SäkerhetsledningPoäng (1.5 sp)
Kod: SF22M306
Poäng
1.5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Att upprätthålla säkerhet och trygghet för fartygets besättning och passagerare och funktionsskicket på livräddnings-, brand-släcknings- och säkerhetssystem.
STCW- Code: Table A-II/2;
Att utveckla planer för att behärska nödsituationer och skador och att leda verksamheter vid nödsituationer.
Att uppfylla STCW-konventionens krav angående utbildning i sjö- och fartygssäkerhet för management nivån. STCW A-II / 2. till tillämpliga delar. Att ge eleven de färdigheter som krävs för att handha ledningen för säkerhetsarbetet ombord både un-der normaldrift och krissituationer.
Studieperiodens (kursens) innehåll
•	Befälhavarens säkerhetsansvar och uppgifter. STCW-konventionens krav.
•	Räddningsorganisationer och -planer. MERSAR-manualen.
•	Fartygsolyckor. Befälhavarens roll.
•	Säkerhet ombord. SOLAS. MARPOL. ISM. Nationella krav och undantag.
•	Certifikat och besiktningar. SOLAS krav angående fartygs säkerhetsutrustning, dess underhåll och användningsskolning.
•	Principer för verksamheten ombord vid olika typer av olyckor.
•	Nödplaner, insatsplaner, säkerhetsritningar, analys, prioritering, resursplanering, skadekontroll, uppföljning, dokumentering.
•	Fartygs konstruktiva säkerhet.
•	Uppgörande av nöd-, insats-, övnings-, säkerhetsskolnings-, skadekontrollplaner; alarm-, checklistor och träningsmanual.
•	Alarmorganisationen ombord. Säkerhetsinformering. Ledning i krissituationer.
•	Samarbete med räddningshelikoptrar.
•	Mental reaktioner. Ledarskap i nödsituationer.
•	Kommunikationer under kris; målsättningar och medel, principer för mediakontakter.
•	Praktiska övningar:
•	Övningar med räddningsutrustning på fartyg. Risker och begränsningar.
•	Utvärdering av räddningsutrustningens kapacitet.
•	Utrustning i flottar och livbåtar. Gruppövningar.
•	Övning med nödsignaler
Förkunskapskrav
Säkerhet för bäfel, ISM , Miljöskydd
Anmälningstid
15.06.2025 - 28.09.2025
Tajmning
01.10.2025 - 19.12.2025
Antal studiepoäng
1 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i sjöfart
 
