ForskningsmetodikPoäng (1.5 sp)
Kod: SF22CG04
Poäng
1.5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studeranden
- kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensarbetsprocessen och i projekt
- kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen
- kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa meto-der
- kan granska och analysera vetenskaplig text och se sam-bandet mellan forskning och praktisk verksamhet
- kan använda sig av evidensbaserad kunskap
- kan ta ställning och ställa relevanta frågor
Studieperiodens (kursens) innehåll
•	Vad är forskning? 
•	Forskningsprocessens delar
•	Diskussion kring kvalitativa och kvantitativa metoder 
•	Etiska frågor 
•	Påbörjandet av egen utredning eller ett utvecklingsprojekt inom det egna yrkesområdet
Förkunskapskrav
-
Anmälningstid
15.06.2025 - 05.10.2025
Tajmning
06.10.2025 - 19.12.2025
Antal studiepoäng
1 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i sjöfart
 
Lärare
- Peter Björkroth
 
Grupper
- 
                        SFK23D-ÅSjökapten (YH), h23, dagstudier
 
Lärandemål
Studeranden
- kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensarbetsprocessen och i projekt
- kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen
- kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa meto-der
- kan granska och analysera vetenskaplig text och se sam-bandet mellan forskning och praktisk verksamhet
- kan använda sig av evidensbaserad kunskap
- kan ta ställning och ställa relevanta frågor
Innehåll
•	Vad är forskning? 
•	Forskningsprocessens delar
•	Diskussion kring kvalitativa och kvantitativa metoder 
•	Etiska frågor 
•	Påbörjandet av egen utredning eller ett utvecklingsprojekt inom det egna yrkesområdet
Tid och plats
Enligt förverkligandets tid tabell
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Novias skrivregler för examensarbete,
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass och eventuellt  distansundervisning
Även hemuppgifter och E-lärning  är möjlig.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt förverkligandets tidtabell
Förverkligandets alternativa prestationssätt
-
Studerandes tidsanvändning och belastning
40h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
•	Demonstrerar förtrogen med branschens kunskapsbas
•	Kan hitta information från en källa till information för en situation
•	Kan använda guidade modeller i situationer.
•	Kan självständigt lösa en given uppgift
•	Kan samordna och främja gruppens målorienterade aktiviteter 
•	Kan agera ansvarsfullt i enlighet med ekologiska principer i olika situationer.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
seminars,Assigment
Förkunskapskrav
-
Anmälningstid
01.12.2024 - 26.01.2025
Tajmning
27.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
1 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Lärare
- Peter Björkroth
 
Grupper
- 
                        SFK22D-ÅSjökapten (YH), h22, dagstudier
 
Lärandemål
Studeranden
- kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensarbetsprocessen och i projekt
- kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen
- kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa meto-der
- kan granska och analysera vetenskaplig text och se sam-bandet mellan forskning och praktisk verksamhet
- kan använda sig av evidensbaserad kunskap
- kan ta ställning och ställa relevanta frågor
Innehåll
•	Vad är forskning? 
•	Forskningsprocessens delar
•	Diskussion kring kvalitativa och kvantitativa metoder 
•	Etiska frågor 
•	Påbörjandet av egen utredning eller ett utvecklingsprojekt inom det egna yrkesområdet
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
-
Anmälningstid
15.06.2024 - 29.09.2024
Tajmning
30.09.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
1 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i sjöfart
 
Lärare
- Peter Björkroth
 
Grupper
- 
                        SFK22D-ÅSjökapten (YH), h22, dagstudier
 
Lärandemål
Studeranden
- kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensarbetsprocessen och i projekt
- kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen
- kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa meto-der
- kan granska och analysera vetenskaplig text och se sam-bandet mellan forskning och praktisk verksamhet
- kan använda sig av evidensbaserad kunskap
- kan ta ställning och ställa relevanta frågor
Innehåll
•	Vad är forskning? 
•	Forskningsprocessens delar
•	Diskussion kring kvalitativa och kvantitativa metoder 
•	Etiska frågor 
•	Påbörjandet av egen utredning eller ett utvecklingsprojekt inom det egna yrkesområdet
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
-