Utfodring av idisslarePoäng (3 sp)
Kod: BE22ID10
Poäng
3 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande 
- känner till idisslarnas  närings- och energibehov 
- förstår olika fodermedels närings- och energiinnehåll
- kan planera idisslarnas utfodring med beaktande av foderspjälkning och göra foderstater
Studieperiodens (kursens) innehåll
Idisslarnas energi- och foderbehov
Bristsymptom
Samspel mellan olika foderkomponenter (foderstater och utfodringsberäkningar)
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om hållbar konsumtion och produktion
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Anvisas i Moodle.
Anmälningstid
15.06.2025 - 02.11.2025
Tajmning
27.10.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Bioekonomi
 
Lärare
- Kadi Lilloja
 - Johnny Sved
 - Patrik Karell
 
Grupper
- 
                        BE22DA-EAgrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier
 - 
                        BE23DA-EAgrolog (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier
 
Lärandemål
Den studerande 
- känner till idisslarnas  närings- och energibehov 
- förstår olika fodermedels närings- och energiinnehåll
- kan planera idisslarnas utfodring med beaktande av foderspjälkning och göra foderstater
Innehåll
Idisslarnas energi- och foderbehov
Bristsymptom
Samspel mellan olika foderkomponenter (foderstater och utfodringsberäkningar)
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om hållbar konsumtion och produktion
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Anmälningstid
15.06.2025 - 09.11.2025
Tajmning
27.10.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Bioekonomi
 
Lärare
- Christel Holmlund-Norrén
 - Jenny Finnholm
 - Johnny Sved
 - Josefin Norrback
 - Patrik Karell
 
Grupper
- 
                        BE25FA-EAgrolog (YH), h25, Bioekonomi, flerform
 - 
                        ÖH24BEA-FLEX-VÖppna YH, Flexibelt till agrolog
 - 
                        ÖH23FLEX-BEAÖppna YH, Flexibelt till agrolog
 
Lärandemål
Den studerande 
- känner till idisslarnas  närings- och energibehov 
- förstår olika fodermedels närings- och energiinnehåll
- kan planera idisslarnas utfodring med beaktande av foderspjälkning och göra foderstater
Innehåll
Idisslarnas energi- och foderbehov
Bristsymptom
Samspel mellan olika foderkomponenter (foderstater och utfodringsberäkningar)
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om hållbar konsumtion och produktion
Tid och plats
Period 2 enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Anvisas i Moodle.
Undervisningsmetoder
Närundervisning vid närstudiedagar
Onlinesessioner
Anvisade självstudier.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen kan avläggas som arbetsplatsförlagda studier, efter separat ansökan och godkännande.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp, motsvarande 81 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.