Lärare
- Ahti Hyppönen
 
Grupper
- 
                        SFK23D-ÅSjökapten (YH), h23, dagstudier
 
Lärandemål
Att upprätthålla säkerhet och trygghet för fartygets besättning och passagerare och funktionsskicket på livräddnings-, brand-släcknings- och säkerhetssystem.
STCW- Code: Table A-II/2;
Att utveckla planer för att behärska nödsituationer och skador och att leda verksamheter vid nödsituationer.
Att uppfylla STCW-konventionens krav angående utbildning i sjö- och fartygssäkerhet för management nivån. STCW A-II / 2. till tillämpliga delar. Att ge eleven de färdigheter som krävs för att handha ledningen för säkerhetsarbetet ombord både un-der normaldrift och krissituationer.
Innehåll
•	Befälhavarens säkerhetsansvar och uppgifter. STCW-konventionens krav.
•	Räddningsorganisationer och -planer. MERSAR-manualen.
•	Fartygsolyckor. Befälhavarens roll.
•	Säkerhet ombord. SOLAS. MARPOL. ISM. Nationella krav och undantag.
•	Certifikat och besiktningar. SOLAS krav angående fartygs säkerhetsutrustning, dess underhåll och användningsskolning.
•	Principer för verksamheten ombord vid olika typer av olyckor.
•	Nödplaner, insatsplaner, säkerhetsritningar, analys, prioritering, resursplanering, skadekontroll, uppföljning, dokumentering.
•	Fartygs konstruktiva säkerhet.
•	Uppgörande av nöd-, insats-, övnings-, säkerhetsskolnings-, skadekontrollplaner; alarm-, checklistor och träningsmanual.
•	Alarmorganisationen ombord. Säkerhetsinformering. Ledning i krissituationer.
•	Samarbete med räddningshelikoptrar.
•	Mental reaktioner. Ledarskap i nödsituationer.
•	Kommunikationer under kris; målsättningar och medel, principer för mediakontakter.
•	Praktiska övningar:
•	Övningar med räddningsutrustning på fartyg. Risker och begränsningar.
•	Utvärdering av räddningsutrustningens kapacitet.
•	Utrustning i flottar och livbåtar. Gruppövningar.
•	Övning med nödsignaler
Tid och plats
Enligt förverkligandets tid tabell
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Poole, T and Springett, P: Understanding Human Behaviour in Emergencies - A manual for the ferry
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass och eventuellt  distansundervisning
Även hemuppgifter och E-lärning  är möjlig.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt förverkligandets tidtabell
Förverkligandets alternativa prestationssätt
-
Studerandes tidsanvändning och belastning
40h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
assignment
Underkänd (0)
Uppfyller inte bedömnings kriterier
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
•	Visar bekantskap med kärnämne och begrepp
•	Korrekt använda enskilda industrikoncept
•	Hitta information för en enda situation
•	Särskiljer vardaglig information från de studerade data
•	Agerar i professionella situationer visar bekantskap med sitt yrkesområde
•	Visar att du har uppnått dina kärnkompetensmål
•	Arbeta säkert
•	Agera i enlighet med yrkets ekologiska principer
•	Organisera dina egna och gruppaktiviteter
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
•	Konsekventa begrepp och kunskapsbaserade begrepp inom området för förtrogenhet
•	Utvärdera och begränsa behovet av information
•	Arbeta bra i professionella uppgifter och situationer
•	Arbeta i mångkulturella miljöer
•	Arbeta säkert
•	Arbeta konsekvent med yrkets ekologiska principer
•	Organisera dina egna och gruppaktiviteter konsekvent
Bedömningskriterier, berömliga (5)
•	Handlar begrepp och kunskap på ett professionellt sätt
•	Utvärdera och använda olika informationskällor
•	Tillämpa kunskapsbasen i professionellt varierade / utmanande uppgifter med kompetens
•	Att agera i olika positioner, i olika arbetsmiljöer - att agera självständigt och ansvarsfullt i en professionell situation
•	Agera med säkerhet i åtanke
•	Att motivera verksamheten i enlighet med yrkets ekologiska principer
•	Att organisera din egen och gruppens verksamhet på ett professionellt sätt
Förkunskapskrav
Säkerhet för bäfel, ISM , Miljöskydd
Anmälningstid
02.07.2024 - 03.11.2024
Tajmning
30.10.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
1 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i sjöfart
 
Lärare
- Ahti Hyppönen
 
Grupper
- 
                        SFK22D-ÅSjökapten (YH), h22, dagstudier
 
Lärandemål
Att upprätthålla säkerhet och trygghet för fartygets besättning och passagerare och funktionsskicket på livräddnings-, brand-släcknings- och säkerhetssystem.
STCW- Code: Table A-II/2;
Att utveckla planer för att behärska nödsituationer och skador och att leda verksamheter vid nödsituationer.
Att uppfylla STCW-konventionens krav angående utbildning i sjö- och fartygssäkerhet för management nivån. STCW A-II / 2. till tillämpliga delar. Att ge eleven de färdigheter som krävs för att handha ledningen för säkerhetsarbetet ombord både un-der normaldrift och krissituationer.
Innehåll
•	Befälhavarens säkerhetsansvar och uppgifter. STCW-konventionens krav.
•	Räddningsorganisationer och -planer. MERSAR-manualen.
•	Fartygsolyckor. Befälhavarens roll.
•	Säkerhet ombord. SOLAS. MARPOL. ISM. Nationella krav och undantag.
•	Certifikat och besiktningar. SOLAS krav angående fartygs säkerhetsutrustning, dess underhåll och användningsskolning.
•	Principer för verksamheten ombord vid olika typer av olyckor.
•	Nödplaner, insatsplaner, säkerhetsritningar, analys, prioritering, resursplanering, skadekontroll, uppföljning, dokumentering.
•	Fartygs konstruktiva säkerhet.
•	Uppgörande av nöd-, insats-, övnings-, säkerhetsskolnings-, skadekontrollplaner; alarm-, checklistor och träningsmanual.
•	Alarmorganisationen ombord. Säkerhetsinformering. Ledning i krissituationer.
•	Samarbete med räddningshelikoptrar.
•	Mental reaktioner. Ledarskap i nödsituationer.
•	Kommunikationer under kris; målsättningar och medel, principer för mediakontakter.
•	Praktiska övningar:
•	Övningar med räddningsutrustning på fartyg. Risker och begränsningar.
•	Utvärdering av räddningsutrustningens kapacitet.
•	Utrustning i flottar och livbåtar. Gruppövningar.
•	Övning med nödsignaler
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Säkerhet för bäfel, ISM , Miljöskydd