och apparatur
Trender och forskning inom skönhet och kosmetika
Försäljning av vårdbehandlingar, tjänster och produkter

Förkunskapskrav

SKV24KB01

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 03.10.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Anna-Lotta Mörk-Nygård
Lärare

Anna-Lotta Mörk-Nygård

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande känner till utvalda special vård- och skönhetsbehandlingar och apparatur för kunden
• Studerande har kunskap om rådande trender inom skönhet och kosmetika
• Studerande har fördjupad kunskap om forskning inom skönhet och kosmetika
• Studerande behärskar försäljning av vårdbehandlingar, tjänster och produkter
• Studerande följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för behandlingar, tjänster och produktanvändning

Innehåll

Special vård- och skönhetsbehandlingar och apparatur
Trender och forskning inom skönhet och kosmetika
Försäljning av vårdbehandlingar, tjänster och produkter

Tid och plats

25.8-3.10.2025 Campus Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle och enligt föreläsarens anvisningar.

Tilläggs litteratur:
Fagerberg, E., Wahlberg, A., & Garpenschöld, A. (2022). Hudnära: Hudterapeuternas hemligheter. Bazar förlag.
Gillbro, J. (2019). Hudbibeln: Förstå din hud - myter, vetenskap och goda råd. Bookmark.

Databaser, sociala medier, bransch litteratur

Studerande ska följa Novias skrivanvisningar.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, självstudier, forskning, handledning, diskussion och individuellt/par/grupp-arbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

samarbete med arbetslivet uppmuntras

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsarbeten och presentation samt forum diskussion.
Deadline hösten 2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övnings- och kursuppgifter.
Grupp eller individuell feedback ges efter kursens avslut.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: ca 24h
Självstudier: ca 57h
Totalt: 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen. Forumdiskussion utvärderas som GK/UK.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.

Förkunskapskrav

SKV24KB